شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
این رساله متکفل اهانت‌هایی است که به اهل بیت(ع) شده است

این رساله متکفل اهانت‌هایی است که به اهل بیت شده و چگونگی پاسخ آن‌ها به این اهانت‌ها را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «اهانت» به قلم میثم مطیعی جمعه 29 اردیبهشت ماه با حضور  مصطفی امامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق و نویسنده کتاب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

میثم مطیعی در توضیح تاریخچه کتاب «اهانت» گفت: این موضوع به حدود سال 91 یا 92 بعد از اهانتی که به امام‌هادی (ع) برمی‌گردد. در آن زمان نحوه برخورد متدینان به این اهانت برای من بسیار آزاردهنده شد؛ چرا که اولین کاری که انجام شد ترویج اهانت از جانب خود متدینان بود که باعث اشاعه اهانت شد.
 
وی اضافه کرد: به همین جهت تصمیم گرفتم رساله دکترای خودم را یک موضوع کاربردی قرار بدهم. در شهریور سال ۹۴ از این موضوع را با عنوان مبانی و راهکارهای رویارویی معصومان با اهانت در قرآن و حدیث در دانشگاه امام صادق دفاع کردم. از آن جایی که برای تبدیل یک رساله و پایان‌نامه به کتاب، فراهم کردن مقدماتی لازم است و نیز از آنجایی که یکی از دغدغه‌های من این بود که برای عموم قابل استفاده باشد، در نگارش کتاب وقفه افتاد.
 
میثم مطیعی صحبت‌های خود را با ارائه مطالب آورده‌شده در کتاب ادامه داد و گفت: ابتدا در این کتاب تمام ریشه‌های مرتبط با موضوع اهانت در زبان عربی احصا و بارسنجی و حدود 47 ریشه بررسی شده است.
 
وی افزود: بعد از ریشه‌ها اصطلاحاتی که در زبان عربی بار اهانت‌آمیز دارد بررسی شده است. همچنین این اصطلاحات از لحاظ فقهی و حقوقی، میزان شدت و ضعف، اشاره به حرفه و شغل و از لحاظ اهانت‌های بیانگر ظاهر شخص تحلیل شده است.
 
مطیعی توضیح داد: این رساله متکفل اهانت‌هایی است که به اهل بیت شده و چگونگی پاسخ آن‌ها به این اهانت‌ها را مورد توجه قرار داده است.
 
نویسنده کتاب «اهانت» اضافه کرد: از اینجا به بعد بحث اصلی شروع می‌شود که در قرآن کریم به انبیا از ناحیه کفار و دشمنان چه اهانت‌هایی شده است و آن‌ها چطور پاسخ می‌دادند که برای این امر قران کریم را مفصل از ابتدا تا انتها بررسی کردیم.
 
وی با بیان اصنافی از این اهانت‌ها اضافه کرد: آنچه در این کتاب مورد توجه بوده اهانت‌های قولی و لفظی بوده نه اهانت‌های عملی.
 
مطیعی عنوان کرد: در این کتاب با مراجعه به تفاسیر معتبر درباره انواع و اقسام روش‌های مقابله با اهانت از منظر قران کریم بحث شده و حدود ۱۶ راهکار مقابله با انبیا و اولیا تشریح شده است.

 مطیعی در ادامه موضوع، فصل سه کتاب را آنچه به عنوان اهانت به معصومان(ع) در حدیث و تاریخ آمده است عنوان و بیان کرد: در این فصل سابقه‌ای از اهانت به مقدسات و اولیا الهی در حدیث و تاریخ بررسی شده و سابقه اهانت به معصوم احصا شده است و بعد از آن سیره معصومان در مواجهه با اهانت‌کنندگان بیان شده است. فصل چهارم کتاب هم مبانی است که بیان می‌کند این راهکارها بر چه مبانی مستقر است و مبانی فقهی، حقوقی، حکومتی، اخلاقی و ارتباطی مطرح شده است و نهایتا هم برای شرایط امروز الگو ارائه شده است.
 
وی در پایان با بیان اینکه در این کتاب نزدیک به ۴۰۰ منبع استفاده شده است عنوان کرد: این کتاب تلاشی بود که سعی کرده است در حوزه دفاع از مذهب به جای رویکرد مدافعانه و پاسخ‌دهنده یک رویکرد مهاجمانه و پرسشگر داشته باشد. امیدوارم این کتاب در خدمت به اهل بیت مؤثر باشد و محتوای آن در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها