پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال 1401/ درگذشت چهره‌ها و رونمایی از نقشه مهندسی فرهنگی

رویدادهای متعددی در حوزه فرهنگ و کتاب ازجمله افتتاح کتابخانه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها و جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب در استان لرستان طی سال 1401 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان، در سال 1401 رویدادهای متعدد و مهمی در حوزه فرهنگ و کتاب در استان لرستان برگزار شد، ازجمله این رویدادها می‌توان به افتتاح چند کتابخانه، برگزاری همایش‌ها، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی، چاپ کتاب‌های مختلف و ... اشاره کرد.
  
سهراب آزادی درگذشت

سهراب آزادی نویسنده و پژوهشگر شعر و ادبیات بومی (13 فروردین‌ماه) بر اثر عارضه قلبی در سن 66 سالگی در خرم‌آباد درگذشت. وی سال 1335 در روستای زیویار معمولان در پلدختر متولد شد. کتاب شعر «تو را می‌نویسم» با همکاری ایرج رحمان‌پور از سوی انتشارات «سیفا» در سال 1391 از این نویسنده منتشر شد. این اثر با استقبال مخاطبان به چاپ سوم رسید. این نویسنده و پژوهشگر بومی کتاب‌های ضرب‌المثل‌ها و فرهنگ لغات لری و همچنین اشعار و تک‌بیت‌های لکی را نیز در دست انتشار داشت.
 
 پرویز لونی شاعر و نویسنده لرستانی درگذشت

پرویز لونی شاعر و نویسنده الیگودرزی پس از طی یک دوره بیماری (18 فروردین) درگذشت. وی در سال 1311 در شهرستان الیگودرز متولد شد و فارغ‌التحصیل رشته زیست‌شناسی دانشگاه جندی‌شاپور بود که پس از استخدام در آموزش و پرورش در همان رشته در دبیرستان‌های اهواز مشغول خدمت شد. کتاب‌های مجموعه شعر «مندیش» مجموعه شعر طنز «نیشخند واژه‌ها» فرهنگ واژگـان «تیرفرنگ واژه‌ها» واژه‌های  الیگودرزی از جمله آثار وی هستند.
 
آئین معرفی چهره سال هنر انقلاب لرستان برگزار شد

آئین تجلیل از هنرمندان شاخص استان لرستان همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مسئولان استانی در تالار ماه حوزه هنری استان برگزار شد.

پس از بررسی عملکرد هنرمندان در سال 1400 کمیته انتخاب چهره برتر هنر انقلاب استان لرستان متشکل از ادارات و نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر استان «سید‌حسن موسوی» به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان لرستان انتخاب شد.

در این مراسم از ۶ پرتره نقاشی شهدای هنرمند استان و سردیس شهید آوینی رونمایی شد.
 
 
احمد حجتی بروجردی درگذشت

احمد حجتی بروجردی، شاعر پیشکسوت و نام‌آشنای بروجردی جمعه (2 اردیبهشت) در سن 86 سالگی بر اثر بیماری در تهران درگذشت. وی سال ۱۳۱۵ در بروجرد متولد شد. دوران تحصیل ابتدایی را در این شهر سپری کرد و برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم طبیعی شد. حجتی پس از انقلاب به جمع انجمن ادبی اوستا در بروجرد پیوست و در کنار استادانی همچون حسن گودرزی (کوشا) و مرتضی ذاکر و فلسفی به مراوده ادبی پرداخت.
 کتابی از اشعار او با نام «گلدشت» از سوی سعید شیرین‌بیان به چاپ رسیده است که منافع آن‌را به صندوق ایتام بروجرد تقدیم کرد.
 
 
 یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان با حضور مسئولان استانی و جمعی از برگزیدگان این رویداد در محل سالن آمفی‌تأتر هلال احمر استان برگزار شد.

جشنواره کتابخوانی رضوی لرستان در سه رده خردسال و کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال برگزار شد که در بخش‌های چهارگزینه‌ای 11 هزار و 503 نفر، نقاشی هزار و 171 نفر، پویش 698 نفر، تولید آثار هنری 40 نفر، داستانک‌سرایی 216 نفر، شعرسرایی 51 نفر، قصه‌گویی 96 نفر، مروجان فرهنگ رضوی 82 نفر، چاپ و انتشار 14 نفر شرکت‌کننده در استان لرستان بودند. از بین شرکت‌کنندگان دو نفر برگزیده ملی و از کل استان 210 نفر برگزیده شدند.
 
 
 ایرج رکرک شاعر پیشکسوت انقلابی درگذشت

شامگاه ششم خردادماه ایرج رکرک شاعر پیشکسوت و انقلابی دورود بر اثر بیماری در 58 سالگی درگذشت.  رکرک با تخلص «الف آوا»، سال 1343 در شهرستان دورود متولد شد، در دوره تحصیل راهنمایی اولین جرفه‌های شاعری در او پدیدار و موفق به سرودن جملات منظوم شد. وی دوران دفاع مقدس و با حضور داوطلبانه در جبهه‌های جنگ، با روحیات عاشقانه‌ بسیجیان آشنا شد و فضای رشادت و فداکاری جبهه در اکثر اشعارش تاثیر بسزایی داشت.
 
همایش «راه روشن» در خرم‌آباد

آیین نکوداشت روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام زنده‌یاد حاج محمدمهدی روشن با عنوان «راه روشن» با همکاری دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی امروز،با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام و المسلمین غیاث‌الدین طاها محمدی، نماینده خبرگان رهبری در استان همدان، و جمعی از مسئولان استانی در تالار شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.

حجت‌الاسلام شاهرخی، در برنامه نکوداشت حجت‌الاسلام حاج محمدمهدی روشن، مبارز انقلابی با تاکید بر نقش ممتاز علمای استان لرستان در یک قرن اخیر گفت: در این زمینه کتاب‌های مختلفی نوشته شده است اما کارهای فراوان بر زمین مانده‌ای وجود دارد که اهل قلم، رسانه، هنرمندان و سخنوران و اندیشمندان باید بنویسند.

در این مراسم از کتاب روزهای روشن‌، لاله‌های آشنا، حج روشن، خاطرات روشن، راه روشن به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی تیموری رونمایی و از خانواده حاج محمدمهدی روشن و حجت‌الاسلام مصطفی تیموری گردآورنده پنج اثر رونمایی شده تقدیر به عمل آمد.
 
 
حجت الاسلام حجت‌الله ساکی درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حجت‌الله ساکی ملقب به ساکی خرم‌آبادی از روحانیون مبارز قبل از انقلاب و شاگرد امام خمینی(ره)،1 تیرماه در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

حاج شیخ حجت‌الله ساکی‌خرم‌آبادی از مجتهدین و استاد حوزه و دانشگاه و از چهره‌های مبارز مؤثر علیه رژیم پهلوی سال 1319 در خانواده‌ای متدین و مذهبی در خرم‌آباد به دنیا آمد. در 40 سالگی به درجه اجتهاد نائل شدند و سال 1368 در رشته فقه و اصول دکتری خود را از حوزه علمیه قم اخذ کرد. وی اولین کسی بود که موفق به اخذ مدرک تحصیلی دکترای حوزوی در استان لرستان شد.
 
تقدیر از اهالی قلم لرستان / رونمایی از 10 عنوان کتاب

همزمان با روز قلم، دیدار صمیمانه منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با نویسندگان و فرهیختگان اهل قلم لرستان با حضور محمد رضا حسنی جلیلیان، دانشیار دانشگاه لرستان، رضا نیازی، معاون فرهنگی اداره کل، اعظم روانشاد، رئیس اداره فرهنگی اداره کل، جمعی از نویسندگان و ناشران لرستان در محل سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم هر یک از نویسندگان و ناشران به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند و در پایان از 10 عنوان کتاب تازه منتشر شده ناشران لرستانی رونمایی شد؛ از نویسندگان و ناشران این کتاب‌ها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تجلیل به عمل آمد.
 
 
 
اهدا 6 هزار و 500 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی لرستان

6 هزار و 500 جلد کتاب از سوی مرکز مبادله کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای پویش اهدای کتاب، اهدای آگاهی و با هدف کمک به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تامین منابع جدید برای کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه‌های عمومی استان لرستان اهدا شد.
  
فعالان فرهنگ و هنر لرستان با استاندار لرستان دیدار کردند

جمعی از فعالان  قرآن و عترت، فرهنگ و هنر استان  لرستان با فرهاد زیویار، استاندار لرستان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این نشست نمایندگانی از اصحاب فرهنگ، هنرمندان و فعالان حوزه قرآن و عترت به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند و زیویار استاندار با تأکید بر اینکه ظرفیت‌ها و نقطه‌نظرات این مجموعه فاخر و ارزشمند و هدایت‌کننده حتی برای جامعه، شناسایی، جمع‌آوری و در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرند، افزود: نشست‌ها و سلسله‌جلسات در قالب‌ هیأت‌های اندیشه‌ورز و مجموعه فرهنگی که آسیب‌شناسانه به مسائل استان نگاه داشته باشند ادامه‌دار خواهد بود و در حد امکان نسبت به رفع مسائل قدم برخواهیم داشت.
 
 
 
فعالان فرهنگی لرستان با سخنگوی دولت دیدار کردند

نشست فعالان فرهنگی – اجتماعی لرستان با علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با فرهاد زیویار، استاندار لرستان، حجت‌الاسلام مهدی قدرتی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و فعالان فرهنگی - اجتماعی و جانبازان و ایثارگران در محل سالن آمفی‌ تأتر استانداری لرستان برگزار شد.
علی بهادری جهرمی در نشست با فعالان فرهنگی لرستان، تبیین دستاوردهای دولت مردمی را با هدف مقابله با شیطنت رسانه‌های معاند، از سوی فعالان فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.
 
 
 
اهدای کتاب در طرح «خیمه‌‌گاه عاشقان‌ کوچک حسینی» در لرستان

همزمان با هفتمین روز از ماه محرم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و انتشارات هاویر خرم‌آباد در گام اول طرح «خیمه‌گاه عاشقان کوچک حسینی» 300 جلد کتاب با موضوعات مرتبط با محرم به کودکانی که خیمه‌های کوچک در سطح شهر خرم‌آباد برپا کرده بودند اهدا شد.
 
 
فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد افتتاح شد

همزمان با هفته دولت، در مراسمی با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، فرهاد زیویار استاندار لرستان، علی‌محمد دریکوند، فرماندار خرم‌آباد، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی دیگر از مسئولان استانی، فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد پس از 20 سال افتتاح شد.
در حال حاضر در استان 18 هزارمتر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد و با بهره‌برداری از این پروژه فضای کتابخانه‌‌های استان به 26 هزار متر مربع خواهد رسید.
 
 

کلنگ ساخت کارخانه تولید کاغذ ازنا به زمین زده شد

با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، فرهاد زیویار، استاندار لرستان، محمدرضا فاتحی، فرماندار ازنا، و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان ازنا کلنگ کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم ازنا در لرستان به زمین زده شد. این کارخانه با ظرفیت تولید ۵ هزارتن در سال با سرمایه‌گذاری  ۹۸۶ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵ هکتار با زیربنای ۹ هزارمتر پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. اشتغال‌زایی مستقیم ۳۰ نفر برای این کارخانه در نظر گرفته شده است. 
 
 
نخستین کتابخانه روستایی در بروجرد به بهره‌برداری رسید

آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهید حجت‌اله ساکی روستای دینارآباد شهرستان بروجرد با حضور عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، جمعی از روسای ادارات بروجرد و اهالی روستای دینارآباد برگزار شد. کتابخانه عمومی شهید ساکی روستای بروجرد در راستای اشاعه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق محروم روستایی، با مساحتی بالغ بر 430 مترمربع در سال 1390  و اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال تکمیل و تجهیز شده است.
 
 
کنگره سراسری شعر «حنجره سرخ» برگزار شد

ششمین کنگره سراسری شعر عاشورایی  با عنوان «حنجره سرخ» با حضور حجت الاسلام مهدی سرلک، امام جمعه الیگودرز، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اعضای شورای فرهنگ عمومی الیگودرز و جمعی از شاعران آیینی کشور در سالن مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ الیگودرز برگزار شد. در کنگره سراسری «حنجره‌های سرخ» در الیگودرز 896 اثر از 342 شاعر از 23 استان کشور به دبیرخانه کنگره رسید که پس از داوری 15 شاعر برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
 
نقشه مهندسی فرهنگی کشور، «برش استان لرستان» رونمایی شد

آیین رونمایی از «نقشه مهندسی فرهنگی کشور، «برش استان لرستان»  با حضور اسماعیل شفاعی، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان، فرهاد زیویار استاندار لرستان، ابراهیم معظمی گودرزی مدیرکل راهبری سیاست‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، و اعضای شورای فرهنگ عمومی لرستان برگزار شد.

برش استانیِ نقشه، امتداد نقشه مهندسی فرهنگی کشور و اسناد مصوب آن در استان است که در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم‌انداز، اسناد و سیاست‌های فرادستی و برنامه آمایش استان قرار دارد و تمام یا بخشی از برنامه عملیاتی بخش فرهنگ برنامه‌های توسعه است.
 
 
نشست ادبی شهریار غزل برگزار شد

دومین نشست ادبی «شهریار غزل» به‌مناسبت گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و جمعی از مسئولان فرهنگی و شاعران استان در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد. در این نشست شاعران به شعر خوانی پرداختند و از دو عنوان کتاب رونمایی شد.
 
 
 15 عنوان کتاب در خرم‌آباد رونمایی شد

به مناسبت هفته دفاع مقدس، آیین رونمایی از 15 عنوان کتاب جدید نویسندگان لرستانی در حوزه دفاع مقدس برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در لرستان، در آیین رونمایی از تازه‌های نشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: کار رزمندگان، کار اهل قلم و رسانه قلم زدن در راه دفاع از اسلام، قرآن و مسیر صراط مستقیم الهی است.
 
 
 سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ لرستان برگزار شد

سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ لرستان، با هدف تجلیل و تقدیر از فعالان صنعت چاپ استان، با حضور فرهاد زیویار، استاندار لرستان، و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد.

فرهاد زیویار در سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ لرستان بر حمایت بیشتر از این صنعت در لرستان تأکید کرد و افزود: اگر به صنعت چاپ توجه نشود، ممکن است نتواند آن‌گونه که باید ظرفیت‌های خود در استان را ابراز کند. در این مراسم از 3 مدیر نمونه صنعت چاپ و 30  فعال حوزه چاپ لرستان تقدیر شد.
 
 
 
 آیین تجلیل از خادمان کتاب و نشر لرستان برگزار شد

آیین تجلیل از خادمان کتاب و نشر لرستان و پاسداشت نویسنده پیشکسوت لرستانی محمدرضا قیاسیان با حضور مسئولان استانی و فعالان حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی در تالار شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در آیین تجلیل از خادمان کتاب و نشر استان گفت: نگارش کتاب خوب یکی از جلوه‌های جهاد تبیین و موثر در بصیرت‌بخشی و تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است. در این مراسم از دستگاه‌های برتر در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی استان لرستان، ناشران برتر استان، نویسندگان و سیدمحمدرضا قیاسیان  به پاس تألیف 30 عنوان کتاب در سی‌امین دوره هفته کتاب تقدیر به عمل آمد و دستگاه‌های مختلف استان فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی خود را معرفی و از آنان تجلیل به عمل آمد.
 
 
 فرمانده سپاه استان با کتابداران استان دیدار کرد
همزمان با ششمین روز از هفته کتاب، نشست صمیمی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی لرستان با سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل استان در محل ستاد فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل استان برگزار شد.

فرمانده سپاه استان کتاب و کتابخوانی را زیرساخت اقتصاد، فرهنگ و امنیت دانست و افزود: اگر هر نظامی بخواهد پیشرفت کند باید سرانه کتاب و کتابخوانی در آن بیشتر و بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه از هر فرصتی باید برای کتاب و کتابخوانی استفاده کرد افزود: کتاب را باید در دسترس مردم قرار داد، و از ویترین‌های تزئینی خارج کرد و ورق زد.
 
ماشاالله بیرانوند درگذشت

ماشاالله بیرانوند، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ لرستان متولد ۱۳۳۲ چهارشنبه (2 آذر) بر اثر بیماری در خرم‌‌آباد درگذشت. تنگه‌ زاهدشیر لرستان، رضاخان و جنگ‌های لرستان، شهریار زند، دلاور خوارزم (جلال‌الدین خوارزمشاه)، عروس سیمره «آتش کیوره» از جمله آثار وی هستند که منتشر شده‌اند.
 
 1500 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی لرستان اهدا شد

با هدف کمک به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تامین منابع جدید برای کتابخانه‌های عمومی، از سوی دانشگاه لرستان  حدود 1500 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شد. کتاب‌های اهدا شده با موضوعات مختلف به‌ویژه در حوزه ادبیات بومی لرستان بوده که می‌تواند به غنی‌سازی مخازن کتابخانه‌های عمومی استان کمک کند.
 
 علی مرتضایی (علی‌پور دریکوند) درگذشت

علي مرتضايي (علیپور دریکوند) متخلص به «راهي خرم آبادي» از شاعران نام‌آشنای شعر و ادبیات لری، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه درگذشت.

مرتضایی متولد 1333 خرم آباد لرستان بود که توانست سال‌ها از محضر استادانی چون مهرداد اوستا کسب فیض کند.
 
تقدیر از 3 پژوهشگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیدگان این رویداد در بخش‌های مقاله، پایان‌نامه و رساله، گزارش اقدام‌پژوهی، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی، پژوهش اعضا و جستارنویسی معرفی شدند. در آیین اختتامیه این ویژه‌برنامه آوا اکرامی، یلدا ایمان‌طلب، فاطیما امیدعلی، اعضای پژوهشگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان زیرنظر راضیه گلمرادی مربی نجوم کانون لرستان با پژوهش «گزارش رصد بارش شهابی برساووشی 1401» در شهرستان خرم‌آباد در بخش پژوهش اعضا شایسته تقدیر شناخته شدند.
 

40 میلیارد ریال اعتبار نقد برای کتابخانه‌های دورود و سلسله اختصاص یافت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در جریان بازید از پروژه ساخت کتابخانه درجه یک دورود گفت: جهت تسریع در تکمیل کتابخانه درجه یک شهرستان دورود 20 میلیارد ریال و برای کتابخانه شماره ۲ شهرستان سلسله  20 میلیارد ریال اعتبار به صورت نقد از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور به استان در نظر و به دستگاه مجری ابلاغ شده است.
 
21 هزار و 200 جلد کتاب در لرستان اهدا شد

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان درباره آمار کتاب‌‌های اهدایی در استان لرستان گفت: امسال تا‌کنون (10 دی ماه 1401) 21 هزار و 200 جلد کتاب در سطح استان ازسوی این اداره کل اهدا شده است

بیشترین آمار کتاب‌های اهدایی مربوط به سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با 5000 جلد اهدا بوده است، افزود: آموزش و پرورش و مراکز علمی، بیشترین سهم را در اهدا کتاب‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند. موسسات مردم‌نهاد و انجمن‌ها از دیگر مراکزی هستند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان کتاب‌هایی با موضوعات مختلف به این مراکز و به مناسبت‌های مختلف اهدا کرده‌ است.
 
همایش شعر «راه سلیمانی» در لرستان برگزار شد

همایش شعر «راه سلیمانی» گرامی‌داشت شهدای مدافع امنیت لرستان در حوادث اخیر، با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان و سازمان بسیج مداحان سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با حضور، مسئولان استانی، خانواده‌های شهدای مدافع امنیت لرستان در حوادث اخیر، محمدحسین ملکیان شاعر آیینی کشور و جمعی از شاعران آیینی لرستان (17 دی) در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار شد. در این همایش از خانواده‌های شهدای مدافع امنیت لرستان در حوادث اخیر، شهیدان: میلاد بیرانوند، رضا خانی‌چگنی، فرید کرم‌پور، داود عبداللهی، روح‌الله عجمیان، مهدی لطفی، تقدیر به عمل آمد.

رونمایی از سرود ایل سلیمانی، تولید مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و حوزه هنری انقلاب اسلامی لرستان، برپایی نمایشگاه آثار هنری در حاشیه همایش و تقدیر از شاعرانی که به شعرخوانی پرداختند از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر بخش‌های این همایش بود.
 
 

۱۱۷ ویژه‌برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی لرستان برگزار شد

به مناسبت سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی کتابخانه‌های عمومی لرستان در سطوح مختلف با برنامه‌ریزی 117 برنامه فرهنگی با موضوع شهید سلیمانی، جهت مراجعه‌کنندگان و علاقه‌مندان اجرا کرد. از جمله این برنامه‌ها مسابقه کتابخوانی استانی در 3 بخش با عنوان «رهروان سردار»، نقد و رونمایی کتاب «این روزها که نیستی» در شهرستان دلفان، ویژه برنامه «ابرمرد» با نقد و بررسی کتاب «همچون پدر ،مهربان» در  شهرستان پلدختر، برنامه عصر شعر «جان فدا»  در  شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد، «نمایشنامه‌خوانی» در شهرستان دورود و ویژه‌برنامه «تاریخ سرداران اسلام از مالک تا قاسم» در  شهرستان سلسله  معرفی کتاب، قصه‌گویی، نشست‌های کتابخوان تخصصی و اختصاصی، مسابقات کتابخوانی، مسابقه نقاشی ، کاردستی و روزنامه‌دیواری بودند که به دو صورت حضوری و مجازی در بسترهای مختلف اجرا شدند.
 
برگزیدگان نهمین دوره جایزه کتاب سال لرستان معرفی شدند

آیین اختتامیه نهمین دوره جایزه کتاب سال لرستان با حضور مسئولان استانی برگزار شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در این دوره، در مجموع 100 عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت افزود: پس از داوری مرحله اول 12 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر از سوی حداقل دو نفر از داوران 4 عنوان کتاب «برگزیده» و 5 عنوان کتاب «شایسته تقدیر» شناخته شد.

مستوفی لرستان، فرهنگ تطبیقی واژگان لری و لکی، تنهایی نخ نما، تاریخ تحولات اجتماعی و روزنامه‌نگاری سیاسی در بروجرد آثار برگزیده و انگل‌های دستگاه گوارش در اطفال، کلیات نظری و کاربردی هیستوتکنیک و هیستوشیمی در زیست‌فناوری، بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی، خودت باش دخترم و هرنگ آثار شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
11 عنوان کتاب در حوزه قرآن و عترت رونمایی شد

از سوی گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از 11 عنوان کتاب در حوزه قرآن و عترت از نویسندگان لرستان رونمایی و از نویسندگان این آثار تقدیر به عمل آمد.
 
  
نشست هفتگی کتاب‌خوانی «سه‌شنبه‌های دانایی» برگزار می‌شود

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لر‌ستان، با همکاری مجتمع فرهنگی، آموزشی دلسا و انتشارات هاویر نشست‌های هفتگی کتاب‌خوانی با عنوان «سه‌شنبه‌های دانایی» را برگزار می‌کند. این نشست سه‌شنبه‌ها با حضور   بانوان علاقه‌مند به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در مجتمع فرهنگی، آموزشی دلسا برگزار می‌شود.
 
 
 
مدیرمسئول انتشارات هاویر خرم‌آباد در نخستین جشنواره بانوی تمدن‌ساز ایرانی برگزیده شد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره «بانوی تمدن‌‌ساز لرستان» با حضور فرهاد زیویار، استاندار لرستان، سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل استان لرستان، مجید منعمی، معاون سیاسی امنیتی، اجتماعی، استانداری لرستان،و جمعی از مسئولان استان برگزار شد در این مراسم سهیمه اسدزاده، مدیرمسئول انتشارات هاویر، خبرنگار ایبنا در لرستان و فعال فرهنگی در نخستین جشنواره بانوی تمدن‌ساز لرستانی به‌عنوان برگزیده بخش شاغل جشنواره شناخته شد.
 
 

جذب ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای نوسازی چاپخانه‌های لرستان

کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از جذب ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای خرید تجهیرات ماشین‌آلات چاپ استان خبر داد و  افزایش توان ورقی چاپخانه‌های افست لرستان را 12 درصد ارزیابی کرد گفت: توان چاپی استان از ۲۹۸ ورق به ۳۱۸ ورق رسیده است که در بخش چاپ دیجیتال نیز رشد داشته‌ایم.
 
چهارمین محفل ادبی هفدمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در لرستان برگزار شد

چهارمین محفل ادبی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور احمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و جمعی از شاعران در خرم‌آباد برگزار شد. در این محفل سعید یوسف‌نیا، محمدرضا سهرابی‌نژاد، سید وحید سمنانی، قادر طراوت‌پور، رضا عبداللهی، میثم جعفری، سعید عسکری‌راد، سکینه شیرپور، سیدعلی‌اشرف شریعتمداری و وحید اشجع حضور داشتند و سروده‌های خود را خواندند.
 
 

وبگاه معرفی کتاب و نویسندگان بروجرد رونمایی شد

همزمان با فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وبگاه معرفی کتاب و نویسندگان بروجردی با عنوان «سرای بروجرد»  با حضور سیدعلی حسینی، امام جمعه، مسلم مرادی، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان بروجرد در محل نمایشگاه توانمندی‌های علمی، فرهنگی و صنعتی انقلاب شهرستان بروجرد رونمایی شد. این مرکز برای استفاده علاقه‌مندان با آدرس https://sarayeborujerd.ir  در دسترس است.
 
 
 
برگزاری 286 برنامه فرهنگی با شعار «ایران سرزمین فرهنگ و کتاب» به مناسبت دهه فجر در لرستان

اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  286 برنامه فرهنگی را دهه فجر در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای به مرحله اجرا درآورد.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به عضویت رایگان و بخشودگی جرایم دیرکرد در همه کتابخانه‌های عمومی استان، یدار با خانواده شهدا و غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، نواخته شدن «زنگ انقلاب»، نورافشانی در برخی از کتابخانه‌های عمومی استان، مسابقه مکتوب کتابخوانی در شهرستان‌های دورود و کوهدشت، روایتگری مبارزان انقلاب در شهرستان‌های سلسله و رومشکان، نشست بصیرتی رهروان انقلاب در ازنا، نشست مطالعاتی نقش عشایر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی در پلدختر، عصر شعر دهه فجر انقلاب اسلامی در بروجرد و دلفان، ویژه برنامه کودکان انقلابی در خرم‌آباد فضاسازی و شاداب‌سازی محیط کتابخانه‌ها متناسب با دهه مبارک فجر، برگزاری نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها، برگزاری نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای، برگزاری مراسم قصه‌گویی، خاطره‌نویسی و جمع‌خوانی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی اشاره کرد.
 
همایش شعر «مولای مردم» در خرم‌آباد برگزار شد

این همایش به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری لرستان و با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر به مناسبت میلاد با سعادت امیر مومنان حضرت علی (ع)  و ارج نهادن به مقام شامخ  پدران و همچنین گرامی‌داشت ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با حضور مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و جمعی از شاعران برگزیده استان برگزار شد.
 
 
 
آغاز بازطراحی و تجهیز کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

فرآیند بازطراحی و تجهیز پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد در جریان سفر مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و مدیرکل امور عمرانی نهاد به استان لرستان آغاز شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: بلافاصله پس از تکمیل فاز اول ساختمان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با مساعدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روند بازطراحی و تجهیز این کتابخانه آغاز شده است.

تاکنون سه سهمیه کتاب از سوی نهاد جهت کتابخانه مرکزی وارد استان شده است که جمعی از کتابداران خرم‌آباد در دو نوبت کاری مشغول به ثبت و آماده‌سازی کتاب‌های ارسالی هستند و آمار ثبت شده در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نسخه است.

دو میلیارد تومان اعتبار برای خرید قفسه و میز کتابخانه مرکزی خرم‌آباد اختصاص یافت.
 
 

افتتاح سه کانون پرورش فکری در لرستان

همزمان با ایام مبارک دهه فجر با حضور استاندار لرستان مراکز کانون پرورش فکری در شهرستان‌های سلسله، الیگودرز، چگنی افتتاح شد. این مراکز پس از چند سال از آغاز روند اجرای طرح‌ها، در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیدند.
 
 
نام‌گذاری یکی از بوستان‌های شهر دورود به نام «کتاب»

در پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی دورود به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، یکی از ‌بوستان‌های نزدیک به کتابخانه عمومی به «بوستان کتاب» تغییر نام خواهد داد. 
 

همایش ملی بزرگداشت «سیدمصطفی سعیدی» برگزار شد

با حضور دکترداوود  فتحعلی بیگی رئیس کانون نمایش‌های آیینی سنتی و دبیر جشنواره بین‌المللی آیینی سنتی ایران و جمعی از نقالان برجسته کشور همایش ملی بزرگداشت نقال  برجسته کشور «زنده یاد سیدمصطفی سعیدی» در دورود برگزار شد. شاهنامه‌خوانی به شیوه محلی، نقالی نقالان تراز اول کشور، اجرای موسیقی مقامی و موسیقی بخیتاری و تقدیر از خانواده استاد سعیدی از بخش‌های این همایش بود.
 
 

اختتامیه کنگره ملی «ماه غریبستان» در خرم‌آباد برگزار شد

دومین کنگره ماه غریستان با تجلیل از 21 برگزیده از استان‌های  لرستان، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و کهکیلویه و بویراحمد به کار خود پایان داد و آیین رونمایی از کتاب «آفتاب بوتراب» مجموعه اشعار جشنواره سراسری بوتراب در این مراسم انجام شد.
 

برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در لرستان با بیش از 20برنامه در استان

به مناسبت 21 اسفند روز بزرگداشت حکیم نظامی، همایش ادبی هفت‌نگار با حضور جمعی از مفاخر، شاعر و علاقه‌مندان به شعر و ادب در کافه‌هنر مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار شد. این مراسم با شعرخوانی، نظامی‌خوانی، نقالی، اجرای موسیقی مقامی، ارائه مقاله در مورد نظامی همراه بود و  در پایان از پوستر اولین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین رونمایی شد. همزمان در شهرهای مختلف استان با بیش از 20 برنامه به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی همراه با اجرای برنامه‌های مختلف برگزار شد، همچنین در شهرهای ازنا و الیگودرز معابری به نام حکیم نظامی با مصوبه شورای اسلامی شهرها، نام‌گذاری شد.
 
 

به گزارش ایبنا، علاوه بر برنامه‌های ذکر شده، موارد متعدد دیگری نیز در استان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفته است از جمله انعقاد تفاهم‌نامه دستگاه‌های فرهنگی همچون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و ... با سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل زندان‌های استان، مخابرات استان، بسیج دانش‌آموزی، دانشگاه‌های لرستان به منظور گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است. رونمایی کتاب، برگزاری جلسات نقد و بررسی، جمع‌خوانی، نشست‌های مطالعاتی، برگزاری شب شعرهای مختلف با موضوعات متفاوت، برپایی میز خدمت‌ دستگاه‌های فرهنگی استان، نیز از دیگر برنامه‌هایی بوده که در سال 1401 در لرستان اجرا شدند.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها