جمعه ۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹
«غوغای ستارگان»؛ بازگوکننده بخشی از تاریخ موسیقی

مراسم تجلیل از ۶ دهه فعالیت همایون خرم، نوازنده ویولون و آهنگساز، همراه با رونمایی کتاب «غوغای ستارگان»؛ عصر پنجشنبه ۶ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی، معتقد است با خواندن این اثر با وقایع تاریخ موسیقی ایران آشنا می‌شویم، تاریخی که بسیار مبهم و گمشده است و اطلاعات زیادی از آن نداریم._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مراسم با نمایش فیلم «یاد یاران» ساخته فرامرز امینی آغاز شد. در این فیلم برخی از اهالی موسیقی چون مجید نجاهی، فرهنگ شریف، فریدون حافظی، منصور نریمان، داریوش پیرنیاکان و حمید رضا نوربخش از خلق و خوی همایون خرم و هنر او سخن گفتند.

در ادامه فرهاد فخرالدینی با نگاهی گذرا به زندگینامه خرم گفت: این هنرمند در بوشهر متولد شده، نزدیک خلیج فارس جایی که آسمان صاف و آبی زلال دارد. مادر او علاقه زیادی به موسیقی ایرانی داشته و از این رو فرزند خود را همایون نام می نهد. پدرش نیز دوستدار هنر موسیقی بوده و متوجه استعداد فرزندش به این هنر بوده است.

وی افزود: پدر خرم او را در ۱۱ سالگی نزد ابوالحسن صبا می‌برد و خرم هشت سال نزد استاد درک صحیح موسیقی ایرانی را فرا می گیرد. همایون خرم همزمان با نواختن ویولون با جدیت به تحصیل در رشته مهندسی برق مشغول بود و بر اطلاعات خود در این فن می افزود. این هنرمند در سال 1333 ضمن تحصیل در مهندسی برق به عنوان آهنگساز شروع به فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ذوق، دانش و نیروی خلاق در ساخت موسیقی موجب شده تصنیف‌های خرم به دل مردم راه یابد، گفت: وی شناخت عمیقی نسبت به دستگاه‌ها و مقام‌های ایرانی دارد و با استادی به آن‌ها پرداخته است.

فخرالدینی معتقد است این هنرمند در ساختن تصنیف‌ها و بداهه نوازی ویولون مبتکر و خوش سلیقه است و وزن و ریتم نیز در آهنگ های او سرعتی متعادل دارد.

وی اضافه کرد: وجود همایون خرم سراپا عشق است و موسیقی او به دل می نشیند. این هنرمند خوش قلب است و از موفقیت دوستان خود به وجد می آید.

فخرالدینی، خرم را هنرمندی قدرشناس می داند که از استاد خود ابولحسن صبا به نیکی یاد می‌کند.

وی توضیح داد: اطلاعات خرم تنها محدود به موسیقی و مهندسی نمی‌شود بلکه او شناخت خوبی هم از شعر و ادبیات ایران دارد.

به اعتقاد فخرالدینی، خرم در کتاب «غوغای ستارگان» خاطرات خود را با بیانی شیرین و شیوا نقل کرده و اوقات خوشی را برای خوانندگان اثر تدارک دیده است.

این مراسم با ویولون نوازی بابک شهرکی و پیانوی علی زارع ادامه پیدا کرد و پس از آن محمد سریر، مدیر عامل خانه موسیقی به سخنرانی پرداخت.

وی کتاب «غوغای ستارگان» را اتوبیوگرافی دانست و افزود: با خواندن این اثر با وقایع تاریخ موسیقی ایران آشنا می شویم، تاریخی که بسیار مبهم و گمشده است و اطلاعات زیادی از آن نداریم. تاریخی که مبتنی بر فرهنگ شفاهی است و لابه لای این کتاب هاست که از علل و موجبات آن آگاه می شویم.

سریر گفت: با توجه به اینکه از سرگذشت موسیقی غافلیم این کتاب‌ بسیار آموزنده محسوب می‌شود. کتاب از مقاطعی که خرم در آن فعالیت داشته اطلاعاتی ارایه می‌کند که چراغی برای راه آیندگان است.

وی افزود: خرم تجربه، توانایی، دانش و معرفتی بی همتایی در حوزه موسیقی ملی دارد.

مراسم با نوازندگی و خوانندگی مداحی ادامه پیدا کرد و در ادامه امیرعلی وکیلی از شاگردان همایون خرم که کتاب با همکاری وی مکتوب شده یادداشتی را در وصف این هنرمند خواند.

در ادامه محمد اصفهانی، خواننده، همایون خرم را هنرمندی خردورز دانست و افزود: او نیایش گر مقام علویت است و جاودانه بودن آثار و ماندگاری نام این هنرمند به دلیل توجه او به پروردگار است.

وی با بیان اینکه خرم انسانی حق شناس است و من بسیار از او یادگرفته ام، گفت: مهندسی در آهنگ سازی و آهنگ های ایشان بارز است. وی جامعیت خود را نسبت به اطلاعات اطراف حفظ کرده است.

اصفهانی سخنان خود را با ذکر خاطره‌ای از همکاری با این هنرمند پایان داد.

در ادامه فریبا جواهری نوازنده پیانو و امیرعلی تاجبخش نوازنده ویولون به اجرای برنامه پرداختند و سپس مراسم رونمایی کتاب آغاز شد.

کتاب «غوغای ستارگان» با حضور احمد ابراهیمی، محمدعلی کشاورز، سید هادی منبتی، فرهاد فخرالدینی، مجید نجاهی، عباس خوشدل، محمدعلی شیرازی، فریدون حافظی و هوشنگ ظریف رونمایی شد.

در ادامه مراسم تجلیل از امیرعلی وکیلی و علیرضا علمی، ناشر کتاب از سوی معاون فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

هادی منبتی نیز به نمایندگی از معاونت فرهنگی هنری شهرداری از همایون خرم تجلیل کرد. خرم نیز با اهدای حلقه گلی از همراهی همسرش قدردانی و سیاوش اکبری، ساز ویولونی را که از ساخته های خودش بود به خرم هدیه کرد.

سپس همایون خرم طی ذکر خاطراتی از فعالیت خود در مقاطع مختلف هنری گفت: وقتی که به ایامی که موسیقی را آغاز کردم، فکر می کنم ایامی را زیرنظر می گیرم که خودش پیش آمد. بعد می گویم حالا که خودش پیش آمد حتما دلیل داشته و وقتی کنکاش می کنم متوجه می‌شوم یک عامل آن هم عشق بوده که مرا به سمت موسیقی کشانده است.

وی افزود: من هیچ تلاشی برای ظاهر کردن این هنر انجام نداده ام بلکه این هنر خودش پیش آمده است.

خرم توضیح داد: من حین پرداختن به موسیقی در این حوزه مطالعه داشتم و آثار موزیسین‌ها را پی گیری می کردم و عشق بود که موجب شد به عمق این هنر پی ببرم.

وی اضافه کرد: آدم چیزهایی را برای خود تدبیر می کند ولی تقدیر چیز دیگری را برای او رقم می‌زند. من تدبیر کردم رشته مهندسی را ادامه دهم ولی تقدیر این بود که سه گاه و رسوای زمانه و غیره بسازم.

در ادامه خرم ، منبع صوتی کتاب «غوغای ستارگان» را به علی مرادخانی رئیس موزه موسیقی، برای غنا بخشیدن به فرهنگ شفاهی موسیقی اهدا کرد.

این مراسم طولانی با اجرای پیانو، انوشیروان روحانی و ویولون، همایون خرم پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط