پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
پنجمین روز هفته کتاب در یزد؛ از تجلیل از برگزیدگان کتابخوانی با حضور رئیس جمهور تا افتتاح کتابخانه مسجدی

پنچمین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در یزد با تجلیل از برگزیدگان طرح‌های کتابخوانی یزدی در حضور رئیس جمهور و افتتاح کتابخانه مسجدی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) در یزد، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی روز‌های ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به‌عنوان هفته کتاب جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که برنامه‌های مختلفی از سوی نهاد‌های فرهنگی در سطح کشور اجرا می‌شود.


این برنامه‌ها در استان یزد نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و همچنین ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد و حوزه هنری یزد اجرا می‌شود که چهارمین روز آن نیز برنامه‌های مختلفی در مناطق مختلف شهری اجرا شد.



نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با ناشران استان یزد
احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در نشست با ناشران استان یزد به‌مناسبت هفته کتاب با اشاره به مشکلات فضای نشر گفت: هزینه‌های چاپ بالا رفته است که به تبع آن قیمت نهایی و تمام‌شده کتاب بالا رفته است که همین امر موجب حذف شدن این کالای فرهنگی در برخی از سبد‌های خانوار شده است.

وی افزود: عرصه فرهنگ مظلوم است و این اتفاق نه‌تنها در حوزه کتاب بلکه در حوزه‌های دیگر مانند سینما روی داده است اما در همین فضا معتقدیم که مردم کتاب خود را نیز همچنان مشتااق هستند و خرید می‌کنند.

عابدی بیان کرد: متأسفانه امروز کتاب خوب زیاد نداریم و شاهد کتابسازی‌های نامناسب همراه با ترجمه نادرست هستیم که همین‌ها نیز باعث مشکلاتی شده است و مردم نیز اقبالی نسبت به ان ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: اما در این راستا برخی از کتاب‌هایی مانند کتاب‌های حجت الاسلام سالاری و حکیمیان نیز داریم که رکورد چاپ دارند و همین نشان می‌دهد که مردم کتاب‌های خود را تهیه می‌کنند. ناشران باید نظارت اولیه در محتوا داشته باشند تا بتوانیم در استان کتاب‌های مناسبی داشته باشیم.
 


تجلیل از ۵ برگزیده یزدی در آیین تجلیل از فعالان کتابخوانی کشور با حضور رئیس جمهور
در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد، از کتابداران، کتابخوانان و فعالان برگزیده حوزه کتابخوانی در کشور تجلیل شدند.

در این مراسم که در تالار وحدت تهران برگزار شد، از ۵ کتابدار یزدی برگزیده در حوزه مختلف نیز تقدیر شد.

صدیقه انصاری‌نیا از کتابخانه شهید شیخ علی کلانتری زارچ، به‌عنوان کتابدار برتر کتابخانه نهادی معرفی و تقدیر شد.

در بخش تقدیر از خدمتگزاران برتر کشوری نیز، بهروز سربالو از استان یزد و شهرستان میبد معرفی و تجلیل شد.

سیدامیر زکی‌پور، هنگامه الوندی و مرجان میرشمسی، کتابداران کتابخانه مرکزی یزد نیز در در بخش فعالیت‌های کارگروهی فضای مجازی موردتجلیل قرار گرفتند.

 

امضا تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی استان یزد و دانشگاه آزاد اسلامی استان

همزمان با هفته‌ی کتاب تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی استان یزد و دانشگاه آزاد اسلامی استان امضا شد.

با هدف برقراری تعامل مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همزمان با هفته‌ کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور سعید زارع مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان یزد و دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان در محل دانشگاه آزاد یزد تفاهم‌نامه همکاری بین دو مجموعه امضا شد.

همکاری در زمینه‌های واسپاری پایان‌نامه‌های دانشجویی و کتاب‌های منتشر شده و بهره‌گیری دانشجویان از ظرفیت پایان‌نامه‌های دانشجویی موجود در مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی اسنادی و کتابداری برای دانشجویان و اساتید دانشگاه، تدوین پروژه‌ی تاریخ شفاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و مصاحبه با پیشکسوتان این حوزه به صورت تخصصی و همکاری اساتید مجرب و علاقمند در حوزه‌های مختلف مصاحبه تاریخ شفاهی با این مرکز در استان از جمله مفاد این تفاهم نامه همکاری است.

 

افتتاح کتابخانه کانون فرهنگی هنری مسجد چهارده معصوم‌(ع) امامشهر یزد
در مراسمی با حضور محسن رستگاری، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد، کتابخانه کانون فرهنگی هنری مسجد چهارده معصوم (ع) امام‌شهر یزد است.

هدف از این اقدام، حضور جوانان و نوجوانان در فضای مسجدی و استفاده از کتاب‌ها با محوریت مسجد و فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط