سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
سند، بن مایه کتاب است/ توسعه علمی کشور مرهون بهره‌گیری از اسناد

محمدجواد جعفریان، معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران گفت: مفتخر هستیم که بیش از 150 هزار پرونده اسنادی مرتبط به کتاب و کتابخوانی در مجموعه آرشیو ملّی ایران وجود دارد و در همین راستا میزبان پژوهشگران هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمایشگاه اسنادی «کتاب به بلندای تاریخ» با معرفی مجموعه سندی 15 خرداد شصت سال بعد همزمان با هفته کتاب و به مدت یک هفته برگزار شد.

این نمایشگاه با حضور محمدجواد جعفریان، معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، محسن روستایی مشاور معاون اسناد ملّی و حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی و جمعی از کتابداران و سندپژوهان در ساختمان آرشیو ملّی ایران افتتاح شد و پس از یک هفته و با استقبال خوب سندپژوهان و پژوهشگران حوزه اسناد، به کار خود پایان داد.

معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اسنادی، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار گفت: مفتخر هستیم که بیش از 150 هزار پرونده اسنادی مرتبط به کتاب و کتابخوانی در مجموعه آرشیو ملّی ایران وجود دارد و در همین راستا میزبان پژوهشگران هستیم.

 وی در ادامه به اهمیّت کتاب به‌عنوان ابزار عمق بخش به حیات بشری اشاره کرد و گفت: کتاب مهم‌ترین وسیله بشر در تعمیق اطلاعات سطحی است که این روزها معمولاً در فضای کم‌عمق مجازی منتشر می شود. همچنین عامل کمک به شکل‌گیری فرهنگ و تمدن عمیق بشری نیز به شمار می‌رود.

جعفریان با اشاره به این مطلب که سند، بن مایه کتاب است، از کتاب به عنوان وسیله‌ای برای معرفی سند یاد کرد و گفت: توسعه علمی کشور مرهون بهره‌گیری از اسناد در حوزه‌های مختلف است.

معاون اسناد ملّی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از شکل‌گیری و تدوین مجموعه‌ای به‌نام سندنگار برای معرفی بیشتر اسناد به عموم جامعه، گفت: تاکنون چندین جلد مجموعه اسنادی تهیه و تدوین شده است که مجموعه 15 خرداد، شصت سال بعد؛ گوهریاد (اسناد قیام مسجد گوهرشاد) و 123 سال فوتبال پرافتخار ایرانی، نمونه‌هایی از آن است که به زودی منتشر می شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری چندین جلد دیگر از این مجموعه های سندی نیز منتشر خواهد شد.

در ادامه محسن روستایی مشاور معاون اسناد ملّی بر اهمیّت کتاب‌های مختلف ادبی، تاریخی و کتابخانه‌های قدیمی ایرانی اشاره کرد و گفت: استفاده از کتب تاریخی و ادبی را به آرشیویست‌ها و سندپژوهان توصیه می کنم؛ زیرا تعریف‌های مختلفی از سند و سندنگاری در جوامع مختلف وجود دارد که مطالعه کتب تاریخی به شناخت پژوهشگران این عرصه کمک می کند.

وی در تکمیل صحبت خود به ‌معرفی یکی از اسناد نفیس موجود در آرشیو ملّی ایران در حوزه کتاب‌ و کتابداری اشاره کرد و اظهار داشت: این سند نفیس متعلق به فهرست کتاب‌های استرداد شده ازسوی میرزا علی‌خان لسان‌الدوله است که در آن به نفایسی از کتاب‌نویسی و تاریخ‌ ایران و جهان پرداخته شده است.

حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی در ادامه به رویکرد آرشیو ملّی بر آشنایی افکار عمومی با اسناد و توضیح تکمیلی از مجموعة پژوهشی 15 خرداد اشاره کرد و توضیحاتی درباره اهمیّت برخی از اسناد معرفی شده در سندنگار ارائه کرد.

نمایشگاه «کتاب به بلندای تاریخ» همزمان با هفته کتاب و به مدت یک ‌هفته در محلّ ساختمان آرشیو ملّی برگزار شد و با استقبال خوب سندپژوهان و پژوهشگران حوزه اسناد، به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها