دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
کارنامه ادبی انتشارات خانه‌کتاب در سال ۱۳۸۸

انتشارات خانه کتاب، نشر کتاب در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات را در برنامه کاری خود دارد و کتاب‌هایی در ارتباط با مولوی، رودکی، جلال آل‌احمد و نقد کتاب را در سال 1388 به چاپ رسانده ‌است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «رودکی سرآمد شاعران»، «نقد ادبیات منطبق با حقیقت»، «شهود حسن»، «مولانا»، «جلال آل احمد»، «خرد و خردورزی» و «از دریچه نقد» از جمله کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات موسسه خانه کتابند.

«رودکی سرآمد شاعران» به اهتمام منوچهر اکبری شامل مجموعه مقالات رودکی پژوهی که به مناسبت سال رودکی توسط تعدادی از استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه ادبیات گردآوری شده بود، در سال ۱۳۸۸ به چاپ دوم رسید.

کامران پارسی نژاد نیز کتابی در حوزه نقد ادبیات داستانی با عنوان «نقد ادبیات منطبق با حقیقت» را توسط این انتشارات راهی بازار نشر کرده است.

«شهود حسن»(مولوی و تجربه زیبانگری) عنوان اثری از مژده احمد‌زاده هروی است که به عنوان پایان‌نامه برتر توسط انجمن استادان زبان فارسی انتخاب شده و به چاپ رسیده است.

این کتاب به سیر تجربی و تحلیلی زیبانگری در آثار مولانا به ویژه مثنوی معنوی می‌پردازد و شامل مباحث «عشق مولوی صفتانه»، «تجربه دیدار»، «تجربه زیبانگری»، «نظریه زیبانگری» و «بهشت نقد مولوی» می‌شود.

نخستین جلد از مجموعه اي که موسسه خانه کتاب برای آشنایی نسل جوان و جوینده معاصر با مفاخر فرهنگی ایران در دست انتشار دارد، کتاب «مولانا» به قلم علی اوجبی است که در سال ۱۳۸۸ راهی بازار نشر شد.

این کتاب اثری روان و کوتاه حاوی زندگی‌نامه مولانا، مستند به منابع دست اول درباره آثار مولانا و شرح و ترجمه‌های آن‌ها، معرفی تحلیلی دیدگاه‌های انتقادی نسبت به مولانا و کتاب‌شناسی مولوی برای علاقه‌مندان به مولاناپژوهی است.

از همین مجموعه کتاب «جلال آل‌احمد»، دوم آذرماه امسال مقارن با ایام تولد این نویسنده منتشر شده است. این کتاب تلاشی برای معرفی شخصیت، اندیشه‌ها و آموزه‌های جلال است و علاوه بر مقدمه، منابع، ضمائم و سال‌شمار زندگی جلال، دارای سه فصل با عنوان‌های روزهای جلال، داستان‌های جلال و آراء و اندیشه‌های جلال است.

«خرد و خردورزی»(مجموعه مقالات)، ارج‌نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی به کوشش علی اوجبی، دیگر کتابی است که توسط انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«از دریچه نقد: گفتارها و جستارهای انتقادی ادبی» اثر عبدالعلی دستغیب به کوشش علیرضا‌ قوجه‌زاده نیز در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. جستارهایی درباره مقوله نقد ادبی و ادبیات معاصر ایران که از دهه سی تاکنون در نشریات متعدد چاپ شده، در این کتاب آمده است و منتقدان جوان را در عمل با نقد علمی، اخلاقی و تحلیلی امروز آشنا می‌سازد.

کتاب مطالبی در حوزه ادبیات، هنر و فلسفه دارد. از سوی دیگر واکاوی و نقد کتاب‌های شعر و داستان و سنجش آثار بزرگان ادب فارسی آمیخته با نظریه‌های فلسفی و ادبی در این کتاب گنجانده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها