یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۵
فهرست پرفروش‌ها در تصرف نامزدهاي جوايز ادبي

«سه زن توانا»،‌«مردان» و «دختر بد»‌، نامزدهاي جوايز ادبي فرانسه توجه علاقمندان داستان و رمان را قبل از اعلام نهايي به خود جلب كرده‌اند.\

پاريس، مينو خاني، خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا):‌ به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از سايت اينترنتي روزنامه اكسپرس، جايگاه اول اين جدول به «سه زن توانا» دوازدهمين اثر نويسنده فرانسوي، ماري نديا تعلق دارد. شخصيت اول اين داستان خانم وكيلي است كه يك دختر دارد و يك دوست. يك روز پدرش از او مي‌خواهد كه در سنگال به او بپيوندد و نورا اين كار را مي‌كند. اما مصيبتي كه زن جوان با آن مواجه مي‌شود، بدبختي پدر و حبس برادر و احساس گناهي است كه او را رها نمي‌كند. نورا مرتب به خودش مي گويد:‌ «لعنت بر من».

ماري نديا، متولد 1967 از پدري اهل سنگال و مادري فرانسوي زاده شده است. وي كه از سال 1985 دست به قلم برده تا اين اواخر خيلي مورد توجه نبود و آثارش به ليست پرفروش‌ترين‌هاي بازار نشر فرانسه راه نيافته بود. اما با دو اثر اخير خود، «سه زن قدرتمند» و «قلبم گرفته است» جايگاه خود را به عنوان يكي از پرخواننده‌ترين نويسندگان جوان فرانسه تثبيت كرده است.

جاستين لوي 34 ساله كه با نخستين اثر خود،‌ «چيز مهمي نيست» (2004) توجه بسياري را در عرصه ادبيات روز فرانسه به دست آورده بود، با «دختر بد» جايگاه دوم را در جدول پرفروش‌ترين آثار اين هفته بازار نشر فرانسه به خود اختصاص داده است.

جاستين لوي در اين بيوگرافي خودنوشت از ارتباط پيچيده‌اش با مادرش كه 4 سال قبل بر اثر سرطان درگذشت صحبت مي‌كند و ازدواجش را كه به شكست انجاميده روايت مي‌كند. لوي براي اينكه اثر جديد خود را به تصوير بكشد به دنبال كارگردان و تهيه كننده مي‌گردد.

«يك رمان فرانسوي» اثر جديد فردريك بيگبدور كه به نويسنده بچه‌هاي طلاق معروف است در جايگاه سوم جدول قرار گرفته است. نويسنده راجع به هفتمين اثرش كه در ماه اگوست وارد بازار نشر فرانسه شده، مي‌گويد: ‌«اين كتاب داستان «اما بواري» است كه به دنبال جدايي از همسرش سكوتي از نوع سكوت نسل جنگ را اختيار مي‌كند، داستان مردي است كه براي انتقام گرفتن از خودش به خاطر جدايي، بي بندوباري پيشه مي‌كند، داستان پسر بزرگ خانواده است كه هر كاري مي‌كند تا شبيه والدينش نشود، داستان پسر دوم خانواده است كه هر كاري مي كند تا شبيه برادر بزرگش نشود...»

«مردان» جديدترين اثر لوران موينيه كه ابتداي ماه سپتامبر روي پيشخوان كتابفروشي‌ها قرار گرفته رتبه بعدي را به خود اختصاص داده است. اين داستان راجع به مرداني است كه در رويدادهاي سال 1960 فرانسه و الجزاير شركت داشتند. دو سال بعد به فرانسه برگشتند، سكوت اختيار كردند و به زندگي‌شان پرداختند. ولي يادآوري كوچك‌ترين خاطره، سالروز تولدي در زمستان يا كاوديي كه در جيب داشتند مي تواند آنها را به 40 سال قبل برگرداند؛ گذشته‌اي كه فكر مي‌كردند قدرت انكار آن را دارند.

اثر بعدي جدول پرفروش‌ترين رمان‌هاي فرانسه، «جنگل مانه» هشتمين اثر ژان- كريستوف گرانژه بازگشت به گذشته‌هاي دور از طريق داستاني معاصر است. جين كوروا تصور مي‌كند كه دوستش، «توما» او را فريب مي‌دهد. براي همين مي‌خواهد تا صحبت‌هاي توما با روان‌شناسش را گوش بدهد. هر شب بعد از دريافت نوارهاي ضبط شده، جين با گوش دادن به حرف‌هاي بيماران ديگر خود را سرگرم مي‌كند تا اينكه به بيماري با لهجه اسپانيولي مي‌رسد كه انگار در بحراني وحشتناك، حتي مرگبار زندگي مي‌كند...

«سفر در زمستان» اميلي نوتومب بلژيكي كه اواخر ماه اگوست راهي بازار نشر شده، رتبه ششم جدول را به خود اختصاص مي‌دهد. پشت جلد اين كتاب آمده است:‌ «"شكست عشقي وجود ندارد." زوئيلا در هواپيما، در انتظار ،از عشق، زن و دلايلش براي اين كار  مي‌گويد.»

«ترس سياه» جديدترين اثر از سري رمان‌هاي پليسي ميرون بولتيه نوشته هارلان كوبن امريكايي است كه رتبه هفتم جدول را به خود اختصاص داده است. ميرون، قهرمان قديمي بسكتبال و عضو سابق ا.بي.آي است. كوبن كه از سال 1995 به ژانر رمان پليسي مي‌پردازد، نخستين نويسنده‌اي است كه از سه جشنواره مهم ادبي در ايالات متحده، ادگار آوارد، شاموس آوارد و آنتوني آوارد جوايزي دريافت كرده است.

«بازي فرشته» دومين اثر كارلوس روزير زافون اسپانيايي در رتبه بعدي جدول قرار گرفته است. دهه 1920. بارسلون. ديويد كه نويسنده جواني است با دردي از عشق، با ناشر مرموزي كه به او قول موفقيت مي‌دهد، قرارداد مي بندد...

‍رمان «ژان كارسكي»نهمين اثر يانيك آنل فرانسوي در جايگاه بعدي جدول قرار گرفته است. ورشو. 1942. لهستان توسط نازي‌ها و روس‌ها تخريب شده است. ژان كارسكي پيام‌آور مقاومان لهستاني از سوي دولت به لندن تبعيد مي‌شود و در آنجا با دو نفر برخورد مي‌كند كه او را به محله كليمي‌ها وارد مي‌كنند، با اين هدف كه او آنچه را كه ديده به متحدين بگويد و يادآوري كند كه يهوديان اروپا در حال سركوب هستند...

رمان «بچه‌ام در برلين» آخرين اثر آن ويزامسكي، نويسنده، كمدين و تهيه كننده فرانسوي كه رتبه دهم جدول را به خود اختصاص داده درباره زن جواني به نام كلر است كه راننده آمبولانس صليب سرخ فرانسه است وبا گروهش به «بازيه» مي‌رود. ولي چند ماه بعد ارتش متحدان را در برلين رو به سقوط همراهي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها