دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
قیمت کاغذ بالا رفت/مرکب و زینک ثابت ماند

قیمت‌ها در بازار مواد اولیه حوزه چاپ و نشر حاکی از افزایش قیمت کاغذ و ثبات قیمت در سایر ملزومات مثل مرکب، زینک و چسب صحافی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، طی هفته جاری بازار مواد اولیه حوزه چاپ و نشر نوسان قیمت زیادی نداشت؛ افزایش قیمت در حوزه کاغذ چشمگیرتر و در حوزه مرکب، زینک، چسب صحافی و الکل ایزوپروپیل کمتر بود.
 
رصد بازار امروز سه‌شنبه (هفتم آذر) نشان می‌دهد که بازار در برخی مواد، مثل مرکب، تغییری نداشته است؛ این موضوع درباره قیمت مرکب ایرانی بیشتر صدق می‌کند. به‌طوری که هرکیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی، با ثبات قیمت بدون تغییر طی یک‌ماه اخیر، حدود 142 هزار تومان و هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 110 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 123 هزار و تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز 97 هزار تومان است.
 
قیمت مرکب گلاسه خارجی اما به‌دلیل نوسانات نرخ ارز افزایش داشته است، به‌طوری که طی دو هفته اخیر در بازار امروز هرکیلو بین 210 تا 220 هزار تومان به تناسب برند و کشور سازنده، خرید و فروش می‌شود.
 
اگر به بازار چسب صحافی هم نگاهی داشته باشیم، شاهدیم که هر کیلو چسب سرد ایرانی حدود 80 هزار تومان و چسب گرم کیلویی 175 هزار تومان در بازار عرضه شده است. قیمت هر کیلو الکل ایزوپروپیل نیز حدود 60 هزار تومان است.
 
هر ورق زینک چینی نیز که در بازار لیتوگرافان کاربرد دارد، در بازار همانند هفته گذشته بین 63 تا 64 هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت کاغذ بالا رفت
قیمت کاغذ، طی روزهای اخیر با نوساناتی همراه بوده است؛ به‌دنبال افزایش نرخ ارز در بازار، این کالا نیز روند صعودی پیدا کرده و برای گراماژ 70 گرمی سایز 70 در 100 افزایش قیمت اما در گراماژ 80 گرمی 70 در 100 کاهش قیمت داشته است.
 
مروری بر قیمت‌های روز دو‌شنبه (هفتم آذر) بازار کاغذ، نشان‌دهنده افزایش بهای این کالا تا حدود 30 هزار تومان است؛ امروز هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 که بیشتر در حوزه نشر و کتاب کاربرد دارد، به‌قیمت یک‌میلیون و 150 هزار تومان عرضه می‌شود. هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته 850 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی در گراماژ 80 گرمی 70 در 100 اما کاهش قیمت داشته است و امروز در بازار به قیمت یک‌میلیون و 280 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت 980 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
همچنین کاغذ گلاسه گرم پایین اما با افزایش قیمت، طی هفته‌های اخیر امروز هر کیلوی آن بین 35 و 500 هزار تومان عرضه شده و کاغذ گلاسه گرم بالا با کاهش قیمت همراه بوده و قیمت آن تا 39 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
کارشناسان و فعالان حوزه کاغذ معتقدند که علاوه بر نوسانات نرخ ارز، دلایل دیگری مثل  تهییج بازار از سوی دلالان برای خرید کاغذ از سوی مشتریان و بازارگرمی ازجمله عوامل افزایش قیمت این کالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط