پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
دولت مردمی نگاهی اصیل به حوزه فرهنگ دارد

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه دولت مردمی نگاهی اصیل به مقوله فرهنگ دارد، گفت: حوزه فرهنگ به نوعی پیش شرط برای هرگونه فعالیتی به شمار می‌رود که بر همین اساس برای نخستین بار در دولت جمهوری اسلامی، پیوست فرهنگی برای تمامی طرح های مورد بررسی هیات دولت الزامی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر استانی یک روزه خود به جنوب شرقی استان کرمان با حضور در شورای اداری شهرستان جیرفت، حوزه فرهنگ را پیش زمینه تحقق پیشرفت سایر حوزه‌ها برشمرد و گفت: حوزه فرهنگ، حوزه‌ای عام است که در دولت انقلابی آن را هم عرض اقتصاد و سیاست و امنیت نمی‌دانیم بلکه فرهنگ را پیش‌زمینه تحقق پیشرفت تمامی حوزه‌ها قلمداد می‌کنیم که در عرض هیچ حوزه‌ای نیست بلکه در کنار همه حوزه‌ها وجود دارد و طی دهه‌های گذشته با نگاه بخشی به حوزه فرهنگ، دچار مشکلات و عقب‌ماندگی‌های جدی شده‌ایم که دولت مردمی در پی جبران این عقب ماندگی‌ها است.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه دولت مردمی نگاهی اصیل به مقوله فرهنگ دارد، گفت: حوزه فرهنگ به نوعی پیش شرط برای هرگونه فعالیتی به شمار می‌رود که بر همین اساس برای نخستین بار در دولت جمهوری اسلامی، پیوست فرهنگی برای تمامی طرح‌های مورد بررسی هیات دولت الزامی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال نیز در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۲ بصورت ویژه این الزام برای همه پروژه‌های کشور و تصمیمات کلان به تصویب رسیده است که با تدبیر شخص رییس جمهور در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۲ این مسئله به قطعیت رسیده است.

برنامه هفتم توسعه نخستین برنامه پیشرفت جمهوری اسلامی در دوره گام دوم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه که نخستین برنامه پیشرفت جمهوری اسلامی در دوره گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود در تدوین آن تجدید نظر جدی در حوزه اعتبارات فرهنگی رخ داده است؛ زیرا دولت انقلابی مصمم است سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور را به شکل محسوس گسترش و افزایش دهد و در این خصوص در احکام برنامه هفتم توسعه حکم ویژه‌ای به تصویب مقدماتی رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه به سرانجام رساندن بخش مهمی از زیرساخت‌های فرهنگی در دولت مردمی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: پروژه‌های متعدد فرهنگی نیم‌تمام بسیاری در سراسر کشور از دوره‌های گذشته پیش روی دولت مردمی است و دولت انقلابی در قالب سفرهای استانی رییس جمهور، اهتمام ویژه‌ای نسبت به تکمیل پروژه‌های فرهنگی نیمه‌تمام در پایان دوره اول دولت انقلابی دارد.

وزیر فرهنگ در دولت مردمی با اشاره به تاکیدات رییس‌جمهوری بر ارتقای منطق‌ای استان کرمان گفت: دولت مردمی مصمم است تا در بخش‌های مختلف تمامی مشکلات این استان را مرتفع کند.

بدخواهان ملت ایران چشم دیدن آرامش این ملت را ندارند
اسماعیلی با بیان اینکه دوره بسیار خوبی را در حوزه فرهنگ کشور در حال تجربه و گذر هستیم، گفت: در کنار تمامی اتفاقات خوبی که در حوزه فرهنگ در حال رقم خوردن است نباید فراموش کرد که بدخواهان ملت ایران چشم دیدن آرامش این ملت را ندارند و از سویی تمام تلاش خود را می‌کنند تا موجب برهم زدن وحدت و یکپارچگی اقوام و گروه‌های مختلف ایران شوند و از سوی دیگر دشمنان هم‌پیمان شده‌اند تا در مقابل مجموعه خدوم و جهادگر دولت انقلابی به بهانه‌های مختلف کارشکنی کنند.

وی ضمن اشاره به تروریسم رسانه‌ای و بمباران دروغ و تحریف دشمنان و بدخواهان ملت ایران گفت: بدخواهان ایران عزیز ، همجمه وحشتناک و ناجوانمردانه‌ای از دروغ و تحریف را علیه دستاوردهای ملت ایران به راه انداخته‌اند که این حجم از کارشکنی به فروپاشی بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا منجر می‌شود؛ اما این دشمنان با ایران بزرگ اسلامی مواجه هستند، سرزمینی که بنیان‌های عمیق و عریق بسیاری دارد و فرزندان بزرگی را برای اعتلای نام ایران و اسلام عزیز تربیت کرده است.

وی در ادامه گفت: دشمن تمام تلاش خود را برای جلوگیری از موفقیت‌های نظام اسلامی به کار گرفته است و تلاش می‌کند با تحریف و دروغ، نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد؛ اما مردم بزرگ ایران، مردمان روزهای سخت، دشوار و حساس هستند، دشمن در دوران دفاع مقدس روزهای به مراتب سخت تری را برای ملت ایران رقم زد و جنگ همه جانبه‌ای را بر این مردم تحمیل کرد؛ اما مردم بزرگ ایران با افتخار از مرزهای ایمانی و جغرافیایی سرزمین خود دفاع کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز جمهوری اسلامی به برکت جهاد مجاهدانی چون شهید سپهبد قاسم سلیمانی در اوج قدرت منطقه‌ای به سرمی‌برد که دشمن از این قدرت نمایی ناخشنود است و بر همین اساس در حوزه فرهنگ نیز به دنبال شکاف و دوقطبی‌سازی جامعه است و جنگ گسترده را علیه ملت ایران به راه‌انداخته است؛ اما مردم با بصیرت به رهبری مقام معظم رهبری این مسیر پرتلاطم را با سربلندی و موفقیت پشت سر خواهد گذاشت همچنین دولت مردمی در جهاد شبانه روزی خود برای پیشرفت و اعتلای کشور تلاش خواهد کرد و رییس‌جمهور جهادی و مکتبی نیز در این راستا با همکاری مردم و همفکری نخبگان در پی رفع موانع و مشکلات پیش رو است تا جامعه ایرانی با گرایش‌ها و سلایق مختلف به سوی آبادانی و سرافرازی ایران اسلامی حرکت کند.
 
تکمیل مجموعه فرهنگی شهرستان قلعه گنج در اعتبارات سفر رییس جمهور دیده شده است
استاندار کرمان هم در این نشست گفت: برای ساخت ساختمان ارشاد در جنوب کمک می‌کنیم که بعد از ۱۰ سال از بلاتکلیفی درآید.

محمد مهدی فداکار اظهار کرد: هزینه برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در جنوب بسیار کم است و با دریافت کمترین اعتبارات می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای داشت.

وی افزود: تکمیل مجموعه فرهنگی شهرستان قلعه گنج در اعتبارات سفر رییس جمهور دیده شده؛ طرحی که در هشت سال گذشته شاید هشت درصد پیشرفت نداشته است.

اعتبارات سفر رییس جمهور از جنوب کرمان آغاز شود
نماینده پنج شهرستان جنوب کرمان هم گفت: موقعیت راهبردی جنوب استان که تلاقی دو استان است ظرفیت‌ها و تهدیدات فرهنگی و نقاط ضعف‌هایی دارد. منصور شکراللهی افزود: کمبود منابع مالی، کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و نبود وحدت رویه در امور فرهنگی برخی از این کمبودها و ضعف‌هاست.

شکرالهی ادامه داد: جنوب استان کرمان صاحب قدمت تاریخی کهن، مردمی با تمدن و دارای فرهنگی غنی است و نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی دارد.

نماینده مردم شهرستان های فاریاب، قلعه گنج، منوجان، رودبارجنوب و کهنوج در مجلس خواستار تخصیص اعتبار برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی شد و اضافه کرد: ساخت پلاتو با توجه به استعدادهای منطقه و توجه به امنیت شغلی هنرمندان از خواسته‌های فرهنگی منطقه است.

رونمایی از سند راهبردی اداره کل فرهنگ جنوب کرمان 
همچنین در این نشست سند راهبردی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان رونمایی شد.

گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز وارد شهرستان بم در شرق استان کرمان شد و پس از بازدید از چند طرح و دیدار با هنرمندان آن منطقه به جیرفت در جنوب استان رفت و در بدو ورود به جیرفت به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها