دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
نگاهی به نامزدهای نهایی بخش کودک‌ونوجوان جشنواره شعر فجر

در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر، نگاهی اجمالی به سه نامزد نهایی بخش کودک و نوجوان این جشنواره انداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی و بزرگ‌ترین جایزه شعر در ایران است که از سال ۱۳۸۵ زمستان هر سال برگزار می‌شود. امسال نیز هفدهمین دوره از این جشنواره در حال برگزاری است. از این رو، با توجه به نزدیک شدن به مراسم اختتامیه دوره هفدهم، نگاهی اجمالی به سه نامزد نهایی به نام‌های «جنگل»، اثر معصومه معصوم‌زاده، «دلتنگ و می‌دانی...»، اثر مریم زندی و «قلب کوه از سنگ نیست»، اثر غلامرضا بکتاش در بخش کودک و نوجوان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
«جنگل» سروده معصومه معصوم‌زاده
مجموعه شعر «جنگل» سروده معصومه معصوم‌زاده است. این کتاب شامل ۲۳  شعر برای نوجوانان بالای ۱۵ سال است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را منتشر کرده است. نوجوانان با مطالعه این مجموعه با مفاهیم طبیعت و زیبایی آشنا می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه، ساده و روان بودن اشعار است؛ معصوم‌زاده با همین کلام، به نوجوانان آموزش می‌دهد که جهان را بهتر و زیباتر ببینند.

کتاب «جنگل» مجموعه شعری صمیمانه برای نوجوانان است. اشعار این کتاب با تشبیهات بدیع و ساده‌ای که دارد، در نوع خود بی‌نظیر است. این شاعر توانمند از ترکیب خیال و واقعیت شعرهایی بی‌آلایش خلق کرده است که ما را به دنیایی دل‌چسب می‌برد و اوقاتی زیبا برای روح و جا‌ن‌مان می‌سازد، و در سایه‌سار جادویی این اشعار به آرامش می‌رسیم. شاعر در تصویر کردن مناظر زیبا به شعر طبعی لطیف داشته است، که نشان‌دهنده‌ی شناخت ادبی اوست.
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب شعر «جنگل» را در ۳۰ صفحه با شمارگان دوهزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.
 
«دلتنگم و می‌دانی...» سروده مریم زندی
مجموعه شعر «دلتنگم و می‌دانی...» سروده مریم زندی است. انتشارات سروش آن را در ۴۰ صفحه منتشر کرده است. مجموعه شعر «دلتنگم و می‌دانی...» اشعاری کوتاه و دلنشین با موضوعاتی متناسب با نام آن است. تصویرسازی این کتاب با ناهید مظفری و طراحی جلدش با جعفر اسکندری‌هریس بوده است.  

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«ای کاش هر روز، مثل پرستو در سفر بودم، ای کاش از جایی که هستی باخبر بودم...»

این شعر کوتاه که نامش خبر است، از مجموعه شعر «دلتنگم و می‌دانی...» است.

انتشارات سروش کتاب شعر «دلتنگم و می‌دانی...» در 40 صفحه با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است.
 
«قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش
کتاب «قلب کوه از سنگ نیست» اثر غلامرضا بکتاش است. تصویرسازی این کتاب با مهناز انصاری بوده است و انتشارات سروش آن را چاپ کرده است.

اشعار این کتاب درباره خداوند و نعمت‌های اوست؛ همه چیزهایی که او خلق کرده تا انسان‌ها را به یاد خودش بیاندازد، همه چیزهایی که بیهوده آفریده نشده‌اند و چیزی از خوبی در آنها وجود دارد. این کتاب مناسب برای رده سنی نوخوان و نونهال است. غلامرضا بکتاش تمامی این اشعار را آهنگین و موزون و قافیه‌دار سروده است؛ او متولد 1351 است.
وی از جمله نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان است که توانسته جوایز کتاب سال سلام بچه‌ها، کتاب فصل، جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان را به خود اختصاص دهد. بکتاش سابقه داوری در جشنواره هایی هم چون جشنواره بین‌المللی شعر فجر را نیز در کارنامه کاری خود دارد. از این شاعر کودک و نوجوان تاکنون کتاب‌های «کلاغ میله میله»، «حال غنچه خوب است»، «با دو چشمم می‌چشم»، «درخت مثل دختر» و «مورچه زحمت‌کش است» منتشر شده است.
انتشارات سروش کتاب شعر « قلب کوه از سنگ نیست » در 24 صفحه با قیمت 35 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها