یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
بزم روحانی شاعران اهل‌بیت (ع) به یاد سیدرضا موید برگزار شد

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سیدرضا موید، از شاعران آیینی کشورمان با حضور جمعی از شاعران و مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرحوم سیدرضا موید فرزند سیدمحمد متخلص به «مؤیّد» در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در مشهد در خانواده‌ای مذهبی و علاقه‌مند به امور دینی متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی به شغل آزاد روی آورد. وی که رباعیات و غزل‌هایش در دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌های تشییع شهدا در مشهد در خاطره‌ها ماندگار شده است، از شعرای برجسته آیینی و انقلابی کشور بود. شعر معروف «خدا کند که بیایی» یکی از آثار ماندگار اوست و مجموعه اشعارش در طول سال‌ها، از گل‌های اشک تا بهار بی‌خزان مجموعه‌ای غنی از معارف ناب دینی بوده‌اند که در کالبد ادبیاتی معرفتی و در عین حال مردمی جلوه کرده‌اند.

در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر مخلص که پنج آذر با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی و مجمع شاعران اهل بیت (ع) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، ابتدا حجت‌الاسلام روح‌الله موید، فرزند سیدرضا موید با اشاره به اینکه به گفته زنده‌یاد شفق «موید شاعر شعر ولایی‌ست/ خراسانی‌ست اما کربلایی‌ست» تصریح کرد،‌ موید، شفق و سازگار هم‌سُرا بودند و پیمان بسته بودند که هرکدام شعری برای اهل بیت (ع) سرود به نام دو شاعر دیگر نیز ثبت شود.
 

جعفر کشمیری، شاعر و از دوستان زنده‌یاد موید نیز در این مراسم به بهانه بزرگداشت این شاعر ولایی شعری را با مطلع «فاطمه گویاترین فریاد عشق/ روح سبز عاطفه همزاد عشق» تقدیم ساحت بانوی دو عالم، حضرت زهرا (س) کرد.

در ادامه سیدمحمد رستگار، از شاعران آیینی کشورمان با اشاره به ارادت خاص مرحوم موید به امام رضا (ع) به قرائت یکی از اشعار خود در وصف ثامن‌الحجج (ع) پرداخت. «بی مهر رضا کام مجو ناکامی‌ست/ سودای بهشت بی‌ ولایش خامی‌ست...»

رستگار تصریح کرد: 50 سال است که برای اهل بیت (ع) شعرسرایی می‌کنم؛ اما حاضرم تمام اشعارم را بدهم و ثواب این یک بیت مرحوم موید برای من شود که این گونه خوش زمزمه کرده «دیدم که مادر از همه کس مهربان‌تر است/ افکنده دست و دامن زهرا گرفته است»

در ادامه پس از شعرخوانی حجت‌الاسلام سیدعلی موید، از فرزندان مرحوم موید با مطلع «سلام فاطمه جان ای جمال زیبایی/ به شهر حسن تو زیباترین تماشایی»، احمد علوی از شاعران ولایی کشورمان با اشاره به اینکه محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشورمان به دلیل کسالت نتوانسته در این محفل حاضر شود، به یاد عشق و ارادت موید به امام رضا (ع) یکی از اشعار رضوی خود را با این بیت قرائت کرد: «سلام اهل خراسان بهشت مال شماست/ جهان‌ فدایی خورشید بی‌مثال شماست...»

موید نمونه اخلاص و عشق به اهل‌بیت (ع) بود
همچنین در این محفل، علی انسانی، از شاعران آیینی پیشکسوت در سخنانی با اشاره به حدیث نبوی «ان لله کنوزا تحت العرش مفاتيحه السنه الشعرا» گفت: به فرموده پیامبر اسلام (ص)، خدا را گنج‌هايی است در زير آسمان که زبان‌های شاعران کليدهای آن گنج‌ها هستند. شعر حکمت است که از سوی خداوند به سینه‌ها وارد می‌شود.


انسانی ادامه داد: سیدرضا موید خلاصه عشق و ارادت به اهل‌بیت (ع) و مصداق واقعی «هر چه گفتیم جز حکایت دوست/ در همه عمر از آن پشیمانیم» بود.

وی با تاکید بر اینکه شاعران واقعی همچون سیدرضا موید غرق در عشق الهی و از خود غافل هستند، گفت: «خبر ز عالم افلاک می‌دهند تو را/ همین گروه که از حال خویش بی‌خبرند».

انسانی سپس یکی از اشعار خود را در وصف شاعران آیینی قرائت کرد:
خوش آن گروه که مست بیان یکدگرند
ز جوش فکر می ارغوان یکدگرند
نمی‌زنند به سنگ شکست گوهر هم
پی رواج متاع دکان یکدگرند
من آمدم چو به مجلس سپند از جا جست
ستاره سوختگان قدردان یکدگرند

انسانی همچنین به ارادت خاص موید به حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و به قرائت یکی از اشعار خود از زبان مولا علی(ع) در زمان شهادت زهرای اطهر پرداخت و خواند: «ای گل مرو طروات باغ مرا مبر/ شبنم مباش بیشتر از یک سحر بمان»

در این برنامه همچنین سیدرضا یعقوبی‌آل، از شاعران ولایی کشورمان خطاب به موید این‌گونه خوش زمزمه کرد: «ای موید ای موید از دم روح‌القدس/ شاعر آل محمد محرم روح‌القدس... پاکی و تقوای تو مشهور عام و خاص بود/ آنچه این‌گونه تو را مشهور کرد اخلاص بود»

در ادامه همچنین جواد هاشمی، گردآورنده دیوان موید از این کتاب سه جلدی به عنوان الگویی برای آثار ولایی یاد کرد و گفت: این کتاب فصل‌بندی‌‌ جامعی دارد و حتی فصلی مجزا برای منسوبین به اهل‌بیت (ع) از جمله آمنه (س)، نجمه (س) و معصومه(س) را به خود اختصاص داده است. موید برای تک تک شهیدان کربلا و نیز امامزاده‌های مشهور نیز شعر دارد که در فصلی جداگانه در این دیوان جای داده شده است. وی حتی برای موضوعاتی چون ازدواج و قرض‌الحسنه و شهادت تعدادی از شهیدان مدافع حرم از جمله محسن حججی شعر سروده بود.

هاشمی ادامه داد: گردآوری دیوان سه جلدی سیدرضا موید در 2000 صفحه در مدت پنج سال انجام شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

پایان‌بخش این محفل روحانی نیز مداحی و شعرخوانی سعید حدادیان، از شاعران و مداحان اهل بیت (ع) بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها