پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
آشتي با کتاب از راه پرورش نوجوانان کتابخوان

استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س)، کتاب‌درمانی را از جمله رفتار درمانی‌های مهم عنوان کرد و مشکلات محیطی را از مهم ترین موانع کتابخوانی داست و گفت: با پرورش نوجوانان کتابخوان در جامعه، با کتاب آشتی کینم./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «جشن کتاب» کتابخانه شهید فهمیده صبح امروز(28 آبان ماه) با حضور علیرضا محمودی، مدیر کتابخانه شهید فهمیده فرهنگسرای بهمن و حسن کیانی، استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س) در تالار مبارک فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علیرضا محمودی، مدیر کتابخانه شهید فهمیده، با اشاره به سخن حضرت رسول(ص) مبنی بر این که «وای به حال آن روز که خورشید طلوع کند و من بر دانش خود نیافزایم، طلوع خورشید آن روز بر من نامبارک است» اظهار داشت: از اهداف «جشن کتاب» می توان به سخن گفتن درباره جایگاه کتاب و کتابخوانی، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به کتابخوانی و آسیب‌شناسی مطالعه میان دانش‌آموزان اشاره کرد.

سپس حسن کیانی، استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س) درباره آسیب‌شناسی مطالعه و کتاب‌درمانی، عنوان کرد: آسیب‌شناسی مطالعه و کتاب‌درمانی در شرق با آن‌چه در غرب وجود دارد، متفاوت است و بسیاری از نظریه‌های روانشناسی در این زمینه در کشورهای شرقی کاربرد ندارند.

وی افزود: در بحث آسیب‌شناسی مطالعه، مبحث ژن نیز مطرح است و کتابخوانی نیز مانند سایر ویژگی‌های خانوادگی تا حدودی از طریق ژنتیک منتقل می شود. همچنين بخشی دیگر از طریق محیط اطراف و رفتارهای خانواده آموزش داده می شود؛ به گونه‌ای که اگر فرد ژن کتابخوانی داشته باشد و در مهد کودک و مدرسه و خانواده نیز الگوهای موثری در این زمینه داشته باشد، شخصیت فرد با کتاب شکل می گیرد.

کیانی با اشاره به این که کتاب‌درمانی از نظر روانشناسی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: کتاب به عنوان یک رسانه گروهی براي درمان افسردگی‌های کمرنگ جايگاهش را نيافته است، در حالي که در بحث رفتارهای درمانی نظیر آب درمانی، ورزش درمانی و موسیقی درمانی اهمیت زیادی دارد.

وی مشکلات محیطی را از مهم‌ترین عوامل مانع کتابخوانی عنوان کرد و گفت: برخی مسایل مانند گرانی کتاب، مجهز نبودن مدارس به کتابخانه‌های خوب، رسم نبودن هدیه دادن کتاب و خانواده‌هایی که به دلیل مشغله بسیار پدر و مادر مطالعه ندارند، فرهنگ جامعه را از کتابخوانی دور می کنند، زیرا فرهنگ کتابخوانی در کودکی شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. ما مي‌توانيم با پرورش نوجوانان کتابخوان با کتاب آشتی کنیم.

استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به این که در جدول یونسکو ایران به لحاظ کتابخوانی در انتهای جدول است، افزود: در کشورهای غربی مطالعه بخشی از زندگی افراد است اما در کشور ما زمانی که وارد فروشگاه می شویم، هر چیزی در سبد خرید ما جای دارد، غیر از کتاب. هر یک از ما می توانیم در ماه به اندازه خرید یک کتاب پس انداز داشته باشیم، اما به دلیل این که به غذای جسم بیش از غذای روح اهمیت می دهیم، خرید کتاب را حذف می کنیم.

وی با اشاره به این که بسیاری از افراد کتاب را براي تزیین کتابخانه با دفتر کار خود خریداری می کنند، گفت: بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه امروز به دلیل زندگی ماشینی است. جامعه ما نیاز به آرامش روحی دارد و این آرامش از خانواده شروع می شود، در خانواده‌ها باید فرهنگ کتابخوانی قبل از خواب برای کودکان و خردسالان را تبدیل به فرهنگ کنیم. از طریق افزایش سطح فرهنگ عمومی ناهنجاری‌ها نیز کاهش می‌یابد.

کیانی افزود: از راهکارهای مفید و موثر و کم هزینه برای کتابخوانی می‌توان به کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد. البته کتابخانه‌ها و کتابداران نباید با ایجاد محیط خشک، نوجوانان را طرد کنند و بلکه با فراهم کردن شرایط آسان و ایجاد ارتباط دوستانه با نوجوانان آنها را به سوی مطالعه جذب کنند.
وی با بیان این که مطالعه اشعار شاعران ایرانی و داستان هنگام خستگی و افسردگی در فرد آرامش ایجاد می کند، اظهار داشت: اگر این آرامش‌های مقطعی تداوم داشته باشند، با گذشت زمان فرد را با مطالعه مانوس می‌کند. از سویی زمانی که برای رسیدن به آرامش مطالعه می کنیم نیز باید در انتخاب کتاب دقت کنیم تا کتاب‌های مناسبی را مطالعه کنیم.

از دیگر بخش های «جشن کتاب» کتابخانه شهید فهمیده که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، مي‌توان به اجرای موسیقی و نمایش درباره کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.

برنامه‌های هفدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط