یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
بررسی مسائل حوزه فرهنگ در دیدار با فعالان فرهنگی استان البرز

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه با حضور در استان البرز، طی دیدار با فعالان فرهنگی حوزه چاپ و نشر در جریان مشکلات، دغدغه‌ها و مسائل نویسندگان، ناشران و چاپخانه‌های این استان قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سفر استانی یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه یکشنبه‌(۹ بهمن‌ماه) با زیارت قبور شهدای استان البرز آغاز شد، وی در ادامه از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز دیدار و با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز گفت‌وگو کرد.
 
احمدوند همچنین با آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج دیدار و درباره سیاست‌های کلان فرهنگی نظام و راهبردهای وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم با وی گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با بیان اینکه تا پیش از دولت سیزدهم و در برخی سال‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویه‌ها و رویکردها شکل دیگری بود، گفت: در یک‌سال اخیر، تلاش شده که این وزارتخانه در جایگاهی که از آن انتظار می‌رود قرار بگیرد، هرچند با شرایط مطلوب فاصله داریم.
 
وی با بیان اینکه این شرایط در کل حوزه فرهنگی کشور و ازجمله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل لمس است، اظهار کرد: رویکردها و رویه‌ها این طور تنظیم شده که اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی محقق شود زیرا این انقلاب یک انقلاب فرهنگی است که تردیدی در آن نیست.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری یک عنصر نظامی و اقتصادی نبودند، بلکه عالم دینی بودند که مردم پشت وی قرار گرفتند و توقع مردم انجام یک انقلاب فرهنگی بود اما حوادثی سبب شد تا انحرافاتی در مسیر شکل بگیرد.
 
احمدوند ادامه داد: پس از جنگ هشت ساله مسیری ایجاد شد که شاید در مسیر انقلاب فرهنگی نبود و انحرافاتی شکل گرفت اما تلاش دولت سیزدهم بر آن است که بتوانیم آن چیزی که امام راحل (ره) اراده کرد در این کشور محقق شود.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همان مسیر امام راحل(ره) را راهبری می‌کنند و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسیر را طی خواهیم کرد، تصریح کرد: هدف از استقرار نظام اسلامی این بود که پرچم دین خدا برافراشته شود و به سنت‌های پیامبر(ص) عمل شود، مظلومان در امان باشند و اصلاح انجام شود.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش‌ها بر این است که مسیر را برای اهداف والای انقلاب اسلامی پیش ببریم هرچند سختی‌ها و موانعی هست اما اراده جمعی در این وزارتخانه متعلق به این است که این اتفاقات بیافتد.
 
وی گفت: حمایت از اهل فکر، فرهنگ، تئاتر، مطبوعات و کتاب و سینما در حوزه دین و انقلاب مدنظر است که اتفاق بیافتد و یک جریان انقلابی فرهنگی در هنر و فرهنگ پرچمدار باشد؛ تربیت و آموزش نیروی انسانی در این حوزه سخت است که باید زیرساخت‌های آن را نیز آماده کنیم که کار یک شبه‌ای نیست اما مسیر گام نهادن در این راه است.
 
احمدوند در بخش دیگر صحبت‌هایش افزود: به همین منظور تقویت مساجد، کانون‌های دینی و کتابخانه‌ها اولویت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف می‌شود، ضمن اینکه باید نگاه‌های عمیق ناظر بر مشکلات فرهنگی کشور را نیز تقویت کنیم.
 
                                  

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این سفر با خانواده شهید روح‌الله عجمیان، از شهدای امنیت استان البرز نیز دیداری داشت، احمدوند حماسه شهدای امنیت را در تاریخ و فرهنگ کشور ماندگار دانست و گفت: شهدای امنیت در روح و جان مردم جای دارند و بدون تردید در باورهای مردم ریشه داشته باشد.
 
وی با اشاره به شهادت مظلومانه روح‌الله عجمیان بیان کرد: مدعیان حقوق بشر و آزادی در نهایت خشونت، شقاوت و بی‌رحمی ناجوانمردانه یک جوان بسیجی را به شهادت رساندند. شهدا زنده هستند؛ شهدای امنیت نقشه بیگانگان برای اغتشاش و آشوب در ایران را نقش بر آب کردند و این حرکت آن‌ها با استقبال گسترده مردم و اعلام برائت از اغتشاش گران روبه‌رو شد.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه مردم  و حتی معترضان در تشییع پیکر شهدای امنیت راه خود را از اغتشاش‌گران جدا کردند، افزود: رسانه‌های بیگانه از حماسه حضور مردم در تشییع پیکر شهدای امنیت متحیر شده بودند و به‌رغم ادعای پوشالی آزادی بیان به سانسور گسترده  این حماسه مردمی  اقدام کردند.
 
احمدوند با تاکید بر اینکه مشیت الهی این بود که نام یک بسیجی در تاریخ کشور ماندگار شود، افزود: هرچند شهدا به دنبال کسب نام و جایگاه نبودند، اما نام شهید عجمیان امروز به‌عنوان یک اسطوره در تاریخ ایران اسلامی ثبت شده است.
 
وی در بخش دیگر این سفر از کتابخانه عمومی الزهرا شهر کرج بازدید کرد، احمدوند همچنین با نغمه مستشارنظامی، از شاعران ساکن استان البرز و نوازانی، نویسنده البرزی دیدار کرد.

                                     
                            

 
در ادامه سفر معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان البرز، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر از چاپخانه کارن، کهکشان، پارسیان برچسب و ستاره شهر کرج بازدید کرد. در ادامه نیز ابراهیمی به اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان اشتهارد رفت و با کارکنان این اداره دیدار کرد.
 
                              

محمدحسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی نیز که همراه معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان البرز سفر کرده است، از انتشارات مدیر فلاح بازدید کرد.
 
وی همچنین از انتشارات مهارت‌آموزی و مربیان مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بازدید کرد و در دیدار و گفت‌وگو با رضا باجولوند، رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی حرفه‌ای کشور در استان البرز، خواستار گنجانده شدن مسائل تربیتی و اخلاق‌مداری در تولید محتوا در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شد و اظهار کرد: آموزش مبتنی بر علم و اخلاق می‌تواند به پیشرفت و تعالی کشور منجر و این مساله باید در نشر کتاب به نحو شایسته‌ای بهره گرفته شود.
 
وی در ادامه خواستار بهره‌گیری از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای ارتقای مهارت‌آموزی فعالان حوزه نشر سخن گفت و افزود: تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند بستر توسعه علم و دانش در کشور را فراهم آورد.
 
ظریفیان با تاکید بر اینکه مساله کاغذ به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم ناشران با پیگیری ویژه شخص رئیس جمهور و تاکید بر استفاده از کاغذ داخلی در حال مرتفع شدن است، ابراز امیدواری کرد که ناشران و به‌ویژه ناشران تخصصی نقش فعال‌تری در گسترش علم و دانش در کشور داشته باشند.
 
 وی همچنین در این سفر با مهراب رجبی، نویسنده البرزی دیدار داشت. ظریفیان در این دیدار از کاهش کتاب‌های فاقد مجوز در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: هر کتابی که براساس ضوابط نشر منتشر شود یک سرمایه اجتماعی برای کشور است.
 
وی از سیاست گفت‌وگو و تعامل در دولت سیزدهم با نویسندگان و اهل علم و پژوهش سخن گفت و افزود: برخلاف تبلیغات رسانه‌های بیگانه، میانگین کتاب‌های رد شده را حدود دو درصد عنوان کرد و اظهار کرد: در دولت سیزدهم میانگین رد کتاب کاهشی بوده و این آمار به حدود ۱/۲ درصد رسیده است.
 
ظریفیان با بیان اینکه اغلب کتاب‌هایی که رد صلاحیت شده‌اند برخلاف باور عمومی در حوزه مسائل سیاسی نیستند؛ افزود: اغلب کتاب‌های فاقد مجوز درباره مسائل غیراخلاقی، مسائل الحادی، ترغیب به خشونت و تروریسم بوده‌اند.
 
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از این کتاب‌های فاقد مجوز در هر کشوری با هنجارها و باورهای عمومی همخوانی نخواهند داشت؛ خاطرنشان کرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم تعامل حداکثری با نویسندگان و پژوهشگران است و به همین آمارهای کتاب‌های مشروط در این دوره رشد داشته تا به جای رد صلاحیت کتاب فرصت اصلاح و بررسی بیشتر کتاب فراهم شود.

وی در ادامه با تعدادی از  ناشران  البرزی دیدار و گفت‌وگو داشت و در سخنانی یکی از آسیب‌های جامعه مدرک‌گرا را رزومه‌سازی دانست و افزود: متاسفانه کتاب‌سازی یکی از آسیب‌های عمده کتاب است که ناشران اصیل باید از آن پرهیز کنند.
 
ظریفیان با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی یکی از راهکارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای مقابله با پدیده ضد فرهنگی کتاب‌سازی است، افزود: در حال برنامه‌ریزی جهت مقابله جدی با پدیده کتاب سازی هستیم .
 
وی در همین رابطه ناکتاب را هم یکی دیگر از پدیده های ناخوشایند حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: برخی نوشته‌ها در غالب کتاب نمی گنجند اما برخی ناشران به جهت کسب سودی مادی بیشتر جهت آنها کسب مجوز می‌کنند که این عمل یک فرآیند ضد فرهنگی است.
 
مدیرکل دفتر کتاب و کتابخوانی درباره واگذار نشدن فرآیند ثبت و اعلام وصول کتاب، بیان کرد: فرآیند اعلام وصول یکی از بسترهای مهم ثبت و حمایت از حقوق نویسندگان و ناشران است و در ضمن یکی از پیش‌زمینه‌های جشنواره ادبی چون جشنواره کتاب سال، جایزه جلال و غیره است و به همین سبب امکان واگذاری مساله اعلام وصول به ادارات کل ارشاد اسلامی استان‌ها وجود ندارد.

                                 

در این سفر، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز که در این سفر هیات معاونت فرهنگی را همراهی می‌کند، با اهالی قلم شهرستان نظرآباد استان البرز دیدار داشت.
 
وی همچنین از شرکت «مروارید درخشنده قشم» در کرج بازدید کرد. در زمینه تولید لوازم‌التحریر فعالیت دارد، گفت: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد در رویداد فیروزه به دنبال این‌ است، برخی محصولات فرهنگی مانند نوشت افزارها را به سمت ایرانی اسلامی و یا پیام فرهنگی را در قالب ایرانی اسلامی به دانش‌آموز انتقال دهد؛ به همین منظور دانش‌آموز به نوشت‌افزار علاقه پیدا می‌کند.
 
وی درباره بازدید از این مجموعه تولید نوشت افزار بیان کرد: هدف از حضور در کارگاه‌ها و مجموعه‌های تولیدکننده نوشت‌افزار فرهنگی این است که این انگیزه را برای تولید کننده‌ها تقویت کنیم. حمایت دستگاه‌های حامی ذیل جشنواره فیروزه باید به سمت نهادها، مجموعه‌ها، یا کارگاه‌ها و صنایعی برود که توجه به امور فرهنگی دارند. اگر بنا بر حمایت باشد، به‌طور طبیعی باید در رویداد رقابتی مجموعه‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی حضور پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها