سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲
وزيري: هدفمان بهبود كيفيت مطبوعات كودك و نوجوان است

معاون پژوهشي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان در نشست خبري نهمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان مهمترين هدف برگزاري اين جشنواره را بهبود كيفيت نشريات كودك و نوجوان ايران عنوان كرد و با انتقاد از كم توجهي نهادهاي مختلف به مطبوعات كودك و نوجوان گفت: اهميت اين حوزه بر كسي پوشيده نيست و ما اميدواريم برگزاري این جشنواره توجه مسوولان را به اين بخش معطوف كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست خبري نهمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان صبح امروز (سه‌شنبه 10 آذر) با حضور سيد حسين وزيري، معاون پژوهشي كانون، سيد علي كاشفي خوانساري، دبير جشنواره، مهران بهروز فغاني، مسوول نشست‌هاي علمي و تخصصي جشنواره، حميد باباوند مسوول برگزاري جشن نوقلمان و نگار پدرام، مسوول گروه‌هاي داوري جشنواره، در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.

سيد حسين وزيري، معاون پژوهشي كانون، در این نشست با بيان اينكه انتظار مي‌رود امسال كيفيت برگزاري جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان نسبت به سال‌هاي گذشته بالاتر باشد گفت: بهبود كيفيت محتواي مطبوعات كودك و نوجوان اصلي‌ترين هدف جشنواره است كه اميدواريم با كمك متخصصين، دست‌اندركاران مطبوعات و فعالان ادبي كودك اين امر محقق شود.

وي افزود: اين جشنواره فرصتي است تا مطبوعات كودك و نوجوان دستاوردهاي خود را عرضه كنند و نيز مسير آينده را مورد ارزيابي قرار دهند، مطبوعات كودك و نوجوان در ايران سابقه‌ای نسبتا طولاني دارند، اما به اين بخش توجه لازم نشده است.

وزيري، به صرفه نبودن مطبوعات كودك و نوجوان از نظر اقتصادی را دليل كم‌توجهي به اين حوزه دانست و گفت: اميدوارم جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان سبب افزايش اهميت به اين حوزه مهم شود.

معاون پژوهشي كانون با اشاره به اينكه اين جشنواره امسال علاوه بر انتخاب برترين‌هاي مطبوعات، برنامه‌هاي جنبي مفصلي خواهد داشت افزود: بخش نوقلمان بخش جديدي است كه امسال به جشنواره اضافه شده كه اميدواريم اين بخش تحولي ميان كودكان و نوجوانان ايجاد و آنها را به مطبوعات نزديك‌تر كند.

علي كاشفي خوانساري دبير نهمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان نيز در ادامه با بيان اينكه كانون با توجه به نيازها و درخواست‌هاي فعالان مطبوعات كودك و نوجوانان اين جشنواره را در سال 1375 بنيان نهاد گفت: بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي هشت دوره گذشته اين جشنواره را جعفر ابراهيمي انجام داده كه بايد از ايشان تشكر ويژه‌اي كرد. با وجود سابقه‌اي يكصد ساله‌ مطبوعات كودك و نوجوان در ايران بايد بگويم كمتر به صورت علمي و تخصصي به اين حوزه پرداخته شده و تاكنون بيشتر شاعران و نوينسدگان، گردانندگان اين  بخش بوده‌اند.

كاشفي با اشاره به اينكه امسال تلاش داشته اين جشنواره بيشتر شكل تعاملي و مشاركتي داشته باشد گفت: فكر مي‌كنم تا حدودي در اين بحث موفق بوديم اما با اين وجود مشاركت در حد عالي نبود.

وي افزود: براي اولين بار علاوه بر مطبوعات كودك و نوجوان، برخي خبرگزاري‌ها، سايت‌ها و حتي برنامه‌هاي تلويزيوني درباره كودكان و نوجوان غرفه‌هايي در نمايشگاه دارند و فعاليت‌هاي خود را معرفي مي‌كنند.

دبير نهمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان با تاكيد بر اينكه داوري بخش‌هاي مختلف جشنواره امسال متحول شده است افزود: سعي داشتيم بخش‌ها و حوزه‌هاي مورد بررسي جشنواره، تخصصي و حرفه‌اي باشند و از طرفي از اهالي مطبوعات خواستيم گزينه‌هاي پيشنهادي خود را به هيات داوران بخش‌هاي مختلف به دبيرخانه معرفي كنند.

كاشفي داوري بخشي از جشنواره توسط كودكان و نوجوان را نوآوري امسال اين جشنواره دانست و اظهار داشت: از كودكان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلي مطبوعات اين حوزه خواستيم تا مطبوعات منتشر شده در دو سال گذشته را مطالعه  و نشريات مورد علاقه خود را به ما معرفي كنند، از طرفي امسال علاوه بر نشريات فارسي زبان، نشريات انگليسي و عربي كه براي كودكان و نوجوانان ايراني منتشر مي‌شوند نيز در بخشي جداگانه مورد ارزيابي قرار داده‌ايم.

وي روز نخست جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان (16 آذر) را ويژه متخصصان و فعالان اين حوزه عنوان كرد و گفت بازديد عموم از 17 تا 20 آذر است.

وي تصريح كرد: برپايي نمايشگاهي از 30 سال مطبوعات كودك و نوجوان ايران، برپايي نمايشگاه نشريات درباره كودكان و نوجوانان و نيز نمايشگاهي از مطبوعات خارجي، از ديگر برنامه‌هاي جشنواره امسال است.

كاشفي همچنين از توزيع فهرست و نماي مطبوعات كودك ونوجوان از سال 1358 تا 1387 همزمان با برگزاري جشنواره خبر داد گفت: كتابي التكرونيكي از بيانيه‌ها و آراي هيات داوران هشت دوره گذشته جشنواره آماده عرضه شده است.

بخش دوم گزارش اين نشست خبري، متعاقبا در «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها