چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
بانوی قهرمان فصاحت و بلاغت، و مظهر مهربانی و عطوفت

پنجم جمادی‌الاول در تقویم قمری، یادآور ولادت با سعادت بانوی بزرگواری در جهان اسلام حضرت زینب (س) است؛ بانویی که رشادت و صبرش در مصائب حادثه کربلا، آوازه‌ای بلند در تاریخ اسلام دارد. ایبنا در این کتابشناسی نگاهی کوتاه بر عناوین کتاب‌های منتشر شده با عنوان «حضرت زینب (س)» در حوزه کودک و نوجوان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز چهارشنبه (نهم آذرماه) مصادف با میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار است؛ بانویی که با مهربانی‌ها، فداکاری‌ها، رشادت‌ها و آثار مثبتی که در طول عمر با برکت‌شان برجای گذاشتند اسوه و الگویی ارزشمند برای دختران و بانوان محسوب می‌شوند. بر این اساس معرفی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت ایشان در آثار ادبی مخصوصا برای کودکان و نوجوانان می‌تواند در این زمینه موثر و راهگشا باشد.
 
حضرت زینب (س)، دختر امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) بود. بر اساس روایات، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت. او به هنگام حضور امیرالمومنین(ع) در کوفه به زنان تفسیر قرآن آموزش می‌داد. حضرت زینب همسر عبدالله بن‌جعفر بود و در واقعه کربلا در کنار برادرش امام حسین (ع) حضور داشت. امام حسین (ع) هنگام وداع در روز عاشورا از حضرت زینب خواست او را در نماز شبش دعا کند. با پایان یافتن جنگ، زینب و دیگر بازماندگان کاروان امام (ع) به اسارت درآمدند و به کوفه و از آنجا به شام برده شدند. او را به سبب مصیبت‌های فراوانی که دیده، اُمّ المَصائب لقب داده‌اند. درباره محل دفن زینب (س) اختلاف است و حرم حضرت زینب در شام و مقام السیده زینب در مصر منسوب به اوست.
 
حضرت زینب را تجسم و نماد صبر جمیل نامیده‌اند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین،‌ کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و عدم شکوه در حضور مردم را از جمله ویژگی‌های صبر زینب (س) نام برده‌اند. او در روز عاشورا، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت: «بار خدایا! این قربانی و کشته در راه خودت را از ما (خاندان پیامبر) بپذیر.» همچنین وی در پاسخ ابن‌زیاد که پرسید کار خدا را با برادر و اهل بیتت چگونه دیدی، فرمود: «مَا رَأَیْتُ إلّا جَمِیلاً؛ چیزی جز زیبایی ندیدم.»

وی بارها جان امام سجاد (ع) را از مرگ نجات داد؛ از جمله در مجلس ابن‌زیاد، پس از احتجاج امام سجاد(ع) با ابن زیاد، وی دستور کشتن امام را صادر کرد. در این هنگام حضرت زینب (س) دست در گردن فرزند برادر انداخت و فرمود: «تا زنده‌ام، نخواهم گذاشت او را بکشید.»
 
آثار کار شده در زمینه ادبیات دینی و زندگی ائمه اطهار (ع) و امامان بسیار زیاد است؛ اما متاسفانه تعداد داستان و شعرهای کودک و نوجوانی که درباره حضرت زینب (س) و زندگی ایشان باشد، بسیار کم است. بیشتر آثاری هم که در این زمینه وجود دارد عموما حول واقعه عاشورا و کربلا است؛ ولی با این اوصاف به معرفی تعدادی از این آثار می‌پردازیم:
 
 
بانوی قصه‌ من
مژگان شیخی؛ انتشارات مهرک
«بانوی قصه من» نوشته مژگان شیخی است که از سوی انتشارات مهرک به چاپ رسیده است. این کتاب در ۱۲ فصل به فرازهای مختلف زندگی این بانوی اسلام پرداخته است؛ از بدو تولد تا ماجرای حزن‌انگیز کربلا و شهادت برادر ایشان. «من دایه‌ی بانو زینبم»، «من همسایه‌ی بانو زینبم»، «من در شهر کوفه شاگرد بانو زینبم»، «من پسر بانو زینبم»، «من همسر امام حسینم»، «من دختر امام حسینم»، «من خواهر امام حسینم»، «من همسر یزدیم»، «من نماینده‌ی سرزمین روم در شام هستم»، «من همسر زینبم»، «من خلیفه بزرگم پسر معاویه» و «من قاتل نوه‌ی پیامبرم» نام فصل‌های این کتاب است و در هر فصل یک شخصیت داستانی را روایت می‌کند که بانو زینب (س) در آن حضور دارد و به یک بعد از شخصیت ایشان پرداخته می‌شود.
 
«بانوی قصه من» شانزدهمین جلد از مجموعه قصه نیکان است که به قلم نویسندگان مختلف برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده و به زندگی ائمه و پیامبر اکرم (ع) می‌پردازد. 
 

 
حضرت زینب(س) کتاب شعر
جعفر ریوندی؛ انتشارات کمال اندیشه
حضرت زینب (س) یکی از جلدهای مجموعه جذاب پنج جلدی قصه‌های کربلا انتشارات کمال اندیشه است.
شاعر این مجموعه جذاب و خواندنی جعفر ریوندی و تصویرگر آن طاهره رضایی است. این مجموعه به صورت شعرهای کوتاه سروده شده و با تصاویر بسیار زیبا و جذاب همراه است. این کتاب چندین نوبت توسط انتشارات کمال اندیشه به چاپ رسیده و مناسب گروه سنی نوباوه و نوخوان است. موضوع این کتاب از این مجموعه آشنایی با حضرت زینب (س) در واقعه کربلا است. 

آنها زنده‌اند...
غلامرضا امامی؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«آنها زنده‌اند...» نوشته غلامرضا امامی است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به چاپ رسیده است. این کتاب نیز همانند دیگر کتاب‌ها به زندگی حضرت زینب(س) پرداخته اما علاوه بر مرور زندگی آن حضرت، به رسالت ایشان در صحنه کربلا نیز اشاره شده است. در خلاصه این کتاب آمده است: نام این دختر کوچک ”زینب” است، پدربزرگ او محمد(ص) پیام آور بزرگ اسلام، و پدرش علی(ع) درخشانترین چهره تربیت اسلامی است. مادرش فاطمه(ع) است که به فداکاری، راستگویی و پرهیزکاری شناخته شده است. دو برادرش حسن و حسین (ع)، چهره های یگانه پایداری و ایمان به حقیقت و دلاوری و شهادت در راه حق هستند. او در چنین خاندانی زاده شد تا در کوره آزمون، همچون پولاد، آبدیده شود و از آزمون بزرگ و دشوار در دیار کربلا سربلند برآید.
کتاب حاضر، شرح کوتاه زندگی بزرگ بانوی رسالت در صحنه کربلاست.
 

خداحافظ درختان سرو
مژگان شیخی؛ انتشارات قدیانی
«خداحافظ درختان سرو» نوشته مژگان شیخی است که از سوی انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. کتاب حاضر، شرح زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) است از کودکی تا شهادت که به شیوه‌ای داستانی فراهم آمده و در آن به حوادث زمان خلفای سه‌گانه(ابوبکر، عمر و عثمان)، ازدواج آن بانو با عبدالله بن جعفر، امامت و شهادت پدر، نیز امامت و شهادت دو برادر ایشان(امام حسن و امام حسین علهیم السلام)، حوادث حکومت یزید و رشادت های آن حضرت در برابر حکومت یزید پس از شهادت امام حسین(علیه السلام)، اشاره شده است.
در این کتاب نگاهی داستانی - تاریخی به زندگی حضرت زینب (س) شده و نویسنده سعی کرده مخاطبان را با دوره‌های مختلف زندگی ایشان از زمان تولد تا واقعه کربلا آشنا کند. این کتاب ۲۶ فصل دارد و درهر فصل به طور جداگانه به بخشی از زندگی حضرت زینب (س) و حاشیه‌های آن پرداخته‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها