شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
رونمايي از ‌20 قرآن نفيس واجد ابداعات فني و هنري

مراسم رونمايي از 20 قرآن نفيس خطي كتابخانه ملي صبح امروز(شنبه) با حضور رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد. بخش اعظم اين قرآن‌ها،جزو نسخه‌هاي خطي جهان اسلام‌اند كه وسيع‌ترين ابداعات فني و هنري جهان اسلام در زمينه‌هاي مختلف كتابت، جلدسازي و كاغذسازي بر روي آنها انجام شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين مراسم با حضور علي‌اكبر اشعري، رييس كتابخانه ملي ايران، فتح‌الله كشاورز، رييس بخش خطي كتابخانه ملي و جمعي از كارشناسان و نسخه‌شناسان كتابخانه ملي و اصحاب رسانه برگزار شد.

اشعري با اشاره به اين كه كتاب آسماني مسلمانان راهنماي زندگي فردي و اجتماعي انسان‌هاست، تصريح كرد: هر اندازه كه جامعه با قرآن انس بگيرد، به سمت تعالي و تكامل بيشتر سوق مي‌يابد و هر اندازه كه از اين اساس اسلام فاصله بگيرد، دچار اختلاف و مشكلات خواهد شد.

اشعري با ابراز خرسندي از برپايي نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم درماه مبارك رمضان گفت: اميدواريم برپايي چنين نمايشگاه‌ها و برنامه‌هايي علاوه بر توجه به ظاهر قرآن كريم، ايرانيان را با مفاهيم و آموزه‌هاي اين كتاب مقدس بيش از پيش آشنا سازد. 

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي يادآور شد:‌ از 121 جلد قرآن كريمي كه از سال گذشته به صورت خريداري يا اهدا در كتابخانه ملي قرار گرفته است،‌20 نسخه همراه با برخي از مجلدات قرآني كه از سه سال گذشته در اين مجموعه قرار گرفته‌اند و در شمار برترين‌ قرآن‌هاي كتابخانه ملي‌اند، براي رونمايي انتخاب شده‌اند.

مشاور فرهنگي رييس جمهور، دومين ويژگي مراسم رونمايي امسال را برپايي نمايشگاه آثار برگزيده قرآني كتابخانه ملي در طول ماه مبارك رمضان دانست و اعلام كرد: در سفر هفته گذشته به شيراز و ديدار با استاندار فارس، مجموعه كتاب‌ها و قرآن‌هايي از جمله آثار «خاندان وصال» را مشاهده كرديم كه به دليل نامناسب بودن شرايط نگه‌داري اين آثار، مذاكراتي براي انتقال آنها به كتابخانه ملي صورت گرفت.

در ادامه اين مراسم فرزان عزيززاده،‌كارشناس نسخ خطي قرآني كتابخانه ملي ايران با معرفي آثار مختلف قرآني، توضيح داد: بخش اعظمي از اين قرآن‌ها جزو نسخه‌هاي خطي جهان اسلام‌اند كه وسيع‌ترين ابداعات فني و هنري جهان اسلام در زمينه‌هاي مختلف كتابت، جلدسازي و كاغذسازي بر روي آنها انجام شده است.

وي با اشاره اهميت توجه به كتابت قرآن كريم در گذشته توضيح داد: اين امر نشان از‌ تكيه بر ديدگاه‌هاي ايدئولوژيكي اسلامي دارد، ‌براي نمونه برخي افراد تنها به كتابت و نگارش زيبا و درجه اول قرآن توجه داشتند و اين امر را مايه افتخار خود مي‌دانستند. 

عزيززاده با اشاره به اين كه كاتب قرآن بايد از نوع كاغذ، مركب، جلد و بسياري جهات ديگر قرآن مطمئن باشد، گفت: اين افراد بايد تا حدي از اطلاعات قرآن‌شناسي و اعتبار نسخه‌اي كه به كتابت آن مي‌پردازند، آگاهي داشته باشند. 

وي با اشاره به قرآن رقم زين‌العابدين قزويني توضيح داد: ‌اين قرآن يكي از نفيس‌ترين نسخه‌هايي است كه از همه عناصر مربوط به تجليل از قرآن در جهان اسلامي نظير آرايه‌ها و جهات صنعتي،‌ فني، ‌هنري و تجليلي  برخوردار است.

همچنين  اشعري با اشاره به اين نسخه قرآني تصريح كرد:‌ در تمامي قرآن‌هاي خطي، سوره فاتحه در صفحه اول به صورت تذهيب آورده مي‌شود و صفحات بعدي با شمسه‌آرايي نگاشته مي‌شوند، اما در تمامي صفحات اين نسخه با استفاده از حجم زيادي طلا و لاجورد تذهيب كار شده است.

فرزان عزيززاده نيز در ادامه با اشاره به قطع‌هاي مختلف قرآن كريم در اين نمايشگاه خاطرنشان كرد: ‌اين قرآن‌ها براساس ويژگي‌هاي مختلف ظاهري، نوع جلد،‌ كاغذ، قطع، محتوا و خط در اندازه‌هاي گوناگون رحلي، سلطاني، جيبي، وزيري و ديگر قطع‌ها به نمايش گذاشته شده‌اند. 

وي درباره خط نگارش قرآن كريم، يادآور شد: خطوط نگارش قرآن، از ابتدا تا انتهاي در اندازه و رنگ خاصي كتابت مي‌شوند كه عموما بزرگ و با رنگ مشكي هستند، اما خط ترجمه قرآن كوچكتر و معمولا به رنگ ديگري است. هيچ كتابي نظير قرآن كريم داراي اين تنوع تقسيمات، حواشي و جزءها نيست.

نمايشگاه آثار قرآني كتابخانه ملي، شامل آثار قرآني نسخه‌هايي با خطوط ريحان منسوب به بايسنقر، قرآن كريم با خطوط ثلث و نسخ، قرآن مذهّب و خطي شيوه نسخه به سبك عثماني رقم شمس‌الدين‌بن فخرالدين فقيه الحافظ، بخشي از كتاب الواقي اثر ملا محسن فيض كاشاني، مجموع رسالات فلسفي و اشعار فارسي و عربي با رقم صدرالدين شيرازي است. همچنين تابلوهايي شامل مينياتور رقم حسين بهزاد 1338 هجري قمري، شكار آهو در سحرگاهان رقم حسين بهزاد، شيوه مينياتور مكتب صفوي رقم حسين بهزاد و درويشان و بيتي از ترجيع‌بند هاتف اصفهاني در اين مجموعه قرار دارد.

مراسم رونمايي از بيست قرآن خطي و نفيس كتابخانه ملي ايران از رمضان 1429 قمري تا رمضان 1430 هجري قمري صبح امروز، 31 مرداد ماه در كنار برگزاري نمايشگاهي از اين آثار قرآني در سالن خوارزمي كتابخانه ملي ايران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها