چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۶
نشست «ايرا‌ن‌شناسي و اسلام شناسي؛ رسالت كتابخانه ملي»

نشست «ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي؛ رسالت كتابخانه ملي» ظهر امروز(چهارشنبه)، 23 ارديبهشت در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، اين نشست با حضور دكتر نورالله مرادي، دكتر ميترا سميعي، دكتر سعيد عريان و حجت‌الاسلام محمدعلي احمدي ابهري برپا شد.

نخست، دكتر سعيد عريان پژوهشگر و استاد ايران‌شناسي عنوان كرد: ايران‌شناسي در مفهوم عام به ايران‌شناسي علمي بعد از اسلام اختصاص دارد و ايران‌شناسي خاص، ايران پيش از اسلام  بدون طبقه‌بندي علوم را بررسي مي‌كند.

وي با بيان اين كه «در ايران‌ پيش از اسلام طبقه بندي علوم مختلف صورت نگرفته است»، بيان داشت: ‌بنابراين، عده‌اي به اشتباه تصور مي‌كنند كه ايران پيش از اسلام فاقد هر گونه علمي است، در صورتي كه ايران پيش از اسلام داراي فرهنگ شفاهي بسيار غني بوده است.

دكتر عريان با اشاره به پيشينه ايران‌شناسي يادآور شد: اين پيشينه به مطالعات موردي، موضوعي و پراكنده در خارج ايران بازمي‌گردد. مطالعه ايران به صورت جدي مقارن با سال 1771 ميلادي و انتشار نخستين ترجمه اوستا در جهان شرق است.

پژوهشگر تاريخ ايران با اشاره به اين كه «مطالعات رسمي درباره ايران با تاسيس رشته فرهنگ و زبان‌هاي باستاني آغاز شد» تصريح كرد: اين رشته سرآغاز فعاليت‌هاي آكادميك ايران‌شناسي در دانشگاه تهران بود.

وي در پايان، درباره ويژگي‌هاي ايران‌شناسي در ايران اظهار داشت: متاسفانه نياز به رشته ايران‌شناسي هرگز تبيين نشده و مطالعات ايران‌شناسي هيچ‌گاه به صورت هدفمند و منظم انجام نشده است.

در ادامه اين نشست، دكتر نورالله مرادي مشاور رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، عنوان كرد: هدف از تاسيس بخش ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي در كتابخانه ملي نيازمبرم به وجود اين بخش در كشور بود.

وي با اشاره به بندهاي عمده اساسنامه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، توضيح داد: اين بندها شامل گردآوري تمامي آثار كتابي، جزوه، مجله و رساله در داخل و خارج از كشور و آثار تاريخ معاصر و انقلاب اسلامي توسط كتابخانه ملي است.

دكتر سميعي عضو هيات علمي كتابخانه ملي و مسوول كارگروه محتواي طرح حافظه رقومي ملي(حرم) نيز درباره تاريخچه ايران‌شناسي توضيح داد: آشنايي ايرانيان با آثار ايرانشناسان غربي به دوره قاجار باز مي‌گردد . زماني كه ايرانيان با زبان‌هاي خارجي آشنا شدند تصميم به ترجمه آثار ايران‌شناسي خارجي گرفتند.

وي با بيان اين كه «در سال 1313 بسياري از ايران‌شناسان برجسته براي جشن هزاره فردوسي به ايران آمده و آثار خود را به دبيرخانه جشن اهدا كردند»، افزود: بنابراين، نياز به گردآوري آثار ايراني و اسلامي در كتابخانه ملي ايجاد و در سال 1316 وظيفه گردآوري آثار ايران‌شناسي به كتابخانه ملي محول شد.

دكتر سميعي در ادامه افزود:‌ با تاسيس كتابخانه ملي ايران مجموعه‌هاي اوليه ايران‌شناسان و كتاب‌هاي كتابخانه دارالفنون، كتابخانه عمومي معارف، كتابخانه سلطنتي، كتابخانه بانك استقراضي روسيه و كتاب‌هايي كه هيتلر به دولت ايران هديه داد  به اين كتابخانه منتقل شدند.

در پايان نشست، حجت‌الاسلام علي محمد احمدي ابهري با اشاره به برنامه‌هاي آينده بخش ايران‌شناسي و اسلام شناسي كتابخانه ملي ، عنوان كرد: صفحه وب ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي به زودي راه‌اندازي مي‌‌شود و محققان مي‌توانند از آن استفاده كنند، همچنين توسعه و تكميل منابع ايران و اسلام نيز از ديگر برنامه‌هاي اين بخش محسوب مي‌شود.

وي در ادامه افزود: برگزاري نشست‌هاي علمي و تخصصي از خرداد ماه امسال و پرداختن به مكتب‌هاي ايران‌شناسي و محتوا و منابع ايراني و اسلامي ، انجام پژوهش‌هايي در زمينه منابع، فرهنگ‌ها و دايره‌المعارف‌ها و انتشار مجله «نامه ايران و اسلام» به زودي از سوي بخش ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي انجام خواهد شد.

نشست «ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي؛ رسالت كتابخانه ملي» ظهر امروز(چهارشنبه) 23 ارديبهشت در سالن سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط