یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۷
جشن بزرگداشت حاميان نسخ خطي در كتابخانه مجلس

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در جشن بزرگداشت حاميان نسخ خطي كه به مناسبت اتمام تصويربرداري نسخ خطي اين مركز برگزار شد، اسكن نسخ خطي و ارايه اطلاعات آن را يكي از بهترين راه‌هاي حفظ و پاسداري از ميراث مكتوب تمامي ملت‌ها دانست و گفت: تسريع در ارايه اين اطلاعات نيز مهمترين گام‌هاي اين حوزه است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين جشن ظهر امروز(يكشنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس، حجت‌الاسلام محمدعلي مهدوي‌راد، رييس كتابخانه علوم قرآني اهل‌البيت و عضو هيات امناي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، علي اشرف صادقي، رييس بخش فرهنگ‌نويسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، علي شجاعي‌صائين، مدير عامل خانه كتاب، علي اوجبي، معاون فرهنگي مدير عامل خانه كتاب، غلامرضا امامي، نويسنده كتاب‌هاي كودك و نوجوان، احسان‌الله شكراللهي، مدير روابط عمومي كتابخانه مجلس و مجري اين نشست و جمعي از مديران سابق كتابخانه مجلس و ديگر نهادهاي مرتبط در كتابخانه شماره دو كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي برپا شد.

 اين برنامه با پخش فيلم كوتاهي از روند فعاليت‌هاي تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس، سخنان رييس، مدير امور فني و معاون فني اين كتابخانه درباره ضرورت و اهميت اين فعاليت و مسايلي كه در طول اين راه با آن مواجه بودند، آغاز شد. 

در اين برنامه حجت‌الاسلام والمسلمين رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، حفظ و حراست از ميراث مكتوب ملت ايران را از اهداف اصلي اقدام به تصويربرداري از نسخ خطي برشمرد و عنوان كرد:‌ تصميم داريم در آينده‌اي نزديك اطلاعات اين مجموعه را براي تسهيل در امر تحقيق و پژوهش در فضاي اينترنت قرار دهيم.

سپس احسان‌الله شكراللهي، مدير روابط عمومي كتابخانه مجلس و مجري اين نشست، به تبيين فعاليت‌ها و اقدامات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در  دهه پس از انقلاب اسلامي پرداخت.

در ادامه علي اشرف صادقي، رييس بخش فرهنگ‌نويسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، از انجام اين طرح بزرگ در تصويربرداري بيش از بيست هزار نسخه خطي در مدت هشت ماه، به عنوان كاري بي‌نظير در سطح كشور ياد كرد و گفت: پشتوانه اين اقدام تنها مي‌تواند اشتياق و عشق به كتاب و تحقيق باشد.

وي با اشاره به اين كه اين اقدام براي نخستين بار در يك نهاد دولتي به صورت كامل به اتمام مي‌رسد، بيان داشت: اميدواريم اين حركت كمك بزرگي به تمامي طالبان علم در داخل و خارج از كشور باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدعلي مهدوي‌راد، رييس كتابخانه علوم قرآني اهل‌البيت و عضو هيات امناي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، با بيان حديثي از امام علي(ع) درباره فضيلت و ارحجيت تحقيق، درباره چيستي و مقدمات تحقيق و پژوهش گفت:‌ شناسايي و شناخت ميراث مكتوب بزرگان، شخصيت هر ملتي را تشكيل مي‌دهد. در اين زمينه انجام تحقيق و پژوهش كه پايه‌هاي ثابت و استواري در تمامي زمينه‌ها دارد، از اهميت بالايي برخوردارد است.

وي گام‌ نهادن در وادي كتاب را جنوني مقدس خواند و افزود: «نيروي انساني محقق»، «ابزار و سرچشمه‌هاي كار تحقيق» و «فضاي سالم و محيط پژوهشي» سه پايه اصلي تمامي پژوهش‌ها به شمار مي‌روند. محقق كسي است كه آزاد فكر مي‌كند، از چنبره تقليد، تكرار، دوباره‌‌گويي و بيهوده‌گويي رهاست و همواره با عشقي وافر و آگاهانه، يافته‌هاي خود را براي نشر و بهره‌برداري در اختيار ديگران قرار مي‌دهد. در اين راه تصويربرداري اين حجم اطلاعات و ارايه آن به محققان و علاقه‌مندان مي‌تواند راهگشاي بسياري از مسايل و تأليفات صحيحي باشد كه در آينده تأليف خواهند شد.

در پايان اين نشست، حجت‌الاسلام جعفريان، انجام اين كار بزرگ را با حمايت‌هاي دكتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي و  بخش اداري و مالي كتابخانه ميسر دانست و فعاليت‌‌هاي و همكاري‌هاي شبانه‌روزي بخش نسخ خطي را از عوامل موثر در برداشتن اين گام دانست.
 
وي يادآور شد: در گام بعدي تصميم داريم اطلاعات اين نسخ را علاوه بر پايگاه‌هاي داخلي اطلاع‌رساني كتابخانه مجلس، در فضاي اينترنت نيز در اختيار تمامي علاقه‌مندان داخلي و خاريجي قرار دهيم تا منابعي صحيح، متقن، دست اول و كامل را براي پژوهش‌هاي خود به دست بياورند.

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي همچنين از انتشار اطلاعات فهرست‌نويسي بيش از 2500 نسخه خطي در دو ماه آينده خبر داد و گفت: اين مجموعه در راستاي اقدامات قبلي كتابخانه مجلس انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط