شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
همدلی میان شاعران را با جشنواره شعر فجر پیش می‌بریم

دکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جشنواره بين المللي شعر فجر، در آیین پایانی این مراسم گفت:" جشنواره شعر فجر همدلی شاعران ایرانی و غیرایرانی را هدف گرفته است." وی تجلیل از شاعران پیشکسوت را از جمله اهداف شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر دانست./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر پرویز که به عنوان نخستين سخنران این آیین سخن می‌گفت ادامه داد: سومین دوره جشنواره شعر فجر مقارن بود با سی سالگی انقلاب اسلامی، از این رو بر آن بودیم تا مراسمی ویژه‌ برگزار کنیم. به همین دلیل هم تصمیم بر آن شد تا بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر، سال آینده با برگزاری همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان در فصل تابستان برگزار شود.

وی افزود: این همایش هدف ایجاد همدلی میان شاعران ایرانی و خارجی را هدف گرفته و این هدف در سال آینده هم از سیاست‌های کلی جشنواره خواهد بود.

وی تجلیل از شاعران پیش‌کسوت را از جمله اهداف شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر دانست و ادامه داد: هم‌اکنون فهرستی از شاعران پیش‌کسوت تهیه شده است؛ ولی با توجه به امکانات کمی که در اختیار داشتیم، به ناچار تنها از ۳۰ نفر از آنها در این مراسم تجلیل می‌کنیم و قطعا تجلیل از این شاعران در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش‌کسوتانی که در این مراسم تجلیل می‌شوند از سوی هیات داوران پنج نفره‌ای که سه نفر از آنها علی معلم‌دامغانی، مشفق کاشانی، سیدعلی موسوی گرمارودی، از سوی تمامی پیش‌کسوتان شعر پذیرفته شده اند و نیز دو نفر از جوانان با سابقه و خوش ذوق؛ فاضل نظری و مرتضی امیری‌اسفندقه برگزیده شده‌اند. 

به گفته پرویز، هدف تجلیل از پیش‌کسوتان «یاد کردن» از آنها ست. 

وی در این باره اضافه کرد: باوجود این تجلیل؛ معتقدم هنوز حق مطلب ادا نشده. چرا که فعالان حوزه شعر بسیارند و آثار بسیاری از آنها در سطح بالایی‌ است که شایسته تقدیرند.

وی درباره تاخیر ۲۷ ساله در برگزاری جشنواره شعر فجر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در ۲۷ سالی که جشنواره شعر فجر برگزار نشده، ظلم بزرگی به شعر و جامعه شاعران روا گشته است. این روند در بخش داستان نیز وجود داشته که ما در صدد تغییر این شرایط هستیم. بنیاد ادبیات داستانی که به تازگی تشکیل شده تلاش دارد در حوزه داستان نیز چنین رویکردی را احیا کند و بنا بر تجلیل و بزرگداشت داستان‌نویسان کشور دارد.

دکتر پرویز ابراز امیدواری کرد در سال آینده، داستان‌نویسان حوزه انقلاب اسلامی هم تجلیل شوند. وی در پایان سخنانش یاد و خاطره طاهره صفارزاده و منوچهر احترامی دو شاعر فقید را گرامی داشت. 

گزارش تکمیلی آیین پایانی سومین دوره از جشنواره شعر فجر متعاقبا توسط «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط