سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
اثبات ۱۰ هزار سال تاريخ و تمدن ايران با شاهنامه فردوسي

دبير كل بنياد فردوسي در نشست «ثبت جهاني هزاره شاهنامه در يونسكو» گفت: دو بيت پاياني شاهنامه سند اصلي بنياد فردوسي براي ثبت جهاني هزاره شاهنامه در يونسكو بود؛ تنها جايي كه فردوسي از سرايش شاهنامه تاريخ دقيقي ذكر كرده دو بيت پاياني شاهنامه است و ما مي‌توانيم ۱۰ هزار سال تمدن و فرهنگ را با شاهنامه اثبات كنيم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ياسر موحدفر؛ دبيركل بنياد فردوسي در نشست رسانه‌اي «ثبت جهاني هزاره شاهنامه در يونسكو» سخنش را با دو بيت پاياني شاهنامه آغاز كرد و گفت: سرآمد كنون قصه يزدگرد / به ماه سپندارمذ روز اَرد
ز هجرت شده پنج هشتاد بار/ به نام جهان داور كردگار

وي كه صبح روز سه شنبه (19 آبان‌ماه) در تالار اجتماعات فرهنگسراي انديشه سخن مي‌گفت به تاريخ ايران باستان اشاره كرد و افزود: در گاه‌شماري ايران باستان هر يك از سي روز ماه، نام ويژه‌اي دارد كه نام 12 ماه سال مانند اردي‌بهشت، امرداد و سپندارمذ نيز در ميان آن‌هاست. نام‌هاي سي روز ماه از اوستا سرچشمه گرفته شده. سپندارمذ همان اسفندماه است و روز اَرد به معناي خوشبختي نيز روز 25 از گاه‌شماري ايران باستان محسوب مي‌شود كه سرايش شاهنامه فردوسي به پايان رسيده است.

اين شاهنامه‌پژوه خاطرنشان كرد: همچنين فردوسي در بيت بعدي اشاره به هجرت كرده كه به سال قمري از هجرت پيامبر گرامي اسلام 1400 سال مي‌گذرد؛ ما دانشنامه‌ بزرگي نزد ايرانيان داريم كه در طول تاريخ گزندهايي به آن وارد شده و ما بايد از اين نامه فرهنگ باستان حفاظت و نگهداري كنيم.

وي افزود:‌ كوشش فردوسي همواره بر اين بوده كه تمام دانش‌ها و گنجينه‌هايي كه در نزد ايرانيان باستان بوده گردآوري كند و در قالب شاهنامه در اختيار بشر امروز قرار دهد. اين ميراث جهاني با عنوان پايان سرايش هزاره شاهنامه در يونسكو ثبت جهاني شده و برنامه‌هاي فرهنگي بسياري براي اين ثبت جهاني در مقر يونسكو خواهيم داشت.

دبير کل بنياد فردوسي از ثبت جايزه جهاني فردوسي در يونسكو خبر داد و گفت: با توجه به ثبت هزاره پايان سرايش شاهنامه در يونسکو، بنياد فردوسي تهيه پرونده يک جايزه جهاني را به نام فردوسي در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته موحدفر، با گذشت يك هزار سال از تاريخ ايران كه در آن هزاران رويداد ناهماهنگ، سختي و ستم بر جان ايرانيان و بر فرهنگ شكوهمند آن روان شده، شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي همواره چون درفش برافراشته فرهنگ و تاريخ ايران، نگاهبان و پناهگاه ايران و ايرانيان بوده و پايگاه خويش را داشته و دارد.

دبير کل بنياد فردوسي بيان داشت: بي‌گمان ايرانيان براي برخورداري از چنين درفشي سرافراز، وامدار فردوسي، سخن پارسي و زنده نگه دارنده فرهنگ و نگاهبان سرافرازي‌ها و روشني‌هاي گسترده ايرانند.

وي افزود: با توجه به ثبت هزاره پايان سرايش شاهنامه به عنوان نخستين رويداد فرهنگي ايراني در فهرست جهاني مفاخر و رويدادهاي علمي فرهنگي و هنري سال ۲۰۱۰ يونسکو، بنياد فردوسي ثبت جايزه جهاني به نام فردوسي را در يونسکو در دستور کار خود قرار داده است.

ياسر موحدفرد در ادامه سخنانش يادآور شد: در اين راستا بنياد فردوسي به عنوان ايفاگر نقشي تعيين کننده براي ۱۹۲کشور عضو يونسکو، اجراي يک مجموعه برنامه‌ را در داخل و خارج از کشور در نظر گرفته است.

به گفته اين شاهنامه‌پژوه؛ با همکاري نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسکو از سال آينده، فعاليت‌هايي براي بازشناسي مفاخر ايراني به ويژه حکيم ابوالقاسم فردوسي اجرا خواهيد شد.

به گفته دبير کل بنياد فردوسي، به منظور نهايي کردن اين امر در يونسکو تأسيس يک دبيرخانه مشترک در کشور امري لازم است و همراهي و همکاري سازمان ميراث فرهنگي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تاسيس دبيرخانه‌ مشترک جايزه جهاني فردوسي بايسته است.

وي اذعان داشت: بنياد فردوسي به عنوان نهاد متولي فعاليت‌هاي شاهنامه‌پژوهي، اين امکان را دارد که با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و سازمان فرهنگ و ارتباطات بتواند در اين دبيرخانه نقش تعيين کننده‌اي داشته باشد.

اين شاهنامه‌پژوه يادآور شد: هزار سال از سرايش شاهنامه مي‌گذرد و از منظر جهاني اين كتاب ارزشمند با نام «كتاب شاهان» (فر و شكوه) مطرح شده و به ثبت جهاني رسيده است. همچنين دو شخصيت ديگر ايراني به پيشنهاد ميراث فرهنگي به ثبت رسيده، نخست سالمرگ قطب‌الدين شيرازي و ديگر زادسال سيبويه؛ لغت‌شناس مشهور ايراني است.

وي افزود: 25 اسفند ماه 88 سال‌روز پايان سرايش شاهنامه فردوسي است كه فعاليت‌هاي فرهنگي و برنامه‌هاي مطلوبي با حضور مسوولين يونسكو خواهيم داشت. همزمان با جشن نوروز و ثبت آن در يونسكو، روز نخست فروردين روز جهاني شعر نام گذاري شده و نزديكي آن با سرايش شاهنامه مطلوبيت بيشتري ايجاد مي‌كند. سال آينده ميلادي براي همه كشورهاي جهان سال نزديكي فرهنگ‌هاست.

وي به برنامه‌هاي فرهنگي براي پاسداشت شاهنامه در هزاره فردوسي در ايران خبر داد و گفت: راه‌اندازي موزه‌‌‌اي اختصاصي به نام فردوسي و شاهنامه در يکي از مجموعه‌هاي تاريخي فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، برپايي نمايشگاه آثار موزه‌‌‌‌‌‌اي و نيز نمايش شاهنامه‌هاي نفيس در نمايشگاه‌هاي فرهنگي از جمله برنامه‌هاي موزه اختصاصي فردوسي و شاهنامه خواهد بود.

اين پژوهشگر افزود: براساس اساسنامه مصوب بنياد فردوسي، برپايي هفته‌هاي فرهنگي به نام فردوسي و شب‌هاي ايراني به نام شب‌هاي شاهنامه در استان‌ها و کشورهاي علاقه‌مند به برپايي اين مراسم مي‌تواند در برنامه‌هاي اين موزه گنجانده شود.

ياسر موحدفر گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، سازمان ميراث فرهنگي اعلام آمادگي کرده که آثار موزه‌اي مرتبط به شاهنامه را در موزه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي شهرهاي مختلف در يک مرکز متمرکز کند و در اين صورت شاهد راه‌اندازي موزه‌هايي به نام فردوسي در شهرهاي مختلف ايران نيز خواهيم بود.

موحدفر به پاسداشت شاهنامه در هزاره فردوسي اشاره كرد و گفت: با راه‌اندازي موزه اختصاصي شاهنامه و فردوسي در شهرهاي ديگر ايران موجب جذب گردشگران خارجي و داخلي شده و امکان پاسداشت اين نامه گرانسنگ را فراهم مي‌کنيم.

وي در ادامه صحبت‌هايش خاطرنشان كرد: ساخت فرهنگسراي فردوسي بر پايه معماري‌هاي ايراني اسلامي، ايجاد بوستان‌سراهاي مفاخر ايران، تشكيل كتابخانه تخصصي و مركز اسناد فرهنگي تاريخي ادبي، راه‌اندازي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، تارنماهاي اينترنتي و ايجاد بانك اطلاعات مشاهير و توليد نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي، ارايه خدمات گردشگري و برگزاري تورهاي گردشگري و بازديد از مراكز ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي از ديگر فعاليت‌هاي بنياد فردوسي است.

دبيركل بنياد فردوسي به موضوع فعاليت‌هاي بنياد اشاره كرد و گفت: برگردان، ترجمه و تدوين شاهنامه فردوسي و مجموعه آثار بزرگان، انتشار نشريه فردوسي‌شناسي و ديگر ويژه‌نامه‌هاي مرتبط با هدف‌ها، انجام پروژه‌هاي نظرسنجي، آمار و افكارپژوهي براي افزايش آگاهي جهانيان نسبت به بناهاي تاريخي و ميراث فرهنگي و مفاخر ايران به ويژه حكيم ابوالقاسم فردوسي، ارايه خدمات‌پژوهي و هرگونه فعاليت در راه شناساندن فردوسي و ياري رساندن به پيشرفت و گسترش زبان و فرهنگ و ادب پارسي در ايران و جهان به ويژه در روستاي پاژو و مجموعه فرهنگي و تاريخي توس (زادگاه و آرامگاه حكيم توس) و نظارت بر حسن اداره اين مجموعه‌ها از فعاليت‌هاي بنياد فردوسي است.

وي به بسته فرهنگي پيشنهادي در مقر يونسكو اشاره كرد و گفت: گردهمايي بزرگ فردوسي‌شناسان و شاهنامه‌پژوهان، راه‌اندازي تالار چهل تن كه تنديس مفاخر ايراني را از جمله فردوسي، پورسينا، خواجه نصيرالدين توسي، رودكي، مولانا و اساطير شاهنامه در اين تالار به صورت دايمي به نمايش مي گذاريم. همچنين از تنديس فردوسي در مقر يونسكو در اين هفته فرهنگي رونمايي خواهيم كرد.

موحدفر در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد:‌ اجراي كنسرت با نام «خروش پهلوانان» با همكاري گروه موسيقي «ايل»، نمايش تابلوهاي قهوه‌خانه‌اي كه از سبك‌هاي مرتبط با شاهنامه استنباط شده است. نمايش ايستا يا پرفورمش كه هنر نمايشي مدرن از اساطير شاهنامه و بزرگان مفاخر ايراني را در بردارد و پرده‌خواني، نقالي و شاهنامه‌خواني از ديگر برنامه‌هاي پيشنهادي به مقر يونسكو است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط