سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۵
كتاب‌شناسي ماجراي مك فارلين

سيزدهم آبان ماه، بيست‌وسومين سالگرد افشاي ماجراي معروف مک فارلین در سال 1365است. به اين مناسبت "ايبنا" مروري دارد بر مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره اين ماجرا منتشر شده‌اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس وقت مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود در سالگرد تسخیر سفارت آمریكا در سال 1365، به سفر "رابرت مک فارلین"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با نام مستعار "شون دولین" همراه با پاسپورت ایرلندی به تهران اشاره كرد. البته پیش از افشاگری 13 آبان آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، مجله عربی الشراع چاپ بیروت در شماره دوم نوامبر 1986 (11 آبان 1365) این خبر را فاش کرده بود.

آمريكا براي آزاد كردن هفت گروگان آمريكايي كه در بازداشت جهاد اسلامي بودند، محموله سلاحي را در 28 مه 1986(هفتم خرداد ماه 1365) توسط مك فارلين به ايران فرستاد. وي کلت، کیک و انجیل امضا شده توسط رونالد ریگان، رییس جمهور وقت آمریکا را به نشانه حسن نیت نيز به همراه آورده بود.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 82 به روزنامه همشهری گفت: "کانتینر قطعات مورد نیاز ما را با هواپیما آوردند. تعدادی موشک هاگ اسراییلی هم آوردند که مدت‌ها در فرودگاه ماند و آن‌ها مجبور شدند، پس بگیرند."

این سخن هاشمی رفسنجانی، در آینده مورد تایید اعضای کمیسیون تاور نیز قرار گرفت و مشخص شد كه ایران، محموله موشک‌هاي داراي آرم اسراییل را برگشت داده است.

اما این قضیه، پس از ورود مک فارلین به آمریکا ابعاد جدیدی پیدا كرد و رسوایی بیشتری برای آن‌ها به بار آورد كه به بحران "ایران گیت" معروف شد. دغدغه آمریکا، ایجاد ارتباط با ایران نبود، بلکه با عواید مالی حاصل از فروش اسلحه به ایران، به ضد انقلابیون نیکاراگوئه و کنتراها کمک می‌کردند.

پس از این رسوایی، ریگان با ناراحتی از افشای این مساله، کمیته‌ای 3 نفره به رياست سناتور "جان تاور" تشکیل داد تا این موضوع را بررسی کنند. 

این کمیته، به کمیسیون تاور معروف شد و ماموريت بررسي نقش شورای امنیت ملی آمریکا را در بحران "ایران گیت" برعهده گرفت. رابرت مک فارلین، افسر پیشین نیروی دریایی و مشاور امنیت ملی آمریکا، متهم اصلی این پرونده بود و جان پویند، دیگر مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اولیور نورث، افسری که حق برداشت پول از حساب سوئیس را داشت، ویلیام کیسی، ريیس سیا و دونالد ریگان، رییس جمهور آمریکا نيز در جايگاه متهمان قرار داشتند.

سرانجام ريگان در روز 15 نوامبر 1986 به داشتن ارتباط سیاسی محرمانه با ایران اعتراف و كنگره آمريكا در 21 نوامبر 1987، ریگان را مسوول همه اشتباهات مک فارلین معرفی کرد.

مک فارلین،‌پس از گذشت دو سال از افشاي اين ماجرا، با خوردن تعداد زیادی قرص والیوم دست به خودکشی زد.

مهم‌ترين كتاب‌هايي كه تاكنون درباره ماجراي مك فارلين منتشر شده،‌ عبارتند از:
ـ م‍اج‍رای‌ م‍ک‌ف‍ارل‍ی‍ن‌؛ اق‍دام‌ آم‍ری‍ک‍ا ب‍رای‌ ارت‍ب‍اط ب‍ا ای‍ران / م‍ه‍دی‌ ان‍ص‍اری‌، ی‍ح‍ی‍ی‌ ف‍وزی‌، ع‍ل‍یرض‍ا ل‍طف‌ال‍ل‍ه‌زادگ‍ان‌ ‌/ م‍رک‍ز م‍طال‍ع‍ات‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‌ ج‍ن‍گ‌ سپاه پ‍اس‍داران‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌ / 1379.
ـ ماجرای مک فارلین؛ فروش سلاح، آزادی گروگان‌ها / محسن هاشمي، حبیب‌الله حمیدی / دفتر نشر معارف انقلاب ‏‫‏‏/ ۱۳۸۷.
ـ مک‌فارلین/ فاطمه علیزاده / موسسه انتشاراتی روزنامه ایران / ‏‫‏‏۱۳۸۸.
ـ اوج دفاع: کارنامه و خاطرات ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌(سال ۱۳۶۵) / ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ عماد هاشمي / دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر معارف انقلاب /‏‫ ۱۳۸۸.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها