جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
یارمهربان مسافران نوروزی خوزستان را فرا می خواند/ با این کتابخانه خوزستان را بهتر بشناسید

کتابخانه خوزستان شناسی با 3 هزار جلد کتاب در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، ادبی و معرفی شاخص‌های قومی، فرهنگ و هويت خوزستان میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی و همچنین اهالی فرهنگ و ادب است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، از خیابان‌های شلوغ کیانپارس عبور می‌کنم اما در عین حال تمرکزم بر شمردن خیابان‌ها است. تا اینکه به خیابان‌ سیزدهم شرقی می‌رسم. باید طول و عرض این خیابان را طی کنم تا تقریبا به انتهای خیابان برسم. از نیمه‌ راه رفته،  مسیر رنگ و لعابی دیگر می‌گیرد. هرچه جلوتر می‌روم حس سرزندگی و نشاط بیشتر می‌شود.

کم کم از رنگ و لعاب خارج می‌شوم و نشانه های مقصدم را می بینم که همه خستگی مسیر را به باد خنکای بهاری تبدیل می‌کند. مقصد آشنایی که سالیان درازی از دوران نوجوانی با من همراه بوده و تنها رفیق بی کلکی است که مهربانانه به دانایی‌ام می‌افزاید و با خوش زبانی تلاطم و جوش و خروش زندگی را هموار می‌کند. با آنکه بی زبان است اما سُخن زیادی در همه این سال‌ها جاری و ساری کرده است.  ورودی آن خاطرات و تعلقات سال‌هایی که بر من گذشته را زنده می‌کند ؛ اینجا کتابخانه علوم ایران و خوزستان شناسی در محله کیانپارس اهواز است.

کیانپارس از شمال با سید خلف ، غرب با محله کیان آباد و از جنوب با منطقه امانیه و از شرق با رودخانه کارون همجوار است. این منطقه در غرب رودخانه کارون و در حد فاصل پل سیاه تا پل سوم اهواز قرار دارد.

کتابخانه خوزستان شناسی در خیابان سیزدهم شرقی کیانپارس و خیابان مهزیار واقع شده است. این کتابخانه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکزی مانند مجتمع قضایی شهید تندگویان، رستوران رویال پارک، رستوران بازیل،  بیمارستان آریا و داروخانه جمعیت هلال‌احمر خوزستان قرار گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس خیابان ۱۴ کیانپارس است. که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل ‌ونقل عمومی آسان می‌کند. کتابخانه خوزستان شناسی مکانی دنج وتخصصی برای طالبان علم اندوزی است.
 

کتابخانه در فضایی به متراژ 242 متر قرار دارد. در بخش دیگر سالنی است که اختصاص به نشست‌های ادبی دارد. سه شنبه های مهربانی که چند سالی میزبان محفل شاعران و نویسندگان نو قلم و کهنه کار بوده است.در کتابخانه علاوه بر فقسه‌های کتاب، لوحه‌های فشرده تصاویر خوزستان، آثار صنایع دستی و میراث ماندگار خوزستان خودنمایی می‌کند. شاید برای گردشگری که قصد سفر به خوزستان دارد ،کتابخانه خوزستان شناسی اقیانوسی از اطلاعات و منابع است که مسیر گشت و گذار به شهرستان‌های استان را هموار می‌کند.

خلیل ناصری پور مسئول کتابخانه خوزستان شناسی اینگونه توضیح می‌دهد: كتابخانه علوم ايران در سال  91 با هدف ايجاد قرائت خانه براي دانش آموزان تاسیس شد. اما در سال 95  من و همسرم خانم خضوعی تصميم گرفتیم تا به صورت تخصصي بخش خوزستان شناسي اين كتابخانه را  راه اندازي کنیم تا فرهنگ و هويت خوزستان به صورت مكتوب در يك فضاي مشخص در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

ناصری پور با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بالغ بر 3 هزار جلد کتاب در کتابخانه موجود است ، اضافه می‌کند:  اين كتابخانه در 2 بخش اقوام و شهر به شهر تقسيم بندي شده كه بخش اقوام آن در مورد فرهنگ وآداب و رسوم همه قوم‌هاي خوزستاني است  ودر بخش شهر به شهر نيز براي هر شهر يك قفسه تعبيه شده كه به آن شهر از منظرهاي مختلف پرداخته شده است. بخش‌هایی از کتابخانه نیز به علما و فرهیختگان خوزستان اختصاص دارد و همه تالیفات آن‌ها در کتابخانه  بررسی و به‌روز می‌شوند.

این محقق و پژوهشگر خوزستانی ادامه می‌دهد: کتابخانه خوزستان شناسی مرکز جمع آوری آثار مکتوب استان خوزستان در زمینه‌ی اقوام ، فرهنگ ، تاریخ ، ادبیات و سایر علوم است.

وی هدف از تاسیس این کتابخانه را شناخت ظرفیت‌ها و پیشینه استان خوزستان در همه ابعاد دانسته و عنوان می‌کند: رویکرد شناسایی زیبایی های استان خوزستان به علاقه‌مندان کشوری و بین المللی از دیگر اهداف این کتابخانه است. و همچنین برگزاری همایش‌ها ، سمینارها و نشست‌های تخصصی با حضور صاحبنظران و استادان دانشگاه در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی، ادبی و معرفی شاخص‌های مورد نظر و رونمایی از کتاب و نقد و بررسی از مهم‌ترین فعالیت‌های این کتابخانه است.

ناصری پور یادآوری می‌کند: در 7 روز ایام عید میزبان گردشگران فرهنگی، استادان و هنرمندان  هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها