شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
روند ترخیص ماشین‌آلات چاپ تسریع خواهد شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: به دنبال با بازگشت مسئولیت واردات و صادرات ماشین‌های چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روند ترخیص ماشین‌آلات چاپ از گمرک تسریع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در نشست خبری نمایشگاه «آینده چاپ ایران» که صبح امروز (شنبه ۱۲ آذرماه) برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره چرایی روند کند ترخیص ماشین‌های چاپ از گمرک، گفت: طی سال‌‌های اخیر به دلیل اینکه این کار در وزارت صمت انجام می‌شد، این روند کند بود؛ زیرا صنایع دیگر هم ماشین‌آلات وارد می‌کردند و با حجم زیادی از درخواست‌ها برای ترخیص روبرو بودند، اما با بازگشت مسئولیت واردات و صادرات ماشین‌های چاپ به وزارت ارشاد این مشکل رفع خواهد شد.

وی ادامه اداد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تخصصی بودن و تمرکز وزارت ارشاد، امکانی ایجاد شود که روند ترخیص ماشین‌ها سریع‌تر شود و کمتر شاهد مشکل باشیم.

عابدین همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایبنا درباره چالش‌های تامین مواد اولیه برای فعالان صنعت چاپ، توضیح داد: تلاش داریم سیاست‌گذاری‌ها تمرکز به سمتی برود که تولیدات داخل کشور بر اساس تولیدات دارای مزیت نسبی برای اقتصاد ایران باشد، در این زمینه معادن و صنایع کافی برای تولید مواد اولیه در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد ارزش افزوده بر روی محصولات داخلی می‌توان موفق‌تر عمل کرد، گفت: تمرکز بر تولید محصولات پلیمری و تولیدات پتروشیمی ضروری است، در این میان باید تسهیلات مناسب برای به‌روزرسانی ناوگان صنعت چاپ در کشور فراهم شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هماهنگی با سیستم بانکی و تصمیم‌ساز می‌تواند این زمینه را فراهم کند.

عابدین تاکید کرد: در بخش مواد اولیه نیازی نیست که همه مصارف مواد اولیه را در داخل کشور داشته باشیم، بلکه می‌توانیم با حمایت از صنایع زیردستی که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، منابع خوبی برای صادرات و واردات فراهم کنیم.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، تاکید کرد: باید تمرکزمان در کشور بر تولید محصولات دارای مزیت نسبی باشد؛ یعنی بتوانیم تولیدات پلیمری و اولفین که‌ محصولات پتروشیمی هستند تمرکز کرده و تولید کاغذ و مقوا را که به محیط زیست کشور آسیب می‌زنند، به حداقل برسانیم و به‌جای آن به واردات آنها بپردازیم.

درآمد سالانه صنعت چاپ به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد
همچنین عابدین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سهم ایران از بازار چاپ منطقه، به سهم اندک پنج درصدی ایران از بازار صنعت چاپ خاورمیانه، اشاره کرد و گفت: اما سهم کشوری همچون ترکیه در بازار چاپ خاورمیانه ۵۰ درصد است و برای افزایش این سهم و تبدیل شدن کشورمان به قطب این صنعت برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: تا یک دهه پیش سالیانه یک میلیارد دلار واردات اخیر در حوزه لیبل و بسته‌بندی برچسب داشتیم که بخش عمده آن از کشور ترکیه بود، امروز اما در این بخش به خودکفایی رسیدیم‌ و حتی صادرکننده شده‌ایم.

رئیس نمایشگاه «آینده چاپ ایران» همچنین به احداث بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی بسته‌بندی لیبلی در کشور طی 10 سال اخیر اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن۱۱۰ خط تولیدی جدید نیز به کشور وارد شده  که موجب ایجاد دگرگونی عظیمی در حوزه لیبل شده است.

عابدین همچنین بر لزوم ایجاد چنین چشم‌اندازی برای سایر حوزه‌های صنعت چاپ تاکید کرد و یادآور شد: این کار به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، چاپ سه‌بعدی و همچنین فیلم‌های انعطاف‌پذیر و اشاعه آنها برای حضور پر رنگ‌تر در بازارهای جهانی نیز در دست اقدام است.

وی به برخی آمار بین‌المللی در زمینه درآمد سالانه صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: طبق آمار منتشر شده، درآمد سالانه صنعت چاپ تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید که دلیل اصلی رشد درآمدها در این صنعت، حرکت کشورهای درحال توسعه و صنعتی از فله‌فروشی به سمت فروش کالاها و محصولات در بسته بندی‌ها و فروش صنعتی است.

عابدین تاکید کرد: صنعت چاپ در خاورمیانه و شرق آسیا سالانه ۶ درصد رشد دارد، در این میان اگر به‌دنبال سهم بیشتری از این صنعت هستیم باید به استانداردهای روز جهانی تجهیز شده و محصولات خود را با این استانداردها روانه بازارهای بین‌المللی کنیم.

وابستگی 90 درصد ماشین‌های چاپ به واردات
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره میزان وابستگی صنعت چاپ به واردات، عنوان کرد: امروز در ماشین‌آلات پیش از چاپ و چاپ ۹۰ درصد وابستگی وجود دارد، اما در محصولات انعطاف پذیر تقریبا خودکفا هستیم، در بخش محصولات سلولزی نیز با توجه به آلاینده بودن این حوزه و کمبود منابع آبی در کشور، نباید بیش از این به توسعه حوزه سلولزی در صنعت چاپ پرداخته شود،.

عابدین افزود: در تولید هر برگ ورق A۴  حدود ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود، در این صنعت باید به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم تا از محل صادرات آنها بتوانیم مواد اولیه و سایر محصولات و ملزومات مورد نیاز را وارد کنیم.

موسی خان‌مرادی، مدیر اجرایی نمایشگاه آینده چاپ ایران نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعدد برگزاری نمایشگاه‌های چاپ در کشور توضیح داد: تعدد رویدادها در چرخه توسعه خوب است، زیرا رقیب دانا موجب رشد و توسعه در سایر بخش‌ها می‌شود، باید بگویم ما به دنبال جایگزینی برای هیچ نمایشگاهی نیستیم و به دنبال یک نمایشگاه پویا هستیم.

وی افزود: هدف اصلی ما نمایش و ارائه تکنولوژی و فناوری صنعت چاپ به کشورهای منطقه بخصوص همسایه‌های ایران است و معتقدیم که این نمایشگاه می‌تواند در این بخش مفید باشد.

خان‌مرادی همچنین در پایان از ثبت‌نام 70 شرکت برای حضور در این رویداد خبر داد. 

نمایشگاه «آینده چاپ ایران» 20 تا 23 دی ماه از ساعت 10 تا 19 در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط