یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
نگاهی به آثار شهرام شفیعی

دوم بهمن‌ماه سالروز تولد شهرام شفیعی، نویسنده داستان‌های طنز کودک و نوجوان است. در این گزارش به مروری بر زندگی، آثار و چند کتابش داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شهرام شفیعی دوم بهمن‌ماه سال 1349 در تهران متولد شد. او که دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است سرویراستاری  مطبوعات مختلفی را بر عهده داشته و ویراستاری حدود 100 کتاب را در کارنامه‌ خود دارد. او همچنین به عنوان نویسنده با نشریات متعددی همکاری دارد. شفیعی تاکنون از 20 جشنواره جایزه دریافت کرده است. برگزیده اصلی 20 سال ادبیات داستانی در جشنواره برگزیده ادبیات کودک و نوجوان و همچنین برگزیده اصلی برای دو کتاب «خروس سبز» و «درخت گلابی» در جایزه کتاب دفاع مقدس از جمله مقام‌هایی است که او تاکنون به دست آورده است.

شفیعی در آثارش که اغلب درباره مسائل سیاسی و اجتماعی‌اند، کژی‌ها و نارسایی‌های اجتماعی و سیاسی را با زبان طنز به سخره می‌گیرد. زبان وی رساست و از نثر زیبا و فخامت استوار ادبی برخوردار است.
 
علاقه‌ شهرام شفیعی به طنز و طنزنویسی به زمانی برمی‌گردد که کتابی به نام «افسانه‌های ملل» را می‌خواند؛ با درک طنز ظریف و عمیقی که در لابه‌لای داستان‌های این کتاب وجود داشت، او پی برد که به طنز علاقه دارد. شهرام شفیعی با نوشتن خاطرات بامزه‌اش در یک دفتر و جدا کردن ستون‌نوشته‌های طنز روزنامه‌ها و تبدیل آن به یک گنجینه‌ ارزشمند، اولین قدم‌ها را در راه طنزپرداز شدن برداشت.
  
آثار منتشر شده
«آقا بالای دست گنده»
«ماه در چاه»: در خصوص زندگی نامه حضرت علی(ع)
«من فکر می‌کنم»
«خیمه خاموش»: در رابطه با کربلا
داستان بلند طنز «عشق خامه‌ای»
مجموعه سه جلدی «ماجراهای پاشنه طلا»
مجموعه داستان «آوازهای پینه بسته»
ماجراهای «سلطان و آقاکوچول»
مجموعه «بوی جوراب را قرض نده»
مجموعه «ماجراهای آقای خرمالو»
 داستان «فا» که نام آن را از نُت موسیقی گرفته و به شیوه طنز تلخ است و نگاه خاصی به مسائل اجتماعی دارد.
 
 
داستان بلند «عشق خامه‌ای»
«عشق خامه‌ای» قصه بلندی است که قبلاً در سروش نوجوان به اسم «قلب خامه‌ای» چاپ شده بود. حوادث خنده‌آوری از خانواده‌ای که از تهران به شهرستان کوچ می‌کنند و در آنجا ساکن می‌شوند، رخ می‌دهد. پدر خانواده یک مغازه قنادی باز می‌کند و اتفاقاتی که در این بین می‌افتد، به گونه‌ای است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
«عشق خامه ای» عشق‌هایی است که از پی رنگی آمده و در آن همه چیز رنگ دیگری غیر از عشق دارد. عشق خامه‌ای ماجرای خانواده شهری تهرانی است که به یکی از شهرهای دیگر که زادگاه پدر خانواده است، می‌رود. در مسیر راه به حوادث و رویدادهای زیادی دچار و آشنا می‌شوند اما دعواهای برادران، آنها را از ماندن و رفتن در شهر زادگاهی باز می‌دارد. در این میان ماجرای دختر عمو و پسر عمو و مسائل خواستگاری که به رقابت منجر می‌شود. دو خانواده در صدد ساختن شیرینی‌پزی برمی‌آیند که سرانجام به جدایی مردمان شهر منجر می‌شود. روزی راوی آگهی مسابقه‌ای جالبی را به اسم «عشق خامه ای» می‌بیند. وی می‌خواهد ماجرای عشق پسر عمو را بنویسد تا پرونده مسابقه شود و با این کار با خانواده عمو رابطه‌ای جدید برقرار کنند. سرانجام پسر عمو برنده مسابقه می‌شود و ادامه ماجرا.
 
 
 
مجموعه «جزیره بی‌تربیت‌ها»
«جزیره بی‌تربیت‌ها» یک مجموعه داستان پنج جلدی است که با به تصویر کشیدن رفتارهای ابلهانه‌ افراد در «جزیره بی‌تربیت‌ها»، اوقات مفرحی را برای خوانندگان به ارمغان می‌آورد. خانواده‌ بی‌تربیت‌ها، مسئول نگهداری از موزه‌ای شده که پیش از این محل حکم‌فرمایی خودشان بوده است! لحن و فضای طنزی که شهرام شفیعی برای بیان رفتارهای ناشایست آنان استفاده کرده در کنار تصویرگری جذاب و قابل توجه ندا عظیمی، این کتاب را به اثری تبدیل کرده که کودکان و نوجوانان بسیار راحت با آن ارتباط برقرار می‌کنند. در هر جلد از این کتاب اتفاقات جدیدی برای خانواده‌ بی‌تربیت‌ها می‌افتد. شهرام شفیعی با تلفظ غلط واژه‌ها، ایجاد پرسش و پاسخ طنز و استفاده از صفت‌های نامتعارف توانسته فضای طنز را وارد کار خود کند.
 
 
مجموعه «قصه‌های غرب وحشی»
مجموعه‌ی «قصه‌های غرب وحشی» شامل 5 کتاب با عناوین «به دنبال دماغ خیس»، «مرغ سوخاری برای جنازه»، «گربه در جوراب زنانه»، «عزیزم چه رنگی بپوشم؟» و «با تخم‌مرغ مهربان باش» است. در جلد اول از این مجموعه، شاهد یک طنز فانتزی هستیم که شخصیت های آن تعدادی گربه هستند و در فضای وسترن ماجراهایی را می‌آفرینند که برای مخاطب نوجوان تازه و غیرمنتظره است.
«مرغ سوخاری برای جنازه» نیز ماجرای یک کلانتر بازنشسته است که هنوز توی ننوی زمان بچگی‌اش می‌خوابد. مادربزرگ کلانتر محکوم به حبس ابد افتخاری به خاطر یک عمر خلافکاری کلانتر گربه‌ای که همیشه ساده‌ترین راه‌حل ها را پیدا می‌کند و ...
«گربه در جوراب زنانه»، داستان گربه‌هایی است که از بانک سرقت می‌کنند و برای پنهان کردن چهره‌شان جوراب زنانه روی صورت می‌کشند، البته در دزدی آخر چون جوراب زنانه گران بوده است از خریدش منصرف شده‌اند و بدون پنهان کردن چهره وارد بانک می‌شوند.
«عزیزم چه رنگی بپوشم» عنوان جلد چهارم این مجموعه است که ماجرای یک گربه کلانتر را که عاشق شده است را روایت می‌کند. گربه از کلانتر می‌خواهد که برای مبارزه با حریف در شهر بماند اما کلانتر در دوراهی علاقه و بیم جان خود مانده است. مجموعه اتفاقاتی که برای کلانتر اتفاق می‌افتد نیز در «با تخم‌مرغ مهربان باش» آمده، در این کتاب کلانتر درگیر ماجراهایی می‌شود و با طمع‌کاری و خودخواهی سعی می‌کند این ماجراها را پیش ببرد. نویسنده، این داستان‌ها را در قالب طنز و برای نوجوانان نوشته و تصویرگری این کتاب‌ها را نیز رضا مکتبی انجام داده است.
 مجموعه «قصه‌های من و بچه‌هام»
در کتاب آموزنده «قصه‌های من و بچه‌هام» با داستان یک خانواده‌ی چهار نفره آشنا می‌شوید؛ ماجرای پدر و پسری که بدون فکر دست به رفتارهای عجیب و حتی غلط می‌زنند. این اثر دلنشین به کودکان رفتارهای اجتماعی مانند خودمراقبتی، رفتارهای صحیح اجتماعی و مهارت‌های اقتصادی و… را آموزش می‌دهد. کتاب «قصه‌های من و بچه‌هام» با تصاویری جذاب و رنگارنگ ماجرای پدری است که با زبانی طنز اتفاقات خانواده‌ی چهار نفره خود را شرح می‌دهد. این اثر دوست داشتنی به آموزش مسائل اجتماعی می‌پردازد.
راوی قصه‌های من و بچه‌هام، پدر خانواده است که به همراه دختر خردسال و پسر کوچکش هر بار درگیر ماجرایی طنزآمیز می‌‌شوند. این کتاب‌ها برای گروه سنی ۵ تا ۹ سال منتشر شده‌اند که هر کتاب شامل پنج داستان است. داستان‌های این مجموعه پیش از این در ماهنامه قلک (ویژه سه تا هفت‌ساله‌ها) به چاپ رسیده بودند که بر اساس نظرسنجی از مخاطبان این ماهنامه، پرمخاطب‌ترین داستان‌ این نشریه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها