دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
مهم‌ترین رویدادهای کودک و نوجوان در سال 1401

اخبار مربوط به رویدادهای مهم در حوزه کودک و نوجوان در سال 1401 مطالبی هستند که در این گزارش سعی کردیم به اختصار به آنها بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به روزهای پایانی سال رسیدیم. امسال حوزه فرهنگ و ادبیات نیز با اتفاقات متعدد تلخ و شیرین همراه بود و امیدواریم سال جدید با تغییر و دگرگونی خوشایندی همراه باشد. طی گزارشی مروری داشتیم بر رویدادهای مهم سال 1401. برخی از مهم‌ترین رویدادهای خبری کودک و نوجوان که خبرگزاری ایبنا در سال 1401 به پوشش آنها پرداخت به شرح زیر است:

فروردین

بیانیه کانون پرورش فکری در خصوص حرکت قابل تقدیر کودک الجزایری حافظ قرآن کریم 

در آستانه ماه مبارک رمضان، عبدالخالق، ‌کودک الجزایری حافظ قرآن کریم در مرحله نهایی مسابقات کتاب آسمانی مسلمانان جهان، جایزه ۴۰۰ هزار دیناری خود را به کودکان مظلوم فلسطین تقدیم کرد.
این اقدام، نشأت گرفته از روح متعالی و تربیت درست این کودک است که برای کودکان و نوجوانان دنیا درس‌آموز است، بچه‌هایی که سرمایه‌های دینی، معنوی و اجتماعی هر کشوری هستند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تجلیل از اقدام ارزشمند این کودک الجزایری، وی را کوچک مردی بزرگ، شریف و گرامی قلمداد کرده و وی را شایسته تکریم می‌داند.
 

آغاز به کار نمایشگاه دائمی کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی کودک و نوجوان همزمان با برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی خبر داد.
 

مسابقه داستان «بانوی بی‌مثال» در تهران برگزار شد

مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مسابقه داستان «بانوی بی‌مثال» را با محوریت شخصیت و زیست حضرت خدیجه(س) در سه رشته برگزار می‌کند.
 
اردیبهشت

کتاب‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هاوانا 

در پی تعامل بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات اسپانیایی‌زبان فانوس دریایی که از سال ۱۳۹۴ شکل گرفته، شماری از کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به زبان اسپانیایی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هاوانا عرضه شد.
در این نمایشگاه کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» نوشته رضا موزونی، «بچه همه» نوشته آناهیتا تیموریان، «قدم یازدهم» نوشته سوسن طاقدیس، «نقره ماهی» نوشته محسن چینی‌فروشان، «بزرگ‌ترین دختر عالم» نوشته سیدمهدی شجاعی، «مهربان مثل مسیح» نوشته محمود جوانبخت و همین‌طور شماری از آثار کلر ژوبرت به زبان اسپانیایی عرضه شده‌ است.
 

تازه‌ترین اثر قیصر امین‌پور به نام «جدایی» رونمایی شد 

تازه‌ترین اثر قیصر امین‌پور به نام «جدایی» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۱ رونمایی شد.
مجموعه‌ دو زبانه که مناسب گروه سنی نوجوان است و داستانی جذاب درباره‌ نوجوانی شخصی است که با جبهه و جنگ گره خورده است.
 
خرداد

همکاری میان کانون پرورش فکری و ناشر قطری 

اسماء عبداللطیف صالح الحمزه الکواری موسس و مدیر دارالنبجه للطباعه و النشر، عضو هیات امنای جایزه دولتی ادبیات کودک و نوجوان و مدیر مرکز آموزش ادبیات کودک کشور قطر در بازدیدی که پیشتر، از امور بین‌الملل و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون داشت با کتاب‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری آشنا شده بود و در همین راستا همزمان با نمایشگاه بین‌الملل کتاب، جلسه دیگری به درخواست وی در غرفه کشور قطر - که مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود - با حضور نماینده امور بین‌الملل کانون برگزار شد.
اسماء عبداللطیف صالح الحمزه الکواری در این جلسه یکی از کتاب‌های خود با عنوان «دره حنظل» را که به‌صورت دو زبانه فارسی و عربی به چاپ رسیده است به تعداد بیش از ۱۰۰ جلد به کتابخانه‌های کانون اهداکرد. همچنین پیرامون خرید حق نشر کپی رایت برخی از کتاب‌های کانون پرورش فکری مذاکره‌هایی صورت گرفت و انعقاد قرارداد به بازگشت وی به کشور قطر و دریافت پیش قرارداد از سوی امور بین الملل کانون موکول شد.
 
تیر

دو کتاب کودک ایرانی راهی ترکیه شدند

قرارداد ترجمه و نشر کتاب‌های یادشده به زبان ترکی استانبولی مابین «انتشارات مدرسه» از ایران و «انتشارات نار» از ترکیه در آژانس ادبی و ترجمه پل منعقد شد.
کتاب «خرگوش‌ها پرواز می‌کنند» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی با تصویرگری مهدیه قاسمی که مهارت، دقت، مهربانی و کمک را به کودکان آموزش می‌دهد، در ۳۶ صفحه منتشر شده است.
کتاب «قلب فروزان مترسک» نوشته جمال اکرمی و با تصویرسازی افسانه صانعی در ۱۰ صفحه منتشر شده است. این کتاب داستان مترسکی را روایت می‌کند که دوست دارد با بچه‌ها به هر جا که دلش خواست برود و دنیا را ببیند.
 

علی رشیدی‌نیا سرپرست کانون استان تهران شد 

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست کانون استان تهران معرفی شد.
مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون با صدور این حکم رشیدی‌نیا را جایگزین سیدعلی حسینی سرپرست سابق کانون استان کرد.

یادواره مهدی آذریزدی برگزار می‌شود 
نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با یاد زنده‌یاد مهدی آذریزدی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
 

حضور انتشارات «طوطی» در گردهمایی ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت 

نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از انتشارات «طوطی» برای حضور در گردهمایی ویژه‌ این نمایشگاه دعوت کرد. هدف از این دعوت دیدار با ناشران آلمانی و اختصاص غرفه در نمایشگاه است.
 
مرداد

اعضای هیئت مدیره جدید انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معرفی شدند 

در بیست‌و‌پنجمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مهدی حجوانی، سولماز خواجه‌وند، عباس جهانگیریان، مرجان فولادوند، افسون امینی، سیدعلی کاشفی‌خوانساری و محمدرضا مرزوقی به‌ عنوان اعضای اصلی و معصومه انصاریان، شهلا انتظاریان و زهره مسکنی به‌ عنوان اعضای علی‌البدل هیئت مدیره‌ برای دو سال انتخاب شدند.
 

«جشنواه بین‌المللی قصه‌گویی» فراخوان داد 

فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «قصه، صدای زندگی است» در بخش‌های رقابتی، غیررقابتی و علمی منتشر شد.
 

مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شد 

با حکم وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی به‌عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شد.
 

کتاب «بچه‌های ایران» در کرواسی منتشر شد 

کتاب «بچه های ایران» با نوشته و تصاویری از ایوان جُگیچ به‌تازگی در کرواسی منتشر شده است.
 

عباس چهانگیریان رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شد 

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اعضای هیئت مدیره‌ در دوره جدید، عباس جهانگیریان را به‌ عنوان رئیس و افسون امینی را به‌ عنوان نایب‌ رئیس هیئت مدیره‌ انتخاب کردند.
 

چاپ 147 میلیون کتاب درسی برای سال تحصیلی 1401 - 1402 

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: از بازه زمانی ۱۰ شهریور تا ۳۱ شهریور عملیات انتقال کتاب‌ها از منطقه به مدارس اجرایی می‌شود و با توجه به برنامه ریزی‌ها و زمانبندی که مدارس انجام می‌دهند، از ۱۵ شهریور تا اول مهر کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید را در اختیار دانش آموزان قرار خواهند گرفت.
 

شمارگان سه درصد کاهش یافت، تالیف 50 درصد رشد 

بر اساس اطلاعات و آماری که در «آیینه نشر ایران» ویژه بهار 1401 منتشر شده  بهار 1400 در مجموع دو هزار و 607 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده بود که در بهار امسال با رشد 51 درصد به سه هزار و 927 عنوان رسید.
همچنین بررسی شمارگان منتشر شده در این حوزه از افزایش 46 درصدی شمارگان و رسیدن از چهار میلیون و 281 هزار و 163 جلد در بهار 1400 به شش میلیون و 258 هزار و 908 جلد در سه ماه نخست امسال حکایت دارد.
در عین حال بررسی میانگین شمارگان کتاب‌های منتشر شده کودک و نوجوان از کاهش سه درصدی خبر می‌دهد. بهار 1400 میانگین شمارگان آثار 1662 نسخه بود که در مدت مشابه امسال به 1609 نسخه رسید.
میانگین قیمت یک جلد کتاب کودک و نوجوان نیز 45 درصد افزایش یافته و از 292 هزار ریال در بهار 1400 به 424 هزار ریال در سه ماه نخست امسال رسیده است.
 
شهریور

دو کتاب کانون در میان آثار انتخابی شورای کتاب کودک 

دو کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» و «دانشنامه محیط زیست» از انتشارات کانون پرورش فکری به ترتیب به‌عنوان اثر برگزیده و شایان تقدیر شورای کتاب کودک انتخاب شدند.
 

برگزاری انتخابات تعاونی انجمن ناشران کودک و نوجوان 

فرهاد تیمورزاده، به‌عنوان رئیس و بهروز امیری‌، بار دیگر به‌عنوان نائب رئیس تعاونی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان انتخاب شدند.
 

همایش بین‌المللی ادبیات کودکان (IBBY) ۲۰۲۲ مالزی فردا آغاز خواهد شد

سی‌و‌هشتمین همایش بین‌المللی (IBBY) با شعار «قدرت قصه‌ها» به میزبانی کشور مالزی در پوتراجایا، ۵-۸ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۴ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد. در این همایش که ادبیات کودکان و نوجوانان را در سراسر جهان ترویج می‌کند، ناشران، نویسندگان، قصه‌گویان، تصویرگران و دوستداران کتاب بیش از ۸۰ کشور جهان گرد‌هم می‌آیند. زهره قایینی برنده جایزه ۲۰۲۲ IREED برای دریافت جایزه و ایراد سخنرانی در مورد فعالیت‌های ترویجی‌شان برای شرکت در همایش دعوت شده‌اند. همچنین حسین شیخ‌رضایی در مورد «قدرت داستان‌ در آموزش علوم» و علی بوذری در مورد «قدرت تصاویر در روایت صلح» سخنرانی خواهند کرد.
 

اعضای هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان زهره مسکنی را به‌ عنوان دبیر کمیته روابط عمومی این انجمن انتخاب کردند.

 

معرفی مسئولان بخش‌های بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون 

الهام دارابی به عنوان مسئول دبیرخانه و مسئول بخش ملی، آیینی‌سنتی و زبان اشاره، علیرضا آقایی به عنوان مسئول بخش پادکست، حسین تولایی به عنوان مسئول بخش علمی، کیان جوادی به عنوان مسئول بخش روابط عمومی، صادق کیانی‌مقدم به عنوان مسئول بخش ۹۰ ثانیه، وحید خسروی به عنوان مسئول بخش قصه‌گویی برگزیدگان (غیررقابتی)، سعید فرزام به عنوان مسئول بخش مالی، لیلا مجیدی به عنوان مسئول بخش حراست، سمیرا خانزادی به عنوان مسئول بخش مستندسازی و محسن بهمن‌آبادی به عنوان بخش انفورماتیک معرفی شدند.
 
مهر

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی حکمی ابوالقاسم سلیمانی را به عنوان دبیر هفته ملی کودک منصوب کرد.

 

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب گوایاکیل اکوادور کتاب «نردبان جهان» اثر محمدرضا سرشار در این نمایشگاه منتشر و رونمایی شد.

 

همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با شبکه پویا؛ همچنین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی به روز می‌شود 

 

برنامه‌های هفته ملی کودک در روز شنبه ۱۶ مهر در فضای نمایشگاهی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری آغاز می‌شود.

 
آبان

دو عنوان از کتاب‌های کانون در ژاپن منتشر شد 

به دنبال فعالیت‌های بین‌المللی کانون در حوزه فروش حق نشر و مذاکره‌های انجام‌شده با انتشارات کانوآ از کشور ژاپن، حق نشر کتاب «رنگ‌ها» با متن و تصاویری از زنده‌یاد عباس کیارستمی و کتاب «من حرفی دارم که فقط شما بچه‌ها باور می‌کنید» نوشته احمدرضا احمدی و تصاویر عباس کیارستمی واگذار شد.

فراخوان حضور در شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا منتشر شد 

شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا (پانزدهم تا هجدهم اسفندماه ۱۴۰۱) برگزار می شود و خانه کتاب و ادبیات ایران با هدف گسترش و توسعه نشر ایران در عرصه بین‌الملل با برپایی غرفه ایران در این رویداد فرهنگی شرکت می‌کند.
 

انتصاب مدیران کل کانون استان‌های کردستان، کرمانشاه و قم 

حامد علامتی،  مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این احکام، حمیدرضا گوهری را به‌عنوان مدیرکل کانون استان کردستان، محمد خیاط‌ زنجانی را به‌عنوان مدیرکل کانون استان کرمانشاه و محمد غفاری را به‌عنوان مدیرکل کانون استان قم معرفی کرده است. این مدیران کل، هر سه از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ سرپرستی کانون این استان‌ها را برعهده داشتند و اکنون با حکم مدیرعامل کانون به عنوان مدیرکل معرفی شدند.
 

فتح‌الله فروغی رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان شد 

فتح‌الله فروغی، مدیر انتشارات «شورا» به‌‌عنوان رئیس، حمیدرضا سیدناصری، مدیر انتشارات «ذکر» به‌عنوان نایب‌رئیس و قدرت‌الله نیکبخت مدیر «انتشارات قو» به‌عنوان دبیر انجمن انتخاب شدند.
همچنین مقرر شد، محمدتقی حق‌بین، مدیر انتشارات «کتاب اول» به‌عنوان خزانه‌دار و مسئول امور مالی و زهرا یعقوبی، مدیر انتشارات «کتاب پرنده» به‌عنوان عضو هیات مدیره و منشی جلسات فعالیت داشته باشند.
 

آغاز پنجاه‌ودومین دوره جشنواره رشد با حضور وزیر آموزش و پرورش 

 
آذر

ارسال 335 اثر به ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون 

این ویژه‌برنامه در بخش‌های جستارنویسی، مقاله، پایان‌نامه و رساله، گزارش اقدام‌پژوهی، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی و پژوهش اعضا برگزار می‌شود.
برهمین اساس در بخش جستارنویسی ۲۶ اثر، مقاله ۶۰ اثر، پایان‌نامه و رساله ۲۸ اثر، گزارش اقدام‌پژوهی ۱۰۵ اثر، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی ۴ اثر و پژوهش اعضا ۱۱۲ اثر ارسال شده است.
 

داوران چهارهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون معرفی شدند 

در بخش جستارنویسی مریم شریف‌نسب، سعید حسام‌پور و میثم متاجی؛ در بخش مقاله امیرحسین زنجانبر، سعید حسام‌پور و فاطمه قانع؛ در بخش پایان‌نامه و رساله یوسف محمدنژاد عالی‌زمینی، حجت کجانی‌حصاری و سمیرا قیومی؛ در بخش‌های «گزارش اقدام‌پژوهی» و «تحلیل آثار اقدام‌پژوهی» نزهت اکبری‌فر، مهناز عرب و پروانه شهریاری و در بخش پژوهش اعضای کانون محبوبه اسپیدکار، پروانه کیانیان و سیدمحمد محبی‌بصیر داوری آثار را برعهده دارند.
 
دی

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه دی‌ماه خود منتخبی از کتاب‌های غیرفارسی برنده جایزه «رابرت اف سیبرت» را به نمایش می‌گذارد.

 
تفاهم‌نامه طرح کانون مدرسه امضا شد 
تفاهم‌نامه طرح «کانون مدرسه» با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا شد.
 

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان در سال 2022 به انتخاب گاردین 

کتاب‌های کودک
«دایره المعارف کودک بریتانیکا» اثر سالی سایمز با تصویرگری هاناکو کلولو
«پلنگ نیمه‌شب» نوشته پونام میستری (تمپلار)
«در حین بازگشت به زمین» نوشته الیور جفرز (هارپرکالینز)
«موسیقی گوش کن» نوشته مری ریچاردز و تصویرگری کارولین بون مولر (کوآرتو)
«پسری که اشتیاقش را از دست داد» نوشته مگی اوفارل و تصویرگری دانیلا ترازینی (واکر)
«شجاعت در شعر» (لیتل تایگر)
«کتابی از سوالات غیرممکن برای وقت خواب» نوشته ایزابل تامس با تصویرگری آرون کوشکلی (بلومزبری)
«ببر» اثر اس.اف سعید (دیوید فیکلینگ) با تصویرگری دیو مک‌کین
«لیلا و روباه آبی» نوشته کایران میلوود هارگریو و تصویرگری تام فرستون (هاچت)
«داستان دریاچه» نوشته اما کارول (فابر)
کتاب‌های نوجوان
«مخلوق» اثر شان تان (واکر استودیو)
«سگ‌های سرزمین مرده» نوشته آنتونی مک‌گوان با تصویرگری کیث رابینسون (راک د بوت)
«مجموعه‌داران» نوشته فیلیپ پولمن با تصویرگری تام داکسبری (پنگوئن)
«نجات پنج نفره» نوشته هالی جکسون (هارپر کالینز)
 

حوزه کودک و نوجوان با 13 درصد رشد در جایگاه چهارم قرار گرفت / رشد 9 درصدی تالیف و کاهش 37 درصدی ترجمه 

بنا بر اطلاعات و آمار تارنمای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد کتاب‌های تألیفی منتشرشده در حوزه «کودک و نوجوان» در تابستان 1401 نسبت به تابستان سال گذشته رشد داشته است؛ به این معنا که ترجمه نتوانست از جایگاه خود دفاع کند و سهم 57 درصدی‌اش را به تألیف داد.
 

مصطفی رحماندوست دبیر جایزه مرغک کانون شد 

مصطفی رحمان‌دوست شاعر و نویسنده نام‌آشنا با حکم مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان دبیر «جایزه مرغک» (جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان) منصوب شد.
 

سرپرست مدیریت نظارت بر چاپ و انتشارات کانون پرورش فکری تغییر کرد 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی، مجتبی دانشور، مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست مدیریت نظارت بر چاپ و انتشارات کانون منصوب کرد.
 

برپایی نمایشگاهی از آثار تصویرگری زنده‌یاد بهزاد غریب‌پور در موزه کودک کانون 

موزه کودک کانون به منظور بزرگداشت زنده‌یاد بهزاد غریب‌پور و مرور خاطرات حضور او در کانون، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب و پوسترهای او کرده است.
 
بهمن

معرفی اعضای هیات مدیره انجمن ناشران کودک 

مسئولان انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، اعضای جدید هیات مدیره این انجمن را معرفی کردند. در دوره جدید فتح‌الله فروغی، مدیر نشر شورا به‌عنوان رئیس هیات مدیره، سیدحمیدرضا سیدناصری، مدیر نشر ذکر به‌عنوان نایب‌رئیس و سرپرست کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها، محمدتقی حق‌بین، مدیر نشر کتاب یک به‌عنوان عضو هیات مدیره و خزانه‌دار، قدرت‌الله نیک‌بخت، مدیر نشر قو به‌عنوان دبیر و عضو هیات مدیره و زهرا یعقوبی، مدیر انتشارات کتاب پرنده به‌عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدند.
 

سفیر ادبیات کودک و نوجوان از سوی کنگره آمریکا تعیین شد 

کتابخانه کنگره آمریکا، مگ مدینا، نویسنده اهل کوبا را به عنوان سفیر ملی جدید خود برای ادبیات کودک و نوجوان معرفی کرد. مدینه که داستان‌های کودک و نوجوان می‌نویسد، نخستین نویسنده اهل آمریکای لاتین است که این عنوان را دریافت می‌کند.
 

سه کتاب کانون به عنوان سفیر دوستی به نیکاراگوئه می‌رود 

یوسف نوری، وزیر و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، حق نشر سه کتاب کانون با عنوان‌های «یخی که عاشق خورشید شد»، «قدم یازدهم» و «خداحافظ راکون پیر» به زبان اسپانیایی را از طرف کودکان ایران به کودکان نیکاراگوئه (سرزمین دریاچه‌ها و آتش‌فشان‌ها) هدیه کرد تا این کتاب‌ها در محدوده جغرافیایی آن کشور منتشر و در اختیار مخاطبان این آثار قرار بگیرد.
 

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری شد 

 

ارزش و اعتبار جوامع به میزان مطالعه آن است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در مراسم جایزه کتاب رشد درباره تأثیر مطالعه در جامعه گفت: امیدوارم بحث کتابخوانی در بین افراد جامعه رواج پیدا کند؛ چراکه با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که وضعیت مطالعه در کشور پایین است و باید آن را تغییر دهیم. با این حال باید گفت با همین زمان کمی که برای مطالعه می‌گذاریم می‌بینیم که چه جوش و خروش‌هایی در جامعه صورت می‌گیرد و چه قله‌هایی را در جهان فتح کردیم؛ حال اگر این زمان مطالعه بیشتر شود تاثیرات آن مضاعف می‌شود.
 

احمدوند: توجه جدی به شعر در اولویت دولت و وزارت فرهنگ است / رمضانی: از تمام کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی مهمان داریم

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر بر اهتمام ویژه در دولت و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اولویت‌دادن به شعر تأکید کرد.
 
اسفند

یادمان مرحوم آذریزدی در خرمشاد یزد به بهره‌برداری رسید 

در یزد، یادمان مهدی آذریزدی، پیرقصه‌گوی ایران بالاخره پس از سال‌ها انتظار اهالی فرهنگ و هنر به همت و همکاری شهرداری یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهرداری منطقه 4 و با حضور استاندار یزد و مسئولان استانی در حسینیه خرمشاد یزد رونمایی شد.
 

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا 60 ساله شد

شصتمین دوره نمایشگاه کتاب کودک بولونیا با 100 غرفه کمتر از نمایشگاه سال 2019، با 1350 غرفه به‌مدت 4 روز در ماه مارس برگزار می‌شود.
 

انتصاب مدیریت اداره نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون 

با حکم مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجتبی دانشور، سرپرست مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون به عنوان مدیر این مجموعه منصوب شد.
 
تربیت نویسندگان و شاعران تازه‌نفس در حوزه کودک و نوجوان ضروری است 
نشست صمیمانه یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعدادی از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان کشور، عصر دوشنبه در ساختمان وزارت فرهنگ برگزار شد که حاضران در این دیدار به تربیت نویسندگان و شاعران تازه‌نفس در این حوزه تاکید داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها