جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۲
دومین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینما برگزار شد

مراسم دومین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران عصر رو گذشته (10 اردیبهشت) با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان در خانه سینما برگزار، و در آن از زاون قوکاسیان، منتقد پیشکسوت تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خانه سینمای ایران به منظور ارج نهادن به کوشش های قلمرو فرهنگ مکتوب سینمای ایران و نیز جریان سازی برای تولید و نشر ادبیات مکتوب سینما و قدرشناسی از پدیدآورندگان این عرصه، اقدام به طراحی و اجرای جشن کتاب سال سینمای ایران در سال 1386 کرد.

 
دومین دوره این جشن، به منظور ابراز مراتب قدرشناسی و توجه به فرهنگ مکتوب به ویژه در سینمای ایران، 10 اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد.

 
در ابتدای این مراسم، گزارش تصویری اهدای جایزه نخستین دوره جایزه کتاب سال نمایش داده شد.

در ادامه «محمد مهدی عسگرپور» مدیر عامل خانه سینما، طی سخنانی، هنرمندان را به همدلی و دوستی دعوت کرد و افزود: خانه سینما در مقاطعی از مباحث فرهنگی دور افتاده چون بیشتر ناظر بر مشاجرات بوده است.

 
وی،این جشن را نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی خانه سینما دانست و گفت: در دومین دوره جشن کتاب سال سینما سی عنوان اثر داوری شد در حالی که در نخستین دوره اهدای جایزه تعداد کتاب های شرکت کننده بیشتر بود؛ امیدوارم هنگام برگزاری سومین دوره این جشن، تولید و عرضه ادبیات مکتوب سینما بیشتر شده باشد.

 
این مراسم با نمایش فیلم «مرد ناآرام سینما» درباره «زاون قوکاسیان» منتقد، نویسنده و کارگردان که، این مراسم به نکوداشت او اختصاص داشت، ادامه پیدا کرد.

 
پس از نمایش فیلم، بهمن فرمان آرا- نویسنده و کارگردان سینما- از دوستی خود با قوکاسیان گفت و اضافه کرد: نگاه قوکاسیان سازنده است و از راه سازندگی نقد می نویسد.

 
به گفته وی، قوکاسیان، طی فعالیت های چند ساله و آموزش در حوزه سینما باعث گستردگی و وسعت این هنر در اصفهان شده و می توان او را سرمنشا اتفاقات سینمایی در این شهر دانست.

 
فاطمه معتمدآریا- بازیگر تئاتر و سینما- نیز از دوستی خود با قوکاسیان ابراز خرسندی کرد و گفت: قوکاسیان مردی است که همواره در حال آموزش دادن است و همیشه می توان از او نکته ای یاد گرفت؛ او طبع ملایمی دارد که من فکر می کنم این خصیصه را از معماری زیبای اصفهان وام گرفته.

 
«قوکاسیان» نیز افزود: تمام تلاش من طی این سال ها این بود که امکان شناخت را برای خودم و دیگران فراهم کنم.

 
بخش دوم این مراسم، با خواندن بیانیه هیات داوران توسط «فرهاد توحیدی» ادامه پیدا کرد. او گفت: دومین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینما با رونق بیشتری برگزار می شود. در بخش ترجمه، آثار قابل توجهی عرضه شده که بی تردید باب مباحث نو خواهد شد. ولی در بخش تالیف همچون سال های گذشته با کمبود جدی روبرو بودیم، در این شرایط که سینمای ملی رو به جلوست، اهمیت تالیف دو چندان می شود.

 
در ادامه، نامزدها و برندگان دومین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران معرفی شدند.

 
در بخش تالیف کتاب «انیمشن مستند، شیوه بیانی تازه» نوشته «رخساره قائم مقامی» که با همکاری انتشارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انتشارات ماتیکان به چاپ رسیده، انتخاب شد. دیگر نامزدها «پاریس-تهران، سینمای عباس کیارستمی» اثر مازیار اسلامی و مراد فرهادپور و «گرافیک و سینما» نوشته مهدی صادقی بودند. این جایزه توسط «مینو فرشچی» و «محمد مهدی عسگرپور» اهدا شد.

 

کتاب برگزیده بخش ترجمه، «سفر نویسنده» نوشته «کریستوفر ووگلر»، بود که با ترجمه محمد گذرآبادی از سوی انتشارات مینوی خرد به چاپ رسیده. این جایزه از سوی «شهاب الدین عادل» و «جمشید ارجمند» اهدا شد. دیگر نامزدهای این بخش «رویای آمریکا» نوشته میشل سیوتا، ترجمه نادر تکمیل همایون، «مستند از ایده تا فیلمنامه و از فیلمنامه تا تدوین» نوشته «آلن روزنتال» ترجمه حمیدرضا احمدی لاری و «مقدمه‌ای بر روایت در ادبیات و سینما» نوشته «یاکوب لوته» ترجمه امید نیک‌فرجام بود.

 
«گذرآبادی» درباره این اثر گفت: «سفر نویسنده» اثری آموزشی است که فیلمنامه نویسان باید بخوانند. او توجه به کتاب های فنی حوزه سینما را نیز ضروری دانست.

 
در ادامه، کتاب های «حقیقت سینما و سینما حقیقت» نوشته زاون قوکاسیان، «سی سال سینما: گزیده مقالات سینمایی» احمد ضابطی جهرمی و «کتاب سینما» نوشته «جورجیو آگامبن» ترجمه مازیار اسلامی به عنوان نامزدهای بخش گردآوری معرفی شدند، که کتاب «سی سال سینما : گزیده مقالات سینمایی» برگزیده شناخته شد. این جایزه توسط «احمد طالبی نژاد و مرتضی رزاق کریمی» اهدا شد.

 
«ضابطی جهرمی» خود را خادم کوچکی در راه پیشرفت جامعه خواند و افزود: این مراسم خیلی پرمعناست، امیدوارم استمرار داشته باشد، هیچ وقت فکر نمی کردم، نشر کتاب های سینمایی به حدی برسد که بتوان آنها را مورد داوری قرار داد و برایش جشن گرفت.

 
در این مراسم از کتاب «مقدمه‌ای بر روایت در ادبیات و سینما» نوشته «یاکوب لوته»، ترجمه امید نیک فرجام و «نشر ساقی» به دلیل اهتمام به تولید و نشر کتاب سینمایی تقدیر شد.

 
«قاسمی» نماینده نشر ساقی گفت: با توجه به کمبود کتاب سینمایی این فرصت را در این انشارات فراهم آوردیم تا از آثار پژوهشی، تالیف، ترجمه و آموزشی در این حوزه حمایت کنیم. وی از سوی نشر ساقی از فعالان این حوزه دعوت به همکاری کرد.

 
اجرای مراسم دومین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران به عهده «کامران ملکی» بود.

 
«جمال امید»، «احمد امینی»، «فرهاد توحیدی»، «نغمه ثمینی»، «احمد طالبی نژاد»، «شهاب‌الدین عادل» و «هیوا مسیح» اعضای هیات داوران این جشن بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط