دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
كشف حقيقت، وظيفه اصلي خبرنگاران و نويسندگان است

رييس مجلس شوراي اسلامي در نشست تجليل از خبرنگاران كه ظهر امروز(دوشنبه) در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، وظيفه اصلي خبرنگاران و نويسندگان را كشف حقيقت دانست و اظهار داشت: پيمودن اين مسير مستلزم داشتن ابزار و شرايطي است و بايد بر اساس آنها گام برداشت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست با حضور دكتر علي لاريجاني، ريیس هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، علی افراشته، ريیس سازمان اداری مجلس شورای اسلامی، كاوه احمدي، رييس جديد اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي مجلس، جواد آرين‌منش، نايب ريیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعي از خبرنگاران پارلماني برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه، علی افراشته، ريیس سازمان اداری مجلس شورای اسلامی سرعت، صحت و دقت را از ابزارهاي اصلي كار خبرنگاران خواند و اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي يكي از خبرسازترين قواهاست و همزمان با فعاليت‌هاي سازنده خبرنگاران پارلماني طي يكي دو سال گذشته، شاهد سير صعودي انعكاس اخبار نمايندگان مجلس شواري اسلامي بوده‌ايم؛ به‌گونه‌اي كه اين ميزان از تعداد 40 خبر مجلس در طول روز به 80 خبر افزايش يافته است.

وي با اشاره به حرمت اصحاب رسانه و كرامت مقام خبرنگاران، به فرمايشات مقام معظم رهبري در اين زمينه اشاره كرد و گفت: به گفته ايشان «خبر بايد موثق، فراگير و به هنگام باشد» و با ارايه اطلاعات صحيح، توجه مردم را نسبت به حقوق خودشان بيش از پيش افزايش دهد.

افراشته همچنين با اشاره به امكانات و تسهيلات مجلس شوراي اسلامي كه در سال‌هاي اخير براي خبرنگاران حوزه‌هاي گوناگون در نظر گرفته شده است، عنوان كرد: راه‌اندازي واحد خبري مستقل در نزديكي پارلمان، قرار دادن مكانيزم‌هايي براي تسريع در ارسال اخبار به خبرگزاري‌ها، ايجاد ايستگاه خبري و ارايه گوشي‌هاي تلفن همراه داخلي مجلس به خبرنگاران، از اقداماتي به شمار مي‌روند كه اخيرا براي تسهيل در كار خبرنگاران ايجاد شده‌اند و اميدواريم اين حركت الگوساز در تعامل رفتاري بخش‌هاي اجرايي و خبرنگاران موثر باشد.

در ادامه، دكتر علي لاريجاني، ريیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبريك روز خبرنگار، فعاليت اين قشر را در عين تأثيرگذاري، توأم با دردسرهايي براي اين افراد خواند و بيان داشت: بايد در اين كار تأمل داشته باشيد تا كارهايي را كه در دست داريد، به نتايج خوبي برسد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي رسانه‌هاي گروهي رشد بسيار خوب داشته‌اند و به ويژه در سال‌هاي اخير از سرعتي جهشي برخوردار بوده‌اند؛ به گونه‌اي كه طبقه نجيب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زمينه‌ساز رشد جامعه شده‌اند.

نويسنده كتاب‌هاي «هوای تازه» و «روش ریاضی در فلسفه کانت» با تأكيد بر اين كه «هرچه شعور عمومي جامعه و فكر جمعي رشد كند، به همان ميزان، آن كشور پله‌هاي ترقي را با سرعت بيشتري طي خواهد كرد» تصريح كرد: مقوله توسعه در كشور ما جداي از آگاهي‌هاي مردمي نيست. بايد افكار عمومي را به سوي توسعه همگرا با تأكيد بر وحدت سوق دهيم.

وي با يادآوري اين كه سال گذشته در جمع خبرنگاران از آنها خواست بر ترويج فرهنگ قانون‌گرايي تمركز ويژه‌اي داشته باشند، گفت: يكي از نكات كليدي كه مقام معظم رهبري در فرمايشات اخير خود نيز به آن اشاره داشتند، گرايش به سوي قانون‌گرايي است. حتي در شرايط بحراني هم راهي جز تبعيت از قانون نداريم. بايد از تعارفات خارج شويم و بدانيم كه همه ما برابر قانون يكسانيم. 

رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به خبرنگاران گفت: شما گاهي مي‌توانيد با رفتارتان به مسوولان نيز هشدار دهيد كه هدف از اين همه رفت و آمدها چيست و آيا چيزي جز پيشرفت و توسعه كشور بايد باشد؟ خواسته اصلي من از شما خبرنگاران، ايجاد وحدت و تلاش براي توسعه كشور است.

لاريجاني وظيفه روزنامه‌نگاران و نويسندگان اين حوزه را كشف حقايق دانست و بيان كرد: شما بايد با كاوش حوادث، حقايق را بيابيد. ممكن است در اين راه صحنه عوض شود و قلمروها مخلوط شوند. بايد مراقب باشيم در كشف حقيقت دچار مسايل حاشيه‌اي نشويم. لازمه اين كار وارد نشدن به حوزه علوم لاينفع است. ممكن است ظاهر پديده‌اي حقيقت باشد، اما باطن آن از دلايل سوفسطايي تشكيل شده باشد. اصحاب رسانه بايد مراقب باشند در دام دلايل سوفسطايي كه از حقيقت به‌دورند، گرفتار نشوند.

نويسنده كتاب «شهود و قضایای تالیفی ماتقدم در فلسفه کانت» اظهار داشت: توجه خبرنگاران و نويسندگان به اموري كه منافع جمعي و ملي را در بردارد، از راهكارهاي قدم نهادن در مسيرهاي درست است. ‌هرچه اقداماتي كه اين قشر انجام مي‌دهند، منافعش شمول بيشتري داشته باشد، از ارزش بالاتري برخوردار است. تنها اين كه ما در پي حقيقت هستيم ،كفايت نمي‌كند. اين حقيقت ملزومات و ابزارهاي خاصي دارد كه بايد تابع آن راه و رسم باشيم.

لاريجاني با تأكيد بر اين كه هيچ‌گاه رسانه بدون درك زمان و مكان نمي‌تواند درك درستي از شرايط و الويت‌ها داشته باشد، عنوان كرد:‌ در اين شرايط زماني و مكاني بايد اولويت‌ها را در نظر داشته باشيم و با اقداماتمان اجازه سوء استفاده را به بيگانگان و دشمنان ايران و اسلام ندهيم. 

در ادامه اين نشست، خبرنگاران برخي از نظرات و مطالبات حقوقي خود نظير نداشتن امنيت شغلي و بيمه‌ تأمين اجتماعي را بيان كردند و دكتر لاريجاني پيگيري اين موضوعات را از طريق ريیس سازمان اداری مجلس شورای اسلامی به عنوان يكي از مسوولان قوه مقننه به خبرنگاران قول داد.

در اين مراسم خانواده‌هاي شهداي اصحاب رسانه نيز حضور داشتند و دكتر علي لاريجاني در خاتمه برنامه، به صورت نمادين از نمايندگان تعدادي از اين خانواده‌ها و برخي از خبرنگاران حوزه‌هاي پارلماني با اهداي لوح تقديري قدرداني و براي تمامي خبرنگاران در حوزه‌هاي گوناگون خبري آرزوي موفقيت و پيشرفت كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط