شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
درگذشتگان اهالی قلم در حوزه کودک‌ونوجوان در سال 1401

اخبار مربوط به درگذشت نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در سال 1401 شمسی مطالبی هستند که در این گزارش سعی کردیم به اختصار به آنها بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سال 1401 آبستن رویدادها و تحولات مهم و تاثیرگذار زیادی در صحنه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جهان بود. اخبار مربوط به درگذشت نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان، از جمله اتفاقاتی که شما مخاطبان در این گزارش با چند و چون آن آشنا می‌شوید. درگذشتگانی که خبرگزاری ایبنا در سال 1401 به پوشش آنها پرداخت به شرح زیر است: 
 
فروردین
پاتریشیا مک لاکلن، نویسنده پرفروش کتاب کودک درگذشت. پاتریشیا مک‌ لاکلن، نویسنده آمریکایی تحسین‌شده کتاب کودک که کتاب پرفروش «سارا،‌ ساده و بلندبالا»‌ را خلق کرده است در ۳۱ مارس در خانه‌اش واقع در ماساچوست در ۸۴ سالگی درگذشت.
 
مرداد
مترجم کتاب «اودیسه» درگذشت. امیرحسین میرزائیان، مترجم ادبیات داستانی و کتاب‌های روان‌شناسی به علت سکته مغزی در 40 سالگی درگذشت.
 
شهریور
وداعی تلخ با صغری ملکی مربی ادبی کانون تهران؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای پایانی تابستان گرم ۱۴۰۱ و در حالی که بچه‌ها ماه‌های پرنشاط و پر جنب‌وجوشی را پشت سرگذاشته بودند، ناگهان با خبر درگذشت ناگهانی یکی از مربیانش دچار بهت و ناباوری شد. صغری ملکی مربی ادبی مراکز کانون که نزدیک به ۱۴ سال سابقه فعالیت پربار و موثر را در کارنامه‌اش ثبت کرده بود، در حین یک جراحی پزشکی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و و به دیدار حق شتافت.

مهر
رابی کولترین بازیگر نقش هاگرید در مجموعه فیلم‌های هری‌پاتر که برگرفته‌ از رمان‌های هری‌پاتر بود درگذشت.

آذر
بهزاد غریب‌پور با دنیای تصاویر خداجافظی کرد. او، تصویرگر، طراح کتاب و استاد دانشگاه بود که در سال 1336 در شهر سنندج متولد شد. او دانش‌آموخته رشته گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که با تاسیس استودیوی شخصی خود در سال 1363، فعالیتش را در حیطه تصویرگری، طراحی گرافیک و تبلیغات تا سال 1394 ادامه داد. غریب‌پور، علاوه بر این‌ها، مدیریت هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات افق، محراب قلم، قدیانی، سروش و غیره را نیز عهده‌دار بوده است. او از سال 1368 تا 1393 عضو هیات داوران بسیاری از جشنواره‌های تجسمی بود که دو سالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آن جمله‌اند.

بهمن
شهره نورصالحی، یکی از پرکارترین مترجمان ژانر وحشت و مترجم داستان‌های کودک و نوجوان، در ۷۲ سالگی درگذشت. او اکثر كتاب‌های آر.ال.استاين نویسنده آمریکایی ژانر وحشت را ترجمه کرده است. «مدرسه جن‌زده»، «مترسک نیمه‌شب راه می‌افتد»، «مومیایی»، «هالووین عوضی»، «کابوس خیابان دلقک»، «لقب من هیولا»، «پیانو= مرگ»، «فریاد ماسک نفرین شده» از جمله آثار این نویسنده آمریکایی هستند که نورصالحی آنها را به فارسی برگردانده است.

اسفند
امی شوارتز، نویسنده و تصویرگر آمریکایی، درگذشت. او تحصیل‌کرده هنرهای زیبا بود و کار خود را به عنوان نویسنده و تصویرگر کتاب کودک، در 28 سالگی آغاز کرد. وی با انتشارات مطرحی از جمله سیمون اند شوستر کار می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها