پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۰:۲۸
نویسنده‌ سرشناس جهان در ایران

«هارون یحیی» در ایران، به نامی آشنا بدل شده است. اكنون كتاب‌های زیادی از این نویسنده‌ 53 ساله‌ اهل تركیه، در كشور ما منتشر شده است. این نویسنده‌ سرشناس، نه تنها در ایران كه در بسیاری از كشورهای جهان، مشهور شده است./

 ايبنا نوجوان: «هارون يحيی» بیش‌تر برای بزرگسالان می‌نویسد و تنها كمی از وقتش را با نوشتن برای بچه‌ها مي‌گذراند. با این حال، كودكان و نوجوانان ایرانی از نوشته‌های او استقبال می‌كنند. 

نام اصلی او «عدنان اُكتار» است و هارون یحیی اسم مستعار اوست. همان‌طور كه می‌بینید، نام مستعار او، از دو بخش تشكیل شده است: هارون (كه نام برادر حضرت موسی‌(ع) است و سخنوری توانا بود) و یحیی كه از نام پیامبر مظلوم یحیی(ع) گرفته شده است؛ پیامبری كه درست، پیش از حضرت عیسی‌‌(ع) مبعوث شد و آمدن او را به مردم مژده داد و سرانجام هم در راه مبارزه با ظلم و فساد به شهادت رسید. 

 
هارون یحیی، هم در رشته‌ فلسفه درس خوانده، هم در رشته هنر. او از 24 سالگی نوشتن را آغاز كرد و تا به امروز 222 كتاب در موضوعات مذهبی، علمی و سیاسی نوشته است.

تا كنون یك میلیون نسخه از كتاب‌های این نویسنده فقط در خود تركیه به فروش رسیده كه رقم زیادی است. آثار او به 51 زبان مختلف از جمله فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی، اردو و روسی بازگردانده شده است. بنابراين، می‌توان گفت او یك نویسنده‌  جهانی به معنای واقعی است؛ زیرا آثار او را در هر پنج قاره جهان می‌خوانند.

آثار او در كشور ما ایران نیز خوانندگان زیادی دارد. هر كتاب او معمولاً چندین بار به چاپ رسیده است. برای نمونه، كتاب «معجزات قرآن كریم»، ترجمه‌ علی‌رضا عیاری، توسط منادی تربیت تا كنون 8 بار تجدید چاپ شده است.

گفتیم كه كتاب‌های او هم برای بزرگ‌ترهاست؛ هم برای بچه‌ها. ما در این‌جا با بخش اول كاری نداریم؛ اما می‌خواهيم تعدادی از كارهایی را كه او برای كودكان و نوجوانان نوشته، به شما معرفی كنيم.
 
اگر سری به وبگاه كودكان او بزنید، با 12 جلد كتاب‌ روبه‌رو می‌شوید كه برای كودكان و نوجوانان نوشته است. تعدادی از این كتاب‌ها، به فارسی ترجمه شده‌اند. كتاب‌های هارون یحیی بيش از همه، توسط علی‌رضا عیاری به فارسی ترجمه و توسط ناشران مختلف كشور چاپ شده‌اند. مثلاً، انتشارات سروش این كتاب‌ها را از او  منتشر كرده است:
• شكوه و عظمت آسمان‌ها
• دنیای شگفت‌انگیز زنبور عسل
• دنیای شگفت‌انگیز مورچه‌ها
• سگ‌های آبی، سدسازان ماهر

این كتاب‌ها را هم كانون پرورش فكری منتشر كرده است:
• دنیای حیوانات راهی به سوی خداشناسی
• دنیای شگفت‌انگیز بدن ما، راهی به سوی خداشناسی
• دنیای شگفت‌انگیز اطراف ما، راهی به سوی خداشناسی

شگفتی‌های خلقت جانوران (چهار جلد) توسط مُنادی تربیت به چاپ رسیده است.

همه‌ كتاب‌هایی را كه نام بردیم، ترجمه‌ آقای عیاری بود؛ امّا امیر صالحی طالقانی هم یكی از كتاب‌های اين نویسنده را با نام «آفرینش» ترجمه‌ كرده كه توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است.

هارون یحیی می‌گوید: من سعی می‌كنم در كتاب‌های خود، پیام قرآن را به زبانی ساده به مردم برسانم و آرزو دارم كتاب‌هایم، به خواست خدا، مردم را در رسیدن به جهانی پر از صلح، عدالت و سعادت، كه خداوند در قرآن وعده داده است، كمك كند.

در یكی دیگر از مطالب ایبنا نوجوان، اثر تازه‌ای از اين نویسنده معرفی شده است. در صورت علاقه، آن مطلب را اينجا بخوانید. 

 در ضمن، فايل‌هاي ضميمه همين خبر را باز كنيد تا با نام و مشخصات چند كتاب اين نويسنده بيش‌تر آشنا شويد. يكي از اين فايل‌ها مربوط به عكس نوجواني آقاي نويسنده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط