شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰
تاريخ تحليلي اسلام به چاپ چهل و چهارم رسيد

كتاب تاريخ تحليلي اسلام تا پايان امويان نوشته زنده ياد سيد جعفر شهيدي به كوشش مركز نشر دانشگاهي به چاپ چهل و چهارم رسيد. اين كتاب مي‌كوشد تحليلي پژوهشي درباره تاريخ اسلام ارايه دهد و به بررسي سقوط امويان و به قدرت رسيدن عباسيان تا نيمه نخست سده چهارم پرداخته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ناشران كتاب‌هاي تاريخي هفته گذشته 71 عنوان كتاب در حوزه تاريخ و جغرافيا منتشر كرده‌اند. در بين آثار منتشر شده، 65 عنوان تأليف و 6 عنوان ترجمه مشاهده مي‌شوند. همچنين 31 عنوان كتاب چاپ نخست و 40 عنوان تجديد چاپ بوده و 62 عنوان اين كتاب‌ها در تهران و 9 عنوان در شهرستان منتشر شده‌اند. شمارگان متوسط اين كتاب‌ها 2251 و متوسط صفحات آن 335 صفحه بوده است.

«آواي نام‌ها از ايران زمين»، ««اسفهان نگين جهان»، «اطلس تاريخي جهان از آغاز تا امروز»، «امپراتوري كوروش كبير»، «انديشه‌هاي نو در فلسفه جغرافيا»، «بياموز از ناپلئون»، «پهلويسم يا شبه مدرنيسم در ايران»، «تاريخ جهاني: پيش از تاريخ تا قرن شانزدهم»، «تاريخ عثماني»، «تاريخ معاصر ايران»، «جام ارسنجان نما»، «چهار اعجوبه در تاريخ ايران»، «دايره‌المعارف تاريخ»، «روش‌هاي ساليابي در باستان‌شناسي»، «سلجوقيان و خوارزمشاهيان»، «كريم‌خان زند»، «كوروش (1)»، «كوروش(2)»، «مروري بر تاريخ مسلمانان در يوگسلاوي»، «ميرزا تقي‌خان اميركبير»، «نادرشاه و سلسه افشاريه»، «نگاهي نو و فشرده به تاريخ جنگ‌هاي صليبي»، و... از جمله كتاب‌هاي منتشر شده در هفته گذشته است. 

نگاهي به كتاب «تاريخ تحليلي اسلام»

تاريخ تحليلي اسلام به قلم دكتر شهيدي نخستين‌بار در سال 1362 توسط مركز نشر دانشگاهي منتشر و چندين بار تجديد چاپ شد. در سال‌هاي اخير نيز شهيدي تحليل تاريخ اسلام را ادامه داده و به بررسي سقوط امويان و به قدرت رسيدن عباسيان تا نيمه نخست سده چهارم پرداخت.

چاپ جديد تاريخ تحليلي اسلام به موقعيت جغرافيايي عربستان و اوضاع اجتماعي - سياسي آن پيش از اسلام، ظهور اسلام، آغاز درگيري‌ها، خلافت پس از پيامبر (ص)، حوزه اسلامي پس از شهادت حضرت علي‌ (ع)، امويان، مروانيان و سقوط امويان و به قدرت رسيدن عباسيان مي‌پردازد.

سيدجعفري شهيدي درباره چگونگي شكل‌گيري اين كتاب در مقدمه كتاب آورده است: سال‌ها پيش كتابي مختصر در تاريخ اسلام نوشتم تا علاقه‌مندان به اين فن، خاصه دانشجويان را راهنمايي باشد. آن‌چه در آن كتاب فراهم آمد تحليل حادثه‌هايي بود كه از زمان مبعوث شدن رسول اكرم(ص) تا پايان حكومت امويان پديد آمد، از آن پس تتبع و بحث ادامه يافت تا به سالياني چند پس از سده سوم (عصر نخستين دولت عباسيان) كشيد.

در يادداشت پشت جلد «تاريخ تحليلي اسلام» سيدجعفر شهيدي مي‌خوانيم: آن‌چه در اين مجموعه فراهم آمده، تنها گزارشي از آن‌چه رخ داده نيست، در حد توانايي كوشش شده است تا آشكار شود آن‌چه رخ داد، چرا رخ‌ داد و پيامد آن چه بود.

سيد جعفر شهيدي فرزند سيد محمد سجادي که از دانشمندان و مفاخر بزرگ ادبي بود در سال 1297 خورشيدي در بروجرد زاده شد. وي مورخ، اديب و پژوهشگر ايراني و از شاگردان استاد دهخدا و علامه فروزانفر بود و از او در حدود ۱۵ کتاب و تأليف حدود ۱۲۰ مقاله به يادگار مانده ‌است. در سال ۱۳۸۵ خورشيدي براي نگارش کتاب تاريخ تحليلي اسلام برنده جايزه کتاب سال ايران شد.

وي دوران تحصيل ابتدايي و اندکي از متوسطه را در شهر بروجرد و سپس ادامه آن را در تهران به انجام رساند. شهيدي ابتدا به نام سجادي معروف بود که بعدها تغيير شهرت داده و با نام شهيدي در مراکز علمي و دانشگاهي شهرت پيدا کرد.

برخورد با محمد معين، باب آشنايي وي را به حضور علي‌اکبر دهخدا فراهم کرد و بعد از تشکيل سازمان لغت‌نامه دهخدا، معاونت سازمان رابه‌ عهده گرفت. سپس علامه دهخدا از سيد جعفر شهيدي دعوت به همکاري کرد. بعد از مرگ محمد معين، شهيدي مسووليت اداره سازمان لغت‌نامه دهخدا را بر عهده گرفت. او در زمينه‌هاي ادبيات عرب و فارسي استادي به‌نام بود و همنشيني با استاداني نظير بديع‌الزمان فروزانفر، دهخدا، جلال‌الدين همايي و محمد معين اعتبار علمي و معنوي او را دو چندان کرد.

«مهدويت و اسلام»، «در راه خانه خدا»، «شرح لغات و مشکلات ديوان انوري»، «زندگاني حضرت فاطمه»، «آشنايي با زندگاني امام صادق»، «زندگاني علي بن الحسين»، «ستايش و سوگ امام هشتم در شعر فارسي»، «شرح مثنوي شريف»، «از ديروز تا امروز، مجموعه مقاله‌هاو سفرنامه‌ها»، «علي از زبان علي، شرح زندگاني امير مؤمنان»، «شرح مثنوي دفتر چهارم، پنجم و ششم» و... از جمله تأليفات شهيدي است.

«نهج البلاغه»، «شير زن کربلا»، «علي بلسان علي (ع)»، «شوره الحسين (ع)»، «حيات فاطمه (س)»، «حيات الامام الصادق جعفر بن محمد (ع)» و... از جمله ترجمه‌هاي دكتر شهيدي به‌شمار مي‌رود. همچنين ترجمه‌هاي برخي از آثار وي به زبان‌هاي عربي، ترکي، آلماني و يوناني ترجمه شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها