سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸
نمايشنامه‌هاي «هاينر مولر» رونمايي شد

عصر روز گذشته 5 ارديبهشت، نمايشنامه‌هاي «ماموريت»،‌ «هملت ماشين» و «مده آ» در كتابفروشي هنر و ادبيات افراز رونمايي شد. اين سه اثر در قالب يك كتاب منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم ايرج زهري، كارشناس تئاتر و مترجم و عليرضا بهنام، شاعر و مترجم سخن گفتند.

در ابتدا، زهري درباره هاينر مولر و آثار او سخن گفت و افزود:
مولر نمايشنامه‌نويس، شاعر، نويسنده و كارگردان تئاتر آلماني است كه به او لقب بزرگترين «شاعر زنده تئاتر» پس از مرگ ساموئل بكت داده شده. او بي شك پس از برتولت برشت بزرگترين نمايشنامه‌نويس آلمان در قرن بيستم محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: نمايشنامه‌هاي مبهم و قطعه قطعه او سهم مهمي در درام پست‌مدرن و تئاتر پست دراماتيك دارد. او كارش را با تئاتر كلاسيك آغاز كرده و سالها بعد فعاليت او به سمت پرفورمنس پيش رفت. اين نويسنده بيشتر در بين دانشجويان شناخته شده و فقط نمايشنامه «هملت ماشين» با ترجمه ناصر حسيني‌مهر از او منتشر شده است.

زهري افزود: نمايشنامه «ماموريت» اقتباسي است از «نوول نور بر چوبه‌دار» اثر شاعر و رمانويس آلمان «آنا سگرز». نمايشنامه ماموريت سه شخصيت دارد كه هر سه انقلابي هستند كه ماموريت آنها با برقراري امپراتوري ناپلئون مصادف مي‌شود و به شكست مي‌انجامد.

وي گفت: در نمايشنامه «هملت ماشين» مولر بيشتر به صورت تك‌گويي مي‌كوشد با الهام از اثر شكسپير در 5 صحنه خشم خود را از شرايط روز آلمان شرقي نشان دهد.

زهري با بيان اينكه هنر بزرگ مولر باز گذاشتن راه براي كارگردانان است و او تخيل صحنه‌پردازي دارد، گفت: سعي كرده‌ام اين آثار را به شكلي ترجمه كنم كه قابل خواندن باشد چون نحوه نوشتن و تركيب صحنه‌ها راحت نيست و طي تجزيه و تحليل زبان فهميده مي‌شود.

وي سپس به خواندن بخش‌هايي از اين سه نمايشنامه براي حاضران پرداخت.

در ادامه بهنام به معرفي زهري و آثاري كه توسط وي ترجمه شده، پرداخت و افزود: زهري با بيش از 40 سال كار مدام و زحمت براي تئاتر ايران به ما اطمينان مي‌دهد با هر متني برخورد خلاقه شده است. وي با ارايه توضيحات مفصل، اضافه‌ كردن حواشي و تحقيق به زواياي مختلف متن پرداخته و كار افرادي كه تصميم دارند اين متن‌ها را به صحنه ببرند راحت كرده است.

وي درباره مولر و نوشته‌هاي او توضيحاتي ارايه داد و گفت: محوريت نمايشنامه «ماموريت» انقلاب است. يعني هر چيزي كه الهام‌بخش اكتبر روسيه و تمام انقلاب‌هاي سه قرن اخير تلقي مي‌شود در اين اثر به چالش ‌كشيده شده. 

بهنام ادامه داد: نمايشنامه «هملت ماشين» بازتاب سرخوردگي روشنفكران آلمان است از جانب حكومتي كه ايده‌آل روشنفكري آن دوران بوده است. هملت كه در اثر شكسپير ميان دو راهي بين وفاداري به پدر و حمايت مادر قرار گرفته، در اين نمايشنامه به شكل نمادين ميان دو راهي حمايت از نظام پدر سالار و يا محكوم كردن اين اتفاق قرار مي‌گيرد. 

وي اضافه‌كرد: در نمايشنامه «مده آ» هم باز نوعی برخورد با دنياي موجود ديده مي‌شود كه ناشي از نگاه كردن دوباره به مسووليت و مفهوم خيانت است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها