چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
شعار همیشگی نواب صفوی، عمل به دستورات اسلام در حکومت بود/ «مردان تاریخ‌ساز» رونمایی شد

نکوداشت شصت و هفتمین سالگرد شهادت نواب صفوی در مجموعه سعدآباد برگزار و کتاب «مردان تاریخ‌ساز؛ مروری بر منظومه فکری شهید نواب صفوی» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین نکوداشت شصت و هفتمین سالگرد شهادت عالم مجاهد سیدمجتبی نواب صفوی، بنیانگذار جمعیت فدائیان اسلام، با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، نوه شهید نواب صفوی، حجت‌الاسلام علی صداقت عضو شورای مرکزی فدائیان اسلام و مهدی طالقانی، (سه‌شنبه ۴ بهمن) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد. 

ملی شدن صنعت نفت به برکت تحرکات فدائیان اسلام بود

حجت‌الاسلام علی صداقت، عضو شورای مرکزی فدائیان اسلام در ابتدای این مراسم با اشاره به بهمن‌‌ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ۷۰ سال پیش چه کسی فکر می‌کرد اینجا در خانه شاه، نکوداشت شهدا را برگزار کنیم؟ آنچه از تاریخ معاصر می‌گوییم آن چیزی است که تاریخ‌نگاران نوشته‌اند. و به گواه آنان، ملی شدن صنعت نفت به برکت تحرکات فدائیان اسلام بود اما بعد از این واقعه، دکتر مصدق به اتهام واهی نواب صفوی را ۲ سال زندانی کرد. 

عضو شورای مرکزی فدائیان اسلام گفت: مورخان طرفداران مصدق هم فدائیان اسلام را با لفظ «ترور» معرفی کرده‌اند. در حالی که طی ۱۰ سال فعالیت، ۳ اقدام موفق انجام دادند، از جمله علیه کسروی که با حکم مرجع تقلید، «مهدورالدم» بود و ضاربش از زندان آزاد شد. اقدام بعدی، حذف هژیر بود و باز با حکم مراجع تقلید (میلانی، مرعشی نجفی، قمی) اعدام انقلابی کردند. زدن رزم‌آرا هم در همین راستا بود. 

صداقت یادآور شد: نواب صفوی، فعالیت خود را در ۲۴ سالگی آغاز کرد که در ۳۴ سالگی به شهادت ختم شد. او امر به معروف می‌کرد و اعضای فدائیان اسلام زمان اذان در هر جا بودند، شروع به سر دادن اذان می‌کردند. نواب صفوی ۷۰ سال قبل در اردن و مصر از همبستگی و یکپارچگی مسلمانان و وحدت سخن به میان آورده بود. 

«اصالت دادن به مردم» از ویژگی‌های نواب صفوی بود

حسن رحیم‌پور ازغدی در ادامه مراسم نکوداشت شهید نواب صفوی در مجموعه سعدآباد، طی سخنانی گفت: نواب صفوی می‌گفت به ملی‌شدن صنعت نفت اکتفا نکنید و سراغ تغییر رژیم بود و به صراحت از حکومت اسلامی حرف می‌زد و جمهوری‌خواه بود. 

وی افزود: از پدرم (حیدر رحیم‌پور ازغدی) درباره چند دیدار با شهید نواب شنیدم. ایشان می‌گفت: تابلوی حزب توده را در مشهد ما پایین کشیدیم یا تابلوی نفت ملی ایران را بالا بردیم. اما بعد از اینکه نواب صفوی را دیدم، مجاهد بودن را در سطح بالاتری دیدم و فهمیدم ما به گرد پایش هم نمی‌رسیم. حتی با دیدنش بسیاری از شبهات و سوالاتم برطرف شد. احترام و اصالت دادن به مردم، از دیگر ویژگی‌های نواب صفوی بود و جهانی‌ترین مسائل را با مردم در مسجد مطرح می‌کرد. 

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: برخلاف شائبه‌ای که مطرح می‌کنند که نواب افراطی بود، پدرم می‌گفت چیزی جز منطق از ایشان ندیدم. پدرم تعریف می‌کرد که ایشان می‌گفت در کودتای ۲۸ مرداد، دشمن پیروز نشد، ما شکست خوردیم. یعنی ما در صحنه نبودیم. 

وی تصریح کرد: هیچ عمل تروریستی از سوی فدائیان انجام نشد، چند نفر را زدند که قبلش نهی از منکر کردند، سپس استدلال کردند. مثلاً عملیات علیه هژیر، مبارزه با دیکتاتوری و احیاء پارلمان بود. رزم‌آرا هم مانع ملی‌شدن صنعت نفت بود و به اجماع همه گروه‌ها، فدائیان اسلام تنها کسانی بودند که می‌توانستند این مانع را بردارند. 

حسن رحیم‌پور ازغدی در پایان سخنانش تصریح کرد: این که می‌گویند امام با مواضع نواب موافق نبود، درست نیست. ایشان به برخی گفتند شما می‌توانستید مانع تیرباران فدائیان اسلام شوید. 

مصدق لیبرال بود و از اسلام‌گرایی نواب واهمه داشت

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی گفت: نواب صفوی علیه استکبار و توطئه‌های انگلیس فعالیت می‌کرد و علما به او تأیید شرعی دادند. نواب صفوی با کسروی بارها مناظره کرد و اخطار داد و سرانجام به نتیجه رسید که او باید از سر راه برداشته شود. نواب، رزم‌آرا را هم با حکم آیت‌الله کاشانی حذف کرد. 

وی یادآور شد: دکتر مصدق، لیبرال بود و می‌ترسید نواب درخواست مباحث اسلامی را به نتیجه برساند؛ با همین دلیل با او میانه خوبی نداشت. 

خاطره بازیگر نواب صفوی از ایفای این نقش 

محمدرضا ورزی، کارگردان سریال‌های تاریخی تلویزیون در ادامه این مراسم گفت: پیش از سریال «معمای شاه»، کاندیداهای دیگری برای بازی نقش شهید نواب صفوی را در نظر داشتم اما آقای حسام نواب صفوی اصرار داشت این نقش را بازی کند. او پیش‌تر در «سال‌های مشروطه» نقش سید جمال‌الدین اسدآبادی را بازی کرده بود. با شهرام خلج، طراح گریم سریال صحبت کردم و او می‌گفت امکانش نیست اما اصرار کردم که باید بشود. برای این منظور، ابروها و موهای حسام نواب صفوی را تراشیدیم و قطعه‌ای برای بینی او اضافه کردیم که تحمل آن کار بسیار سختی بود. 

وی افزود: سر صحنه اعدام، ۴ شب فیلمبرداری طول کشید و به زعم خودم، یکی از سکانس‌های شاخص دوران کاری من است. 

ورزی گفت: مادر آقای نواب صفوی هم سر صحنه حضور داشتند و قرار بود بعد از یک سال و اندی، آخرین سکانس بازی حسام نواب صفوی باشد و به نظرم، به بهترین شکل ممکن آن را ایفا کرد. بعد از تیرباران و پایان تصویربرداری، آقای نواب صفوی آمد در آغوش من و گریست. مادر مرحوم ایشان هم اذعان داشت که انگار یک آدم دیگری را غیر از پسرش دیده است. 

حسام نواب صفوی در ادامه گفت: بارها از من سوال می‌شد با شهید نواب صفوی چه نسبتی داری؟ من حس تعلق خاطر به این شهید داشتم و بدون تعارف، ناموس من بود. هنگام تصویربرداری، آقایان عبدخدایی و طالقانی بالای سر من بودند و نمی‌توانستم چیزی غیر از نواب صفوی باشم. 

نواب صفوی یادآور شد: گریم هر روز من ۴ ساعت طول می‌کشید. از آقای ورزی خواهش کردم صحنه اعدام را آخر کار بگیرد تا اگر چاشنی‌ها دچار اختلال شد، بازی‌ام ناقص نماند. 

رونمایی از کتاب «مردان تاریخ‌ساز؛ مروری بر منظومه فکری شهید نواب صفوی»

در ادامه کتاب «مردان تاریخ‌ساز؛ مروری بر منظومه فکری شهید نواب صفوی» به قلم حجت‌الاسلام مهران رهنما با حضور وی، نوه شهید نواب صفوی، محمدمهدی عبدخدایی، اسدالله بادامچیان، سیدمهدی طالقانی، محمدرضا ورزی و حسام نواب صفوی رونمایی شد. 

زینب سادات ضیائی، نوه دختری شهید نواب صفوی در سخنانی کوتاه از مادربزرگش به عنوان شیرزنی یاد کرد که در طول مبارزه همراه شهید نواب صفوی بود. وی گفت: ایشان حدود ۶۵ سال بعد از شهادت نواب صفوی زندگی کرد و روزی نبود که نام شهید نواب بر زبانش جاری نباشد.  

ضیائی افزود: شهید نواب صفوی ۳ دختر به نام‌های فاطمه، زهرا و صدیقه داشت و مادر من سومین دختر بود که پس از شهادت به دنیا آمد. 

نواب صراحتاً به شاه گفت حکومت باید اسلامی شود

محمدمهدی عبدخدایی، آخرین سخنران این مراسم گفت: نواب صفوی کسی است که در سال ۱۳۳۲ در اجلاس معتمره اسلامی اردن نسبت به واژه عربی بودن اعتراض کرد و فلسطین را کشور اسلامی نامید. 

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام درباره نواب گفت: او با اینکه در فقر بسیار زندگی می‌کرد اما پیشنهاد هیچ کمکی را حتی از سیدحسن امامی رئیس وقت مجلس نپذیرفت. 

وی در پایان یادآور شد: شعار همیشگی نواب صفوی، عمل به جزء به جزء دستورات اسلام در حکومت بود. او کسی است که در ملاقات با شاه در سعدآباد با تمام شجاعت ایستاد و هیچ گاه به شاه تعظیم نکرد و با صراحت بیان کرد حکومت باید اسلامی باشد و بر طبق شریعت اسلام عمل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها