شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
24 راهبرد اصلی مورد توجه سند ملی آمایش سرزمین است

کاشف گفت: در این سند ظرفیت‌های موجود سرزمین کاملا دیده شده است، کلان روند‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته است  و در مجموع این سند در بردارنده راهبردهای پا برجایی برای کشور است. 24 راهبرد اصلی مورد توجه سند ملی آمایش سرزمین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست بررسی کتاب «کارنامه منتشر نشده» و معرفی «سند ملی آمایش سرزمین» امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در غرفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

رضا قیومی‌پور در بخش ابتدایی این نشست که به صورت حضوری و  مجازی برگزار شد، ضمن تقدیر از انتشارات مرکز در خصوص انتشار کتاب «کارنامه منتشر نشده»، گفت: باید بدانیم همواره  دشمن در برابر جمهوری اسلامی‌یک راهبرد اصلی را مورد توجه قرار داده است. یک زمانی راهبرد دشمن تغییر بود، یک زمانی ترور و زمان دیگر راهبرد جنگ.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 97 در خصوص  اهمیت شناخت راهبرد دشمن در مقابله با نظام اسلامی، ادامه داد: دشمن می‌خواهد یک تصویر دروغین از ایران نشان دهد و از خود هم یک تصویر شکست ناپذیر نشان دهد. لذا با عنایت به این راهبرد دشمن یکی از ابزارهای مقابله استفاده از آمار‌های بین‌المللی در مقام پاسخگویی است.

وی با اشاره به خواستگاه آمار‌های بین‌المللی ادامه داد: ما اگر بتوانیم با استفاده از ابزار‌های بین‌المللی کارکرد کشور را نشان دهیم، یک اقدام ویژه را انجام داده ایم چراکه این نهاد‌ها در بهترین حالت اگر دشمن ما نباشند دوستان انقلاب اسلامی‌به حساب نمی‌آیند لذا دیدن دستاوردها در آئینه دیگری می‌تواند مطلب جالب توجه ای باشد.

این پژوهشگر با اشاره به تاریخچه ارجاع به آمارهای بین‌المللی در بررسی عملکرد کشور، گفت: شبه ای که دیگران بر آمار‌های بین‌المللی وارد می‌کنند این است که اتفاق ویژه ای نیفتاده است بلکه این آمار سیر تحول طبیعی پیشرفت بوده است. در پاسخ به این ادعا مقایسه آماری میان ایران با کشور‌های خاورمیانه قبل و بعد از انقلاب اسلامی‌ مورد استفاده این کتاب قرار گرفته است. در واقع این کتاب علاوه بر ارجاع به آمارهای بین‌المللی به دستاوردهای کشور در مقایسه با کشور‌های منطقه در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب توجه خاصی کرده است.

قیومی‌پور با اشاره به مسئله سفره مردم، خاطر نشان کرد:  جایگاه ایران در ارتباط با استفاده پروتئین و مواد غذایی در رتبه‌های بالایی قرار گرفته است هرچند در ده سال اخیر این شاخص‌ها دچار تنزل شده است و در این کتاب نیز به آن اشاره شده است. در واقع مطالعه این کتاب می‌تواند مورد استفاده سیاستگذاران باشد تا یک تصویر واقعی تری از فعالیت‌های ایران در قبل و پس از انقلاب اسلامی‌ایران داشته باشند. 

در ادامه این نشست مهرداد کاشف رئیس گروه علمی‌آمایش سرزمین مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری در خصوص اهمیت بحث آمایش سرزمین، گفت: همانگونه که در نشست رونمایی از برنامه هفتم توسعه مطرح شد، سند ملی آمایش سرزمین مورد توجه ویژه این برنامه قراردارد.

وی ادامه داد: سند آمایش سرزمین در واقع ایجاد تعادل در پهنه سرزمین است، در واقع در کشورهای دیگر برنامه‌های راهبردی همانا توجه به آمایش سرزمینی است.

کاشف با اشاره به اهمیت تداوم و استمرار برنامه‌های توسعه کشور، خاطر نشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که توان سرزمینی مورد توجه باشد و انسان نیز از این میان به صورت معقول منتفع شود. لذا باید در برنامه ریزی‌ها به سند ملی آمایش سرزمین توجه کنیم. در این سند ظرفیت‌های موجود سرزمین کاملا دیده شده است، کلان روند‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته است  و در مجموع این سند در بردارنده راهبردهای پا برجایی برای کشور است. 24 راهبرد اصلی مورد توجه سند ملی آمایش سرزمین است.

کاشف با اشاره به مشکل جزیره ای عمل کردن و تعارضات بین بخشی در برنامه‌های کشور، افزود: تلاش شده است در سند ملی آمایش سرزمین به نوعی «رقابت پذیری، همکارانه» بین تمامی‌سطوح شکل بگیرد. رقابت پذیری همکارانه، نوآوری‌های منطقه ای را شکوفا می‌کند و این راهبرد لزوم توجه به بازارهای منطقه ای و جهانی را دوچندان می‌کند.

کاشف افزود: ساماندهی کشور بر اساس 13 شهر سطح یک به همراه منظومه‌های خود رقابت پذیری همکارانه را باید شکل بدهد. که هر منطقه علاوه بر نقش خود وظایف ملی خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در هر نقطه ای از کشور نمی‌توانیم همه کاری انجام دهیم، خاطر نشان کرد: خود اتکایی به محصولات مورد نیاز با عدم قطعیت‌هایی گوناگونی مواجه است. لذا امکانات باید برای آینده مورد توجه قرار گیرد. از اینرو می‌بایست توجه به فناوری‌های نو و تغییر اقلیمی‌مورد توجه ویژه ای باشد.

کاشف با اشاره به شکل گیری این سند خاطر نشان کرد: این سند یکی از مشارکتی ترین سندهای تولیدی کشور است که 24 عضو اصلی که همگی از دستگاه‌های اصلی کشور هستند در تدوین این سند مشارکت فعال داشتند. در واقع این سند یک سند پیوسته است که به صورت یکپارچه عمل می‌کند و باید حتما نظارت‌ها و ارزیابی‌های درستی از روند اجرایی آن صورت گیرد.

وی در پایان افزود: این ارزیابی‌ها از اجرای این سند نیازمند شاخص‌هایی است که تدوین آن کار امروز مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری است. جایگاه استان‌ها نیز در این سند مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها