یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۴
«مولوي‌پژوهي»های سرا، كم‌ سابقه است

برگزاري نشست‌هاي مولوي‌پژوهي سراي اهل قلم كه از اوايل امسال در اين مركز آغاز به كار كرده، به گفته برخي حاضران و علاقمندان شركت‌كننده در آنها، برنامه‌اي كم‌سابقه به حساب مي‌آيد. اين شركت‌كنندگان، به فضاي علمي و جدي و در عين حال فعال اين جلسات اذعان دارند و خواهان ادامه‌دار بودن آنها در سراي اهل قلم هستند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، برگزاري نشست‌هاي مولوي‌پژوهي سراي اهل قلم اين روزها به يكي از برنامه‌هاي پر مخاطب اين مركز تبديل شده است.

در اين نشست‌ها كه از اويل امسال آغاز به كار كرده و شنبه‌هاي هر هفته ساعت 17 برگزار مي‌شود، آنچه قبل از هر چيز نظرها را جلب می‌کند، شركت علاقمندان در روزهاي گرم تابستان است. 

اجراي متفاوت اين نشست‌ها توسط پرويز عباسي‌داكاني، پژوهشگر و مولوي‌پژوه كه آثار متعددي درباره بزرگان حكمت و عرفان، مانند سهروردي و مولانا را در كارنامه خود دارد، همراه با نحوه پرداختن او به مباحث طرح شده در هر جلسه، از موضوعاتي است كه برخي حاضران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ايبنا» از آنها سخن گفتند.
 
و شايد علت ديگر اقبال به اين برنامه، دعوت از پيشكسوتان و صاحبنامان عرصه مولوي‌پژوهي و شعر و عرفان ايراني است كه از نگاه مخاطب فرهيخته دور نمانده و پاي او را بيشتر و بيشتر به اين جلسات باز مي‌كند. 

عبدالعلي دستغيب، بخشعلي قنبري، عبدالرضا مظاهري، علي‌اكبر افراسياب‌پور و انشاءالله رحمتي، از جمله اين سخنرانان هستند و آنطور كه از قول و نظر دست اندركاران شنيديم، از متخصصان و پژوهندگان نامي ديگري نيز در نشست‌هاي آينده اين مركز دعوت به عمل خواهد آمد. 

در گردهمايي پايان برنامه ديشب مولوي‌پژوهي(شنبه 10 مرداد)، كه با پذيرايي توام بود، با «سوسن حقيقي»، مدرس دانشگاه هنر و شركت كننده هميشگي در نشست‌هاي مولوي‌پژوهي گفت‌و‌گويي كوتاه انجام داديم و او درباره اهميت اين جلسات گفت: در برنامه‌هايي که تا به حال شركت داشتم، درباره عرفان از ابعاد تكراري صحبت مي‌شد. ولي اين نشست‌ها مولوي را از وجوه ديگري به ما مي‌شناساند؛ چرا كه مراحل نظري و فكري او به طور علمي و كالبدشكافانه‌اي بررسي مي‌شود. 

وي همچنين گفت: اگر اين نشست‌ها حالت مناظره پيدا كنند و از سخنرانان بيشتري در يك برنامه دعوت شود، مسلما جذاب‌تر و به يادماندني‌تر خواهند بود. 

«عفت احمدي»، «اعظم عبدي»، و «مهناز و مريم شمالي» نيز شركت‌كنندگان ديگري هستند كه  نظراتشان را درباره جلسات مولوي‌پژوهي اين‌گونه بيان كردند: يكي از ويژگي‌هاي بسيار خوب اين جلسات نحوه اجراي استاد داكاني است كه نه تنها در مخاطب ايجاد رخوت نمي‌كند، بلكه او را به هيجان مي‌آورد و اين در تاثير‌گذاري اين جلسات بسيار موثر است. 

اين گروه همچنين با ارایه پيشنهادي مبني بر ادامه‌دار بودن نشست‌های مولوي‌پژوهي در سراي اهل قلم، انتقاداتي از نحوه پذيرايي داشتند و خواسته‌هاشان اين بود كه پذيرايي پايان نشست‌ها به نحوي درخور صورت گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط