دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
توجه مردم به ارزش متعالی آثاری با موضوع جهاد و شهادت و ایثار جلب شده‌ است

حداد عادل گفت: امروز مردم توجه‌شان به یک هدف و ارزش متعالی آثاری با موضوع جهاد و شهادت و ایثار جلب شده‌ است اگر آثار نویسندگان قبل از انقلاب را مطالعه کنیم اصلاً این بحث‌ها در آنها نبوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه بیستمین جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دوشنبه ۲۲ اسفند در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

حداد عادل در این مراسم گفت: بنده بار اولم نیست که توفیق شرکت در این مراسم را پیدا کردم این را نشانه لطف دوستان به خودم می‌دانم. کتابخوانی در هر ملتی باشد نشانه قوت آن است. هر ملتی کتابخوان باشد شایسته احترام است و کتابخوانی نشانه علاقه به دانایی و فکر و اندیشه است. جامعه‌ای که کتاب در آن نه مهجور باشد جامعه‌ای نیست که بشود به آن امید بست.

وی افزود: فاصله چندانی تا نمایشگاه کتاب تهران نداریم امیدوارم شاهد برگزاری نمایشگاه بهتر و پربارتر از گذشته باشیم. شخصا نیز یکی از نمایشگاه‌هایی که بسیار علاقه‌مند هستم، نمایشگاه کتاب تهران است. گاهی وقت‌ها چند بار از آنجا بازدید می‌کنم و در فضای نمایشگاه تنفس می‌کنم، هرچه نمایشگاه را شلوغ‌تر می‌بینم خوشحال‌تر می‌شوم و به آینده جمهوری اسلامی امیدوارم.

حدادعادل ادامه داد: اینکه همه با چه اشتیاقی از نمایشگاه کتاب دیدار می‌کنند. بسیار مهم خوشحالم می‌کند لازم است اشاره کنم یک تحول فرهنگی با انقلاب اسلامی ایران کتاب و کتابخوانی به وجود آمد چون تدریجی بود.

وی افزود: اگر امروز را با ۵۰ سال پیش مقایسه کنیم شاهد این تحول خواهیم بود بنده به دلیل علاقه‌ای که به کتاب و کتابخوانی داشتم می‌دانم که تا سال‌های ۵۴ و ۵۵ حدود ۶۰۰ عنوان کتاب در کل کشور چاپ نشده  اما در حال حاضر در ایران در همین سال‌هایی که تقریباً با قحطی کاغذ مواجه‌ایم و تأمین کاغذ برای کتاب کار بسیار دشواری است، آمار کتاب‌های چاپ شده در سال حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب است این حکایتی از یک شکوفایی عظیم در عرصه کتاب و فرهنگ دارد. کتاب‌های دفاع مقدس و البته کتاب‌های درسی از این قاعده مستثنا است در همین دو سالی که گذشت فقط چهار هزار عنوان کتاب در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس شرکت کردند.

وی افزود: این نکته را هم فراموش نکنیم که مطلب مهم‌تر از کمیت، کیفیت است. کتاب‌هایی مثل رمان طنز داستان کوتاه قبل از انقلاب هم بوده اما اگر بخواهیم یک تحلیل محتوایی داشته باشیم خواهیم دید که مضامین و ارزش‌ها در آن زمان حال و چنین برنامه‌هایی بوده و درون‌مایه ‌داستان‌ها در این در حال حاضر چه چیزهایی است و خواهیم دید که مضمون‌ها چقدر تفاوت محتوایی دارد و ارزش‌هایی مثل ایثار و فداکاری را بسیار در این مضامین مشاهده می‌کند.

حدادعادل بیان کرد: بعد از انقلاب اهداف و آرمان‌ها عوض می‌شود و منشأ و مولد آثار ادبی متفاوتی می‌شود. اتفاقی که افتاده این است که مردم توجه‌شان به یک هدف و ارزش متعالی آثاری با موضوع جهاد و شهادت و ایثار جلب شده‌اند اگر آثار نویسندگان قبل از انقلاب را مطالعه کنیم اصلاً این بحث‌ها در آنها نبوده است.

وی افزود:‌ یک افق دیگری که با انقلاب روی مردم گشوده شد در ادبیات مشهود است. این گونه تازه‌ای است که بعد از انقلاب وارد ادبیات شد. امروز به برکت تحولی که در فناوری ارتباطات صورت‌گرفته کتاب مثل گذشته بی‌رقیب نیست. امروزه فضای مجازی و دیگر امکانات دیجیتال در کنار کتاب قرار گرفتند. توصیه می‌کنم دوستان دست اندرکار فقط به تولید کتاب بسنده نکنند.

حدادعادل بیان کرد: دست اندرکاران باید فناوری را به کمک بگیرند و همان‌طور که کتاب‌های صوتی تولید کردند فرآورده‌های دیگری هم از کتاب تولید کنند. لازم است یک برنامه‌ریزی داشته باشند که در ساختار تشکیلاتی، یک مدیریتی ایجاد شود که بعد از انتشار کتاب آن را به فرآورده‌های امروزی تبدیل کند. فقط نباید با دید شغلی به این همتی که برای نشر آثار و اندیشه‌ها و ایده‌های دفاع مقدس استفاده می‌شود، نگاه کرد بلکه باید کاری ارزشمند در منظومه انقلاب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها