پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
ایران مهد‌ قصه‌گویی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: جهان غرب، معترف است در زمینه قصه از شرق جهان بهره برده و ایران را مهد قصه‌گویی شرق می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، اختتامیه بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با معرفی برگزیدگان در محل سالن برق منطقه‌ای شهید عباسپور یزد برگزار شد. در ابتدای مراسم پیام آیت‌الله ناصری یزدی امام جمعه یزد یزد پخش شد.

در پیام آیت‌الله ناصری یزدی آمده بود؛ «انسان متأثر از بیان است؛ زیرا خداوند متعال در کنار قدرت شنیدن و گفتن به نحوه و روش شنیدن و گفتن نیز توجه داشته و در اختیار انسان‌ها قرار داده است. در کنار همه مسائل، خداوند متعال احساساتی مانند زیبایی دیدن و شنیدن را به انسان داده که همیشه طالب آن باشد. بیان قضایا به اشکال مختلف، نوعی هنر است که نمونه آن را در داستان کربلا شاهد هستیم که توانسته این داستان را ماندگار کند و با اجرای آن در پرده‌های مختلف شاهد انتقال به نسل‌های مختلف باشیم.»

در ادامه این مراسم مهران فاطمی، استاندار یزد گفت: با وجود همه پیشرفت‌ها در حوزه‌های فناوری، سرگرمی، اوقات فراغت و فرهنگ‌سازی در عصر جدید، هیچ چیزی نتوانسته جای قصه‌گویی را بگیرد. یکی از مهمترین ابزار‌ها برای ساخت شخصیت کودکان و نوجوانان، قصه است و عمده شخصیتمان نیز مرهون قصه‌های مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و پدرمان و مادران است. قصه‌های قدیمی پُر از حکمت و مسائل آموزنده است.

فاطمی بیان کرد: شاید سرگرمی محض آموزنده نباشد و آموزش خشک نیز این تأثیرگذاری را نداشته باشد اما امروز نیازمند سرگرم‌آموزی هستیم تا بتوانیم جواب گرفته و شخصیت کودکان را تشکیل دهیم. قصه بهترین ابزار برای کشت بذر‌ ایمان در دل و قلب کودکان است و اگر‌ایمان نباشد هیچ شخصیت درستی شکل نخواهد گرفت.

استاندار یزد بیان کرد: معرفت، معرفه عمل و همچنین شناخت و‌ ایمان، مقدمه عمل صالح است؛ این قصه‌گو‌ها هستند که با محتوای خود می‌توانند این مسیر را دنبال کنند.

غرب ایران را مهد‌ قصه‌گویی می‌داند
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم بیان کرد: قصه‌گویی به‌عنوان کهن‌ترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا نه تنها در کتاب آسمانی بلکه در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف است. قصه‌گویی به‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه جهانی انتقال پیام و مدریت تأثیر‌گذاری است.

وی ادامه داد: قصه‌گویی با بیان رو در روی ماجرا و اضافه کردن عواطف و احساسات به شاخصه فرهنگی شرق جهان تبدیل شده است. جهان غرب، معترف است در زمینه قصه از شرق جهان بهره برده و ایران را مهد قصه‌گویی شرق می‌داند. در شرق ادبیات شفاهی تقویت و قصه‌گویی به‌ویژه در ایران به جریان فرهنگی تبدیل شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی و اجتماعی جهانی در بخش قصه‌گویی در جهان است.

علامتی بیان کرد: امروز آنچه جریان قصه‌گویی کانون را فراگیر، عمیق‌تر و شاخص‌تر کرده علاوه بر حریان قصه‌گویی، تولید دانش، کرسی‌های نقد و بررسی قصه‌گویی به عنوان رکن اساسی جشنواره است. زایش نگاه علمی و فنی جریان قصه‌گویی نه تنها از انحراف جلوگیری کرده بلکه زمینه ارتقا محتوایی و فنی را فراهم آورده است.

وی بیان کرد: هدف این است  قصه‌گویی با حفظ رنگ، بو و هویتش، جریان تأثیرگذارش را از لایه‌های مختلف خانوادگی، معلم، مبلغ و روحانی را حفظ کند و افزون بر آن یکی از عوامل مؤثر هوشمند فرهنگی نقش روشن و تعریف شده‌ای را در کاهش آسیب‌های اجتماعی، انگیزه‌بخشی فردی و اجتماعی و حفظ و تقویت خرده فرهنگ با ظرفیت رسانه و فضای مجازی استفاده کند.

علامتی بیان کرد: قصه‌گویی روایت قصه زیبای زندگی است که با هنر قصه‌گو بر ذهن مخاطب تأثیر می‌گذارد و هویت کودکان را می‌سازد. استخراج ۲۸۰ قصه در قرآن کریم به‌عنوان جریان قصه‌گویی  است که در این جشنواره از آن استفاده کردیم. قصه‌گویی ابزار و سرمایه‌ای برای جهاد تبیین است.

پیام دوستی خود را با قصه به کل عالم صادر خواهیم کرد
محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: خداوند بزرگترین قصه‌گوی عالم هستی است؛ بنابراین پیام صلح و دوستی خود را از طریق قصه خواهیم گفت. قصه‌گویی در شرق بر غرب غلبه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط