چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۰
امروز با قلم دفاع می‌کنیم

در دومین نشست از سلسله نشست‌های آزاد سازی خرمشهر، جلسه «زن،جنگ، خرمشهر» که به نقد کتاب «یکشنبه آخر» نوشته معصومه رامهرمزی اختصاص یافت، وی گفت: امروز دفاع ما با قلم صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد و بررسی کتاب «یکشنبه آخر» نوشته معصومه رامهرمزی عصر دوشبه در سرای اهل قلم برگزار شد. در این جلسه،‌ علاوه بر نویسنده کتاب، مرجان فولادوند، سیدقاسم یاحسینی و بلقیس سلیمانی حضور داشتند.


در ابتدای جلسه و پس از معرفی مختصر کتاب «یکشنبه آخر» توسط مجری، راهمهرمزی، نویسنده این کتاب به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ابراز خوشحالی کرد که بعد از گذشت پنج سال از انتشار کتاب،‌ همچنان جلسات نقد برای آن برگزار می‌شود. این نویسنده گفت: زمان جنگ فکر نمی‌کردم که روزی یادداشت‌هایم را به صورت کتاب منتشر کنم؛ آن‌ها در مقابل بزرگی حوادث جنگ، بسیار کوچک بودند و نمی‌توانستند اتفاقات عظیمی که در جنگ به وقوع می‌پیوست را به خوبی منتقل کند، اما به هرحال گوشه‌ای از واقعیت بودند.

رامهرمزی که به حرفه معلمی اشتغال دارد، نقش این حرفه را در شکل گیری کتاب «یکشنبه آخر»، بسیار پررنگ ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: احساس می‌کردم با اینکه بچه‌ها و دانش آموزانم از لحاظ سنی از جنگ فاصله گرفته‌اند، اما به حوادث آن علاقه‌مند هستند برای همین شروع به روایت خاطرات جنگ برای دانش‌آموزان کردم و این مسئله به شکل گیری کتاب بسیار کمک کرد.

وی در این زمینه ادامه داد: یک تیم 15 نفره از دانش‌آموزان برای بازنویسی یادداشت‌ها جمع آوری شد و بعد از این مسئله بود که به ضرورت کتاب شدن خاطراتم پی بردم، ‌هرچند که خاطرات من در مقابل خاطرات رزمندگان و خانواده شهدا،‌ چیز بزرگی نبود.

وی در ادامه روند شکل گیری کتاب خود را شرح داد. این نویسنده تاکید کرد که تلاش داشته «یکشنبه آخر»، به صورت خاطره‌نویسی تنظیم شود و وجود عناصر داستانی موجب تغییر شکل این کتاب از خاطره به داستان نشود.

این نویسنده در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم توانسته باشم در حد خود، واقعیت‌های جنگ را به نسل‌های بعدی انتقال دهم. اگر در زمان جنگ رزمندگان ما با اسلحه از آرمان‌ها و میهن خود دفاع می‌کردند،‌ امروز دفاع ما با قلم است.

در ادامه این جلسه بلقیس سلیمانی، مرجان فولادوند و سیدقاسم حسینی به نقد کتاب «یکشنبه آخر» پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها