سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
پژوهش در حوزه هنر به نحو علمی و کارشناسانه پی‌گیری می‌شود

نخستین نشست رسانه‌ای حمید شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز 4 خرداد در تالار وحدت برگزار شد. شاه‌آبادی گفت: امر پژوهش در دوره جدید به نحوه علمی و کارشناسانه پی‌گیری می‌شود. پژوهش باید با توجه به بنیان‌های نظری و مبانی هنر بومی انجام شود.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ابتدای این نشست شاه‌آبادی درباره هنر سخن گفت و افزود: هنر یک امر فطری است و مربوط به همه آدم‌ها. هنر واژه مقدسی است که باید سرلوحه کارهایمان قرار بگیرد و در زندگی جاری شود.

وی ادامه داد: هنر ماندگار، هنری است که از سر دردمندی برخاسته و خلق شود؛ چون هنر ایرانی آمیخته با هنر دینی است از این رو هنری جهت بخش و ارزشمند محسوب می‌شود.

وی از پژوهش و اهمیت آن گفت و افزود: در حوزه پژوهش در معاونت هنری وزارت ارشاد بخش‌هایی وجود دارد و متولیانی هستند که به این امر بپردازند ولی امر پژوهش در دوره جدید به نحوه علمی و کارشناسانه پیگیری شود.

شاه‌آبادی معتقد است، پژوهش باید با توجه به بنیان‌های نظری و مبانی هنر بومی انجام شود و نوعی هماهنگی بین دغدغه‌های مردم و پر کردن حوزه‌های هنری به وجود آید. پژوهش‌ باید کاربردی و دقیق مبتنی بر آمار ترسیم وضعیت فعلی و تحلیل دقیق و درستی از آن باشد.

وی در ادامه درباره رویکرد خود در معاونت هنری گفت و افزود: رویکرد ما در مواجهه با آثار هنری دخالت و مشارکت واقعی مردم است . اثری هنری وقتی خلق می‌شود باید مخاطب آن معلوم باشد.

شاه‌آبادی، توجه جدی به هنرمندان نسل جدید و شکوفایی استعداها را از فعالیت‌های این معاونت عنوان کرد.

وی درباره آثار هنری و پرهیز از جشنواره‌زدگی گفت و افزود: اگر تولیدات همه آثار در خدمت جشنوارها باشد از اهداف خود دور می‌شویم اثری که برای جشنواره خلق می‌شود و در آن فضا رشد می‌کند دچار نوعی جشنواره‌زدگی است که این موضوع باید به تدریج بهینه شود.

شاه‌آبادی توجه به آموزش هنر را واجب دانست و ادامه داد: همه هنرمندان نیاز به آموزش دارند این آموزش می‌تواند حین انجام فعالیت هنری هم صورت بگیرد. 

وی توضیح داد: جداسازی ادارات کل، توجه به صادارت آثار هنری، توجه به تفکر کودک در آثار هنری از دیگر برنامه‌های معاونت هنری است که باید به طور جدی به آنها پرداخته شود.

شاه‌آبادی در ادامه از برخی فعالیت‌ها و سیاست‌های اجرای که معاونت هنری در پیش رو دارد، سخن گفت.

وی معتقد است در حال حاضر در حوزه تئاتر با کمبود امکانات مواجه‌ایم و گروه‌های تئاتری با موانعی روبرویند که با مدیریت این عرصه مشکلات برطرف خواهد شد.

شاه‌آبادی گفت: با توجه به محدودیت سالن و قیمت بلیط برای تعامل بیشتر مردم و تئاتر به زودی ده نمایش حرفه‌ای ضبط و تولید می‌شود و وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

وی اضافه کرد: به زودی بسترسازی مناسبی برای تبلیغ آثار هنری به ویژه تئاتر صورت خواهد گرفت تا مردم بیشتر با تئاتر آشنا شوند. تولید تله تئاترها نیز بیشتر خواهد شد.

شاه‌آبادی درباره حوزه موسیقی گفت: در این زمینه وظیفه داریم آثار فاخری را تولید کرده و از گروه‌های موسیقی استان‌ها حمایت کنیم. تولید چند سمفونی و اعزام گروه‌های ایرانی به خارج از کشور نیز در دستور کار است.

وی در حوزه هنرهای تجسمی توضیح داد: کلید اصلی هنرهای تجسمی باز شدن راه برای فروش این محصولات است. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم این آثار هنری را خریدار کنند. 

تولید آثار گنجینه‌ای و فاخر و صادارت آثار ایرانی از دیگر برنامه‌های معاونت هنری است. 

این نشست با پرسش نمایندگان رسانه‌های جمعی ادامه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها