سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
بلیک جامعه‌اش را قبول نداشت و جامعه او را

نشست بررسی آثار "ویلیام بلیک" شاعر انگلیسی عصر امروز(سه‌شنبه ۱7 شهریور) با سخنرانی احسان عباسلو و پرویز عباسی داکانی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. عباسلو در اين نشست گفت: "بسیاری از اسطوره‌ها و مضامین شعر بلیک بر گرفته از انجیل اند و این در اشعار او موضوعی مشهود است."عباسی داکانی نيز اظهارداشت: دیوانه خواندن بلیک نشان از پیشرو بودن این شاعر داشت و مصداق این بود که او جامعه اش‌را قبول نداشت و جامعه او را./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،در این نشست که از ساعت ۱۵:۴۵ آغاز شد، عباسلو با اشاره به مجموعه اشعار بلیک که با عنوان «جزیره‌ای در ماه» با ترجمه هوشنگ رهنما در ایران منتشر شده است، گفت: عنوان این کتاب برگرفته از شعری ناتمام از بلیک است که  نمی‌دانم چرا مترجم باوجود اینکه این شعر ارتباطی با اشعار ترجمه شده ندارد، این عنوان را برای مجموعه برگزیده است.

وی تصریح کرد: زیر عنوان مجموعه شعرهای عاشقانه بلیک بر این کتاب نهاده شده اما معتقدم برخی از اشعار این مجموعه عاشقانه نیستند و گاهي به مضامین مذهبی و عرفانی نزدیک می‌شوند.

عباسلو با بیان اینکه بلیک شاعر دوران رمانتیسم بوده، گفت: 6شخصیت مهم در دوره رمانتیسم انگلستان می‌زیستند که قطعا بلیک یکی از آنهاست.

این منتقد ادبی فردگرایی را از شاخص‌ترین ویژگی‌های مکتب رمانتیسم عنوان کرد و افزود: در دوره رمانتیسم همه چیز با فرد شروع می‌شود و با فرد نیز به پایان می رسد، ویژگی فردگرایی در شخصیت و آثار بلیک نیز مشهود است.

عباسلو مکتب رمانتیسم را در مقابل مکتب رئالیسم تعریف کرد و اظهار داشت: می توان گفت رمانتیسم از آموخته‌های معمول مذهبی فاصله می‌گیرد و به نوعی ادراک بی واسطه نزدیک می‌شود،آثار بلیک نیز از این قاعده مثتثنی نیستند و برپایه نوعی مذهب شخصی و  عقاید فردی بنا نهاده می‌شوند.

وی افزود: عرفان رمانتیسم‌ها مذهب را نفی نمی‌کند اما بر پایه تفسیر شخصی افراد استوار است،بسیاری از کلماتی که در اشعار بلیک دیده می‌شوند نیز برآمده از نوعی مذهب شخصی است.

این منتقد ادبی، همچنین وفاداری به فرهنگ و سنت منطقه‌ای را از دیگر ویژگی‌های رمانتیسم‌ها عنوان کرد و گفت: بلیک به زادگاهش لندن علاقه و الفت خاصی دارد، او مفاهیمی از موضوعات مورد علاقه فرهنگی و سنتی خود را در شعرهایش ارایه می‌دهد.

عباسلو با اشاره به انس و علاقه بلیک به انجیل گفت:بسیاری از اسطوره‌ها و مضامین شعر بلیک بر گرفته از انجیل اند و این در اشعار او موضوعی مشهود است.

وی همچنین قرینه‌سازی را از دیگر ویژگی‌های شعر ویلیام بلیک عنوان کرد و افزود: او  هر جا از مرگ حرف مي زند، زندگی را نیز مطرح می‌‌کند، در شعر او غم و شادی در یک زمان مطرح می‌شوند که نشان از استفاده مدام از قرینه‌سازی در شعر اوست.

عباسلو در ادامه این نشست به مقایسه نئو کلاسیک‌ها و رمانتیسم‌ها و ارایه ویژگی‌های این دو مکتب پرداخت.

عباسی داکانی دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه بلیک شاعر قرن ۱۸ و ۱۹ بوده است، از این قرن به عنوان تاریک‌ترین قرن تاریخ یاد کرد و گفت که در بررسی آثار شاعران این قرن نباید از شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جوامع به‌ راحتی گذشت. 

وی اظهار داشت: برخی معتقدند بلیک حتی پیش از نیچه به نقد مدرنیته پرداخته و برخی هم‌دوره‌های او نیز وی را دیوانه خطاب کردند؛ امروز کاملا پیداست كه نادانی مردم از برخی موضوعات سبب این خطای بزرگ در عصر او شد.

وی افزود:دیوانه خواندن بلیک از سوی برخی نشان از پیشرو بودن این شاعر در برخی از مفاهیم غیر قابل درک برای جامعه داشت ومصداق این است که او جامعه اش‌را قبول نداشت و جامعه او را.

عباسی داکانی با بیان اینکه بلیک تاثیر پذیری زیادی از یاکوپ بویمه و سوئدمبر دو عارف بزرگ اسکاندیناوی داشت، گفت: بلیک آثار این دو را بارها خوانده بود اما عرفانی که او ارایه می‌کرد عرفان مذهبی نبود بلکه نوعی عرفان درونی بود.

وی در سخنرانی خود چندین‌بار از نزدیکی اشعار سهراب سپهری و بلیک سخن گفت و از زبان سمبلیک و اسطوره‌ای را از جمله ویژگی‌های اشعار این شاعر انگلیسی دانست.

عباسی داکانی با اشاره به اینکه بلیک هنر را الهام می دانست گفت که او همواره از افرادی که هنر را اکتسابی و آموختنی می دانستند  انتقاد مي کرد.

وی افزود: بلیک در دوره‌ای از انقلاب فرانسه دفاع کرد و حتی با استفاده از هدبند و کلاه قرمز حمایت خود را از انقلاب سرخ فرانسه اعلام کرد اما پس از شکست این انقلاب، عملا از سیاست دوری جست و گاهي سیاست را مقابل شعر و شاعر قرار داد.

وی تصریح کرد: شعر بلیک پیچیدگی ندارد و با سبک‌های خراسانی و عراقی قابل مقایسه است.

عباسی داکانی تاکید کرد: طبیعت گرایی بخش مهمی از شعر این شاعر انگلیسی را تشکیل می‌داد، همانطور که طبیعت برای عرفا اهمیت زیادی دارد برای بلیک نیز قابل اهمیت بود.

وی علت اعتراض بلیک به مدرنیته را از میان رفتن راز‌های جهان در این عصر دانست و گفت: مدرنیته به دنبال این است که رازی در جهان نباشد در حالی که بلیک معتقد بود جهان طبیعی باید رازدار(دارا بودن راز) باشد تا انسان در آن هیچ و بی‌معنا نباشد.

این نشست با حضور تعدادی از علاقه‌مندان به ادبیات خارجی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها