سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
دست پر کتابخانه میرداماد برای مسافران نوروزی گرگان/ عکس‌های تاریخی گرگان و استرآباد را ببینید

نمایشگاه عکس و اسناد قدیمی گرگان و استرآباد، در موسسه فرهنگی و کتابخانه بزرگ میرداماد چشم‌انتظار مسافران و علاقه‌مندان در نوروز 1402 است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در ورودی غربی شهرستان گرگان، بعد از ميدان بسيج و نرسيده به حوزه علميه امام خمينی (ره)، ساختمان متفاوتی خودنمايی می‌كند. بنایی با عنوان «مؤسسه فرهنگی و کتابخانه بزرگ میرداماد» که توسط آيت‌الله نورمفيدی نماينده مقام معظم رهبری در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان تأسیس شد و به بهره‌برداری رسید و از سال 1389 تا به امروز همچنان در حال فعالیت است.

ساختمان این مؤسسه و کتابخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی غیردولتی شمال کشور در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع و زیربنای 4900 مترمربع با طراحی و معماری زیبا و متفاوت بناشده و دارای بیش از 145 هزار جلد کتاب، 350 نسخه خطی، 900 نسخه چاپ سنگی و اُفست، 400 هزار برگ سند، آرشیو بیش از 300 ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی و منابع تخصصی استان‌شناسی است و با برپایی نشست‌های متعدد فرهنگی، به‌عنوان ظرفیتی درخشان در منطقه خودنمایی می‌کند.

با فرارسیدن نوروز باستانی؛ شهرستان گرگان و استان گلستان، هم به‌عنوان معبر زائرین امام رئوف حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و هم به‌عنوان مقصد گردشگری؛ میزبان بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان از اقصی نقاط کشورمان می‌شود.

                             

گلستان و گرگان، استان و شهرستانی چند فرهنگی و سرسبز با تنوع اقلیمی ویژه (از 13 اقلیم شناخته‌شده در جهان، استان گلستان دارای 8 اقلیم معتدل مرطوب، معتدل مدیترانه‌ای، معتدل خشک، معتدل کوهستانی، سرد کوهستانی، خشک سرد، نیمه‌خشک و خشک است) و همزیستی مسالمت‌آمیز بیش از 16 قوم و مذهب گوناگون (فارس، ترکمن، کتولی، سیستانی، بلوچ، مازندرانی، قزاق، قزلباش، آذری، کرد، لُر، مغول، کرمانج و ...) به‌عنوان نماد وحدت اقوام و مذاهب در سطح کشور شناخته می‌شود.

با توجه به تنوع اقوام و خرده‌فرهنگ‌های گوناگون و مواهب طبیعی و خدادادی، آثار ملموس و ناملموس تاریخی، فرهنگی و هنری بسیاری در آن به چشم می‌خورد و مقصدی جذاب به‌خصوص در حوزه «گردشگری فرهنگی» است.

یکی از این داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود «گردشگری فرهنگی» گرگان و استان گلستان، وجود «مؤسسه فرهنگی و کتابخانه بزرگ میرداماد» است. مرکزی پویا که قدم‌های متعددی را در حوزه فرهنگ و اندیشه گرگان و منطقه برداشته و در نوروز امسال هم تصمیم دارد با برپایی نمایشگاهی، بخشی از عکس‌های تاریخی و اسناد قدیمی مربوط به سرزمین گرگان و استرآباد را به نمایش بگذارد و پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران نوروزی باشد.

                               

احمد خواجه نژاد، نویسنده و مدیر مؤسسه فرهنگی میرداماد گرگان، ضمن تبریک نوروز باستانی و تقارن با ماه پر خیروبرکت رمضان، درباره فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این مؤسسه و کتابخانه و نیز برنامه‌های نوروزی، گفت: هم‌زمان با ساخت بنای کتابخانه، خرید کتاب را هم انجام دادیم و هرساله تعدادی کتاب برای این کتابخانه خریداری می‌کنیم. همچنین سالن مطالعه کتابخانه روزانه با ظرفیت پذیرش 350 نفر به‌صورت هم‌زمان، از 7 و نیم صبح تا ساعت 20 به عموم مراجعین خدمات‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این مجموعه «وجین کتاب» ندارند و کتاب‌ها از گذشته تا به امروز قابل‌دسترس هستند، افزود: همچنین ما در کنار خدمات روزانه به مراجعین کتابخانه؛ در مؤسسه نیز به‌منظور حفظ و پاسداری از اسناد تاريخی اين خطه، همچنان مشغول جمع‌آوری، فهرست‌نویسی و آماده‌سازی اسناد استان گلستان هستیم.

                         

خواجه‌نژاد ادامه داد: برگزاری نشست‌های گفتمان دینی با دعوت از اندیشمندان اسلامی، دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت آموزش علوم اسلامی شامل فلسفه، کلام، منطق، عرفان، تفسیر، شرح مثنوی مولوی و نیز پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی نیز در این مرکز انجام می‌شود؛ بدین شکل که با همکاری جمعی از روحانیان فاضل و محقق، سؤالات و شبهات مطرح‌شده دینی را به نحو مطلوبی پاسخ داده می‌شوند و مجموعه این پرسش‌ها و پاسخ‌ها از طریق فضای مجازی، پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه و هم کتاب منتشر می‌شود که تاکنون 5 عنوان کتاب از این پرسش‌ها و پاسخ‌ها منتشرشده‌اند.



مدیر مؤسسه فرهنگی میرداماد گرگان، گفت: تشکیل و فعالیت مجمع شعرای اهل‌بیت (ع)، تدوین دانش‌نامه گلستان، احیای آثار اندیشمندان و مرکز تاریخ شفاهی از دیگر فعالیت‌ها در این مجموعه است. همچنین نشر بنام در سال 1394 ذیل فعالیت مؤسسه راه‌اندازی شده که تا به امروز بالغ‌بر 50 عنوان کتاب را روانه بازار نشر کرده‌ایم.

خواجه نژاد افزود: در ادامه فعالیت‌های مجموعه، سال 1393 مجوز فصلنامه اختصاصی مطالعات فرهنگی با عنوان «میرداماد» را اخذ کردیم که پیش‌شماره نخست آن در بهار 1394 منتشر شد و اکنون به شماره بیست و نهم رسیده که تمام محتوای این نشریه به ترتیب شماره در سایت موسسه قابل دانلود و بهره‌برداری است.



احمد خواجه نژاد، نویسنده و مدیر مؤسسه فرهنگی و کتابخانه بزرگ میرداماد در پایان ضمن آرزوی سالی نیک برای عموم مردم و دعوت از آن‌ها خصوصاً مسافران و مهمانان نوروزی گرگان و استان گلستان، گفت: بخشی از عکس‌های تاریخی و اسناد قدیمی مربوط به سرزمین گرگان و استرآباد را از تاریخ 4 فرودین ماه 1402 در مجموعه میرداماد به نمایش می‌گذاریم و علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان فروردین‌ماه از ساعت 9 صبح تا 16 عصر از این نمایشگاه بازدید کنند و در کنار آن از نزدیک با ظرفیت‌های مجموعه آشنا شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها