یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
1736 اثر از 579 هنرمند از 72 کشور جهان به نمایش درآمد

آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال 1401 در حوزه هنری برگزار شد و «مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر این نمایشگاه در حاشیه آیین افتتاح مطرح کرد: این نمایشگاه از این جهت حائز اهمیت است که هنرمندان 72 کشور جهان در آن حضور دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال 1401 در گالری‌های خانه عکاسان، ابوالفضل عالی و خانه حوزه هنری برگزار شد و کاریکاتور‌ها و کارتون‌های ارسالی از سراسر دنیا به نمایش گذاشته شد.

در معرفی این رویداد آمده است: جام‌جهانی فرصتی است تا فوتبال‌ را به عرصه هنر و فرهنگ بیاوریم و از دریچه چشم هنرمندان به این رویداد نگاه کنیم.در این میان کاریکاتور زبانی بین‌المللی است که با بهرمندی از چاشنی طنز مقبولیت بالایی در بین مردم دارد و  هرکس با هر نژاد و زبانی آن را درک می‌کند. فراخوان این مسابقه از ابتدای تابستان 1401 منتشر شد 508 اثردر بخش کاریکاتور و 1228 اثر در بخش کارتون ارسال شد. در واقع 1736 اثر از 579 هنرمند از 72 کشور جهان در مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام‌جهانی فوتبال به دبیرخانه این جشنواره رسید. در بخش کارتون موضع آزاد بوده‌ است و در بخش کاریکاتور نیز مسابقه با موضوع چهره بازیکنان و کادر‌فنی 32 تیم ملی فوتبال راه یافته به جام جهانی برگزار شد.

«مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر این نمایشگاه با اعلام جزئیات این نمایشگاه  عنوان کرد: از ابتدای سال برای این رویداد کار کردیم. درواقع بهار طرح و ایده این جشنواره مطرح شد و پس از طی مراحل از ابتدای تابستان فراخوان جشنواره به صورت عمومی منتشر شد. 18 شهریور امسال نیز آخرین مهلت ارسال اثر برای این رویداد بود.
وی افزود: این رویداد، رویداد قابل توجه و بزرگی است به این جهت که در این رویداد هنرمندان 72 کشور حضور یافته‌‌اند که قالبا چهره‌های مطرح در حوزه‌های خود هستند. در بخش کاریکاتور 508 اثر در بخش کارتون موضوعی نیز 1228 اثر به درست ما رسید. در بخش کارتون موضوع آزاد بوده است و در بخش کاریکاتور موضوع چهره بازیکنان و کادر فنی تیم‌های حاضر در جام جهانی موضوع بوده است.

شجاعی گفت: خوشبختانه این اتفاق برای ایران به عنوان یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر یک پیوست فرهنگی به حساب می‌آید و ایران تنها کشوری است که در بین 32 تیم حاضر در جام‌جهانی پیوست فرهنگی برای این جام آماده کرده است. این پیوست هم شامل  مجموعه فاخری از 72 کشور مطرح در جهان است که این مهم افتخاری برای کشور ما ایران با سابقه فرهنگی موجود است.

 وی افزود: بحث جدی که در این رویداد مطرح شده، بحث صلح، دوستی و همدلی میان هنرمندان کشورمان و هنرمندان بین‌المللی است که در واقع همزمان با یکدیگر یک اتفاق پر از امید را رقم ‌‌می‌زنیم.

دبیر و مسئول نمایشگاه کاتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال عنوان کرد: همانطور که می‌دانید در حوزه کارتون و کاریکاتور کشور ما یاران از کشور‌های مطرح در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شود. و در واقع حضور 72 کشور در این رویداد اتفاقی نیست و  حاصل تلاش 22 ساله به شکل چشم‌گیر و مستمر است که نتیجه‌حاصله را اکنون با هم مشاهده می‌کنید.

وی افزود: این نمایشگاه همزمان در پاویون ایران در قطر و 32 استان کشور برپا شده‌‌است. متولی این امر نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات بوده است.

شجاعی تصریح کرد: در تلاش هستیم این آثار با کمک سازمان زیبا‌سازی طبق تجربه‌های موفق گذشته در سطح شهر به نمایش در بیاید و امیدواریم در مراکز عمومی خصوصا مترو و سازمان زیباسازی شهر تهران این آثار برای عموم به نمایش درآید.

وی افزود: برای اختتامیه حضور داوران خارجی این رویداد احتمالا کمی دشوار خواهد بود. خصوصا دو داوری که از آمریکای لاتین هستند برای حضور حتما با مشکلاتی مواجه خواهند بود و باید بگویم که کل فرآیند داوری آثار هم به صورت جلسات آنلاین برگزار شده است.

دبیر این نمایشگاه  مطرح کرد: مراسم اختتامیه و اهدای جوایز در محدوده جام‌جهانی و طی این ماه برگزار خواهد‌ شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها