دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۶
داستان يك نوع ادبي خود بنياد است

علي‌اصغر شيرزادي، در نشست نقد كتاب «هفت»، ‌نوشته مختار عبداللهي، داستان را يك نوع ادبي خود بنياد و مستقل دانست و زبان داستان را چند ظرفيتي خواند. عليرضا سيف‌الديني نيز وجود انديشه را در اغلب داستان‌هاي مجموعه داستان «هفت» از بارزترين ويژگي‌هاي آن برشمرد._

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علي‌اصغر شيرزادي، ‌در نشست نقد مجموعه داستان «هفت» كه عصر ديروز(‌يكشنبه، 9 اسفند) در سراي اهل قلم برپا شد، گفت: جست‌و‌جوي من براي يافتن يك تشخص ويژه زباني در مجموعه داستان «هفت» به جايي نرسيد و البته اين بدان معنا نيست كه زبان در اين كتاب ابتر است.

وي افزود: نويسنده در اين كتاب تاثير‌پذيري فعالی از برخي داستان‌نويسان دارد.

نويسنده رمان «طبل آتش» در ادامه خاطر‌نشان كرد: داستان اساسا خودبنياد و مستقل است و قرار است به لحاظ اطلاعات تكميل باشد و از اين منظر بايد مشخص شود كه وقايع داستان در چه تاريخ يا جغرافيايي رخ مي‌دهند و اين مساله در بيشتر داستان‌هاي اين كتاب كمرنگ است.

در ادامه اين جلسه نقد، عليرضا سيف‌الديني نيز درباره كتاب «هفت» گفت: بهتر است نويسنده حركت در حكايت را به قصه تبديل كند. در داستان‌هاي اين كتاب حركت داستان را به سمت عمق احساس مي‌كنيم و چون ديگر با سادگي سطح داستان مواجه نيستيم، درمي‌يابيم كه نويسنده داراي فلسفه است؛ ‌اين در حالي است كه بین اين روايات در سطح و عمق، بايد هماهنگي وجود داشته باشد.

وي همچنين با اشاره به وجود پيام و انديشه در داستان‌هاي مجموعه داستان «هفت» اين‌گونه گفت: قصه‌هاي كتاب «هفت» به سمت انديشه مي‌روند؛ نه به سمت حادثه و اين موضوعي است كه كمتر در ادبيات داستاني ما اتفاق مي‌افتد. وقتي انديشه بتواند در 10 صفحه بازنمايي شود،‌ اهميت دارد.

سيف‌الديني خاطر‌نشان كرد: تمايل نويسنده «هفت» به انديشمندي به عنوان تجربه اول بسيار خوب است و من كنجكاوانه منتظر آثار بعدي اين نويسنده هستم. 

بخش ديگري از اين نشست به صحبت‌هاي احسان عباسلو اختصاص داشت.

وي درباره به كار بردن عدد «هفت» و پاراگراف‌هاي شكسته شده در بعضي داستان‌ها و برخي نقص‌هاي ويرايشي كتاب سوالاتي را مطرح كرد.

سپس شيرزادي بخش ديگري از سخنانش را درباره اين كتاب بيان كرد و گفت: مضمون و انديشه قرار نيست محور اصلي داستان قرار گيرند. چرا كه نويسنده نظريه‌پرداز نيست و وظيفه دانش‌پراكني و فلسفه‌بافي ندارد.

اين داستان‌نويس درباره اهميت توجه به ساختار داستان گفت: غير‌ممكن‌ترين اتفاق‌ها مي‌توانند در داستان رخ بدهند، ولي مشروط بر آنكه باور‌پذير باشند و نويسنده از پس پرداخت داستان با زاويه ديد مشخص بر‌آيد.

نويسنده «يك سكه در دو جيب» گفت: داستان «عاقبت من و حاجي» عنوان جالبي است و البته اسم هر داستاني، جزو ساختار آن است ولي وقتي وارد اين داستان مي‌شوي، نمي‌فهمي در پايان آن براساس اين نامگذاري چه اتفاقي افتاده. 

شيرزادي سه اصل زيربنايي هر داستان موفق را برشمرد و گفت: هر داستان خوب بر پايه نظرگاه، چه عيني و چه ذهني، ‌لحن و انگيزه روايت شكل مي‌گيرد. بر اين اساس داستان آخر اين كتاب را نمي‌توان داستان تلقي كرد و بيستر يك قطعه ادبي مدرن است كه مضمون و درونمايه‌اي قوي دارد و نويسنده بايد مهارت كاربرد عناصر داستاني را در اين بخش از آثارش مد نظر قرار دهد. 

نويسنده «غريبه و اقاقيا» تاكيد كرد: نويسنده اگر خواست يك عنصر داستاني را ناديده بگيرد، بايد بتواند جاي خالي آن را پر كند و در اين‌باره نمي‌توان براي نويسنده‌اي خط مشي تعيين كرد. 

سپس سيف‌الديني با بيان اينكه ورود به جهان داستاني نويسنده در خوانش اثر او داراي اهميت است، ‌توضيح داد: در كتاب «هفت» ما بايد وارد واقعيت داستاني اين داستان‌ها شويم و نمي‌توانيم براساس فرمول‌هاي ديگر به اين كار نگاه كنيم. مثلا وقتي كافكا را مي‌خوانيم وارد واقعيت داستاني كافكا مي‌شويم؛ ‌در حالي كه فضاهاي داستاني او با فضاهاي ديگر خيلي تفاوت دارد. 

اين منتقد همچنين افزود: به اعتقاد من در اين مجموعه عنصر انديشه نمود قابل تاملي دارد و اين نگاه در بسياري از مجموعه داستان‌هاي ديگر ديده نمي‌شود. اين جريان بايد تقويت شود و من از انتشار اين كتاب بسيار خوشحالم.
 
عباسلو نيز در بخش هاي پاياني اين نشست درباره اين كتاب گفت: آقاي عبداللهي از رئاليزم جادويي ماركز تاثيرگرفته‌اند.
 
وي افزود: در داستان هفتم اين كتاب شخصيت‌ها به طرزي بي‌منطق به هم متصل شده‌اند. به نظر من در اين مجموعه داستان نويسنده دارد داستان را پيش مي‌برد؛ در حالي كه داستان بايد خودش، خودش را پيش ببرد و منطق در درون داستان وجود داشته باشد.

عبداللهي نيز در پايان اين جلسه نقد درباره كتابش اين‌گونه توضيح داد: قبول دارم كه شاید زبان به كار رفته در اين كتاب زبان مرسومي نباشد. در اين داستان‌ها بيش‌تر از زبان به محتوا تكيه كرده‌ام.

وي افزود: در حال حاضر مهم‌ترين موضوع براي من اين است كه مخاطبان با اين كار ارتباط برقرار كرده‌اند و انتظارم اين بود كه در اين جلسه روي پيام‌هاي داستان بيشتر اشاره و تاكيد شود.

مجموعه داستان «هفت»، نوشته مختار عبداللهي با شمارگان 1100 نسخه از سوي انتشارات «مرواريد» به بازار آمده. ويراستار اين كتاب حسين نوش‌آذر است و صفحه‌آرايي آن را تينا حسامي انجام داده است. «هفت» 76 صفحه است و با قيمت 1800 تومان به فروش مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط