چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
چهارمین روز هفته کتاب در یزد؛ از پیگیری راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی تا رونمایی از ۵ کتاب از شهدای یزدی

چهارمین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در یزد با برگزاری محفل خاطره گویی و رونمایی از ۵ عنوان کتاب شهید دفاع مقدس یزدی و پیگیری راه‌اندازی کتابخانه روستایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی روز‌های ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به‌عنوان هفته کتاب جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که برنامه‌های مختلفی از سوی نهاد‌های فرهنگی در سطح کشور اجرا می‌شود.

این برنامه‌ها در استان یزد نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و همچنین ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد و حوزه هنری یزد اجرا می‌شود که چهارمین روز آن نیز برنامه‌های مختلفی در مناطق مختلف شهری اجرا شد.


نشست «کتاب، سمبل تربیت» در کانون اصلاح و تربیت یزد
نشست «کتاب، سمبل تربیت» با حضور رضا مقبلی، قرائی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد، محسن رستگاری، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد در کانون اصلاح و تربیت یزد برگزار شد.

رستگاری در این مراسم گفت: کتاب و کتابخوانی به عنوان گام‌هایی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است و نام این نشست با عنوان « کتاب، سمبل اصلاح و تربیت» بایستی در جامعه گسترش پیدا کند.

وی افزود: اگر جوانان و نوجوانان ما با کتاب مأنوس شوند به خوبی می‌توانند مسیر زندگی خود را مشخص کنند و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در‌امان بمانند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: هر فردی که می‌خواد معنای آموزش و تربیت را به معنای واقعی آن یاد بگیرد نمی‌تواند از کتاب دور باشد بلکه باید همگام با کتاب در مسیر موفقیت حرکت کند.

رستگاری بیان کرد: کتاب دارای ویژگی‌های خاصی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آرامش بخشی، تقویت حافظه، بالا بردن دایره لغات، افزایش تجربه و افزایش همدلی اشاره کرد.

رضا مقبلی قرائی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد نیز در این نشست گفت: اگر می‌خواهیم در جامعه رشد پیدا کرده و به تعالی برسیم باید کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم.

وی افزود: برای رسیدن به عمل صالح باید از طریق کتاب خداوند یعنی قران استفاده کنیم و سبنگ زندگی خود را بر اساس آنچه خداوند متعال در قرآن بیان کرده اجرا کنیم.

این مراسم به همت کانون فرهنگی هنری اصلاح و تربیت برگزار شد.


رونمایی از پوستر سومین جشنواره فصلی رسانه‌های استان یزد
در نشستی با حضور علی اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد و دیگر مسئولان ارشد استان، از پوستر سومین جشنواره فصلی رسانه‌های استان یزد رونمایی شد.

علی اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار یزد در این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت همراهی رسانه‌ها در مسائل مهم استان افزود: رسانه‌ها می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی استان در مسائل مختلف ورود کرده و محتوای ارزشمند تولید کنند، که مسائل مربوط به خانواده، گردشگری و نیز تولید دانش بنیان که در این جشنواره جزء اولویت‌ها می‌باشد از مهمترین مسائل استان و کشور است.

وی در ادامه افزود:‌امیدواریم با فعالیت‌های خوب رسانه‌ها شاهد رویکرد بهتر برنامه‌های استان در مسائل مهم به ویژه برنامه‌های یزدنوین که مورد تأکید استاندار محترم است باشیم.

در ادامه این نشست احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سخنانی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره فصلی رسانه‌های استان با تمرکز بر موضوعات روز استان و کشور افزود: این جشنواره در سه بخش ویژه تحت عنوان‌های ازدواج آسان، فـرزندآوری با رویکرد (ازدواج آسان و راهکار‌های کاهش طلاق، راهکار‌های عملیاتی و اجرایی شدن سیاست‌های افزایش جمعیت در استان یزد، اطلاع‌رسانی، گفتمان‌سازی، مشارکت، نقادی و نقدپذیری با موضوع ازدواج آسان و فرزندآوری)، گردشگری و سفر به شهرجهانی با رویکرد (ارتقای جایگاه یزد به عنوان شهری تاریخی در نگاه ایرانیان به عنوان مقصد گردشگری، چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری یزد، نیاز‌های سرمایه‌گذاری در شهر یزد) و نیز تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با رویکرد‌های (راهکار‌های رسیدن به اهداف سال ۱۴۰۱ در تولید دانش بنیان، دستاورد‌های استان یزد در تولید دانش بنیان و فناوری‌های جدید، حركت به سوی فناوری‌های جدید با توجه به آلودگی‌های محیط زیست و کمبود آب در استان یزد) به همت خانه مطبوعات استان و با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اداره کل ورزش و جوانان استان و پارک علم و فناوری یزد در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش اصلی جشنواره اهالی رسانه می‌توانند در بخش‌های سرمقاله و یادداشت، عکس، گزارش تحلیلی، گفتگو و اینفوگرافی در این جشنواره شرکت کنند.

در ادامه این نشست‌امین سامعی، مدیرخانه مطبوعات استان نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی افزود: برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی در بین خبرنگاران برای داشتن بهترین آثار ایجاد انگیزه می‌کند و این مهم مقدمه‌ای برای کیفی‌سازی رسانه‌های استان است.

وی ادامه داد: این کیفی‌سازی در چارچوب اولویت‌های استان انجام می‌شود که‌امیدواریم با برگزاری این جشنواره و جشنواره‌های مشابه بتوانیم برای استان و کشور قدم‌های خوبی برداریم.

سامعی در ادامه تأکید کرد: هدف از برگزاری این جشنواره بروز اتفاق‌های جدید و نو است که‌امیدواریم پایان جشنواره آغاز حرکتی جدید در رسانه‌ها باشد و باعث ایجاد نوآوری از سوی رسانه‌ها و مطبوعات و منجر به رشد هر چه بهتر رسانه‌های استان یزد شود.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره رونمایی و روند اجرایی این فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ای استان آغاز شد.
 


رونمایی از ۵ کتاب حوزه دفاع مقدس و روایت زندگی شهیدان یزدی در مراسم محفل خاطره گویی
محفل شب خاطره با عنوان «راه آینده» با حضور دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مهران فاطمی استاندار یزد و جمعی از مسئولان فرهنگی استان در مجتمع فرهنگی کربلا یزد برگزار شد.

دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: امروز حوزه هنری یزد به برکت مجاهدت‌های نیرو‌های انقلابی خود منشأ اثر شده و جریانی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی وحوزه پایداری شکل گرفته است و بچه‌هایی در حوزه فیلم‌سازی جمع شده‌اند که‌امیدی برای ما هستند.

وی افزود: در حوزه تئاتر اتفاقاتی در استان صورت گرفته که‌امید کار فاخر ملی از آن‌ها داریم و اگر ما تکلیف خود را انجام دهیم این کار‌ها در طراز مخاطب همه کشور قابل استفاده است.

دادمان بیان کرد: در تربیت نیرو و عمق فکری، یک نهاد انقلابی به نام حوزه هنری در استان شکل گرفته است. معتقدیم که حوزه هنری باید در تکثر مراکز استانی بازتعریف شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد:‌ امیدواریم این حرکت‌ها شتابان و منشأ اثر در سطح ملی و جهانی شود.

وی گفت: استان یزد به لحاظ کار تحولی که شروع کرده، چشم‌انداز بین‌المللی برای خود انتخاب کرده است که‌ امیدواریم به این سمت حرکت کنیم و هنر ضد‌صهیونستی پا‌گرفته و جریان عمیق و ریشه‌داری در هنر انقلاب برای مبارزه با صهیونیست‌ها ریشه کند و در کشور شاخ و برگ بدهد.

در پایان این مراسم از ۵ کتاب «به من نگو فرمانده»، «جماران تا گلف»، «رفیق» و «اگر برگشتم‌»، «‌جنگ آتش» رونمایی شد و همچنین حسام سالکی به‌عنوان رئیس جدید حوزه هنری یزد معرفی شد و از زحمات صادق کوچک زاده قدردانی شد.


برگزاری نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری
نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری به ریاست مهران فاطمی، استاندار یزد و با حضور علی‌اکیر عزیزی و محمدعلی شاه‌حسینی، معاونان استاندار؛ محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد؛ احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر این انجمن و همچنین با حضور سایر اعضای حقیقی و حقوقی در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست با اشاره به اهمیت ریشه‌ای مطالعه در رشد فرهنگ و آگاهی جامعه، تصریح کرد: گسترش فرهنگ کتابخوانی، مهم‌ترین برنامه‌ای است که باید توسط همه نهاد‌ها از جمله کتابخانه‌های عمومی استان در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین مسأله اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد این است که اقشار مختلف را کتابخوان کند و عشق به کتاب و مطالعه را در نسل جوان و نوجوان ایجاد و تقویت کند.

فاطمی اظهار داشت: جامعه‌ای که کتابخوان بوده و با کتاب مأنوس باشد، دچار آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود و افرادی که اهل کتابخانه هستند، کمتر دچار این‌گونه آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها می‌شوند.

وی کتاب و کتابخوان را دو عنصر اصلی در کتابخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: همه ظرفیت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری باید به تقویت این دو عنصر مهم و حیاتی در کتابخانه‌ها منجر شود.

استاندار یزد خطاب به اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: کتابخانه‌سازی مسئولیت شما نیست، بلکه تربیت کتابخوان، وظیفه اصلی انجمن است و لذا باید برنامه‌های شما در انجمن، در این راستا تعریف و اجرا شود.

وی ادامه داد: البته نوسازی منابع کتابخانه‌ها نیز از جمله مواردی است که باید متناسب با سلایق اقشار مختلف جامعه در دستور کار قرار گیرد و در اعتبارات استانی نیز این مسأله مهم حتماً دیده شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان نیز باید احیا شود. ما در استان ۱۱۲ باب کتابخانه داریم که می‌توان با کمک واحد‌های پرشمار صنعتی استان، منابع به‌روز و مفید را برای این کتابخانه‌ها تهیه کرد تا مخزن کتابخانه‌ها به وضعیت مطلوب نزدیک شود.

رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون ۱۱۲ کتابخانه در استان فعالیت دارد که درخواست اصلی این کتابخانه‌ها، تأمین منابع برای به‌روزرسانی مخزن آن‌ها است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه هزینه ساخت کتابخانه ثابت در مناطق مختلف استان بالا است و امکان ساخت در همه مناطق فاقد کتابخانه نیز وجود ندارد، می‌توان با راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های سیار، نیاز روستا‌های پُرشمار استان و نواحی شهری فاقد کتابخانه را مرتفع کرد. نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز آمادگی دارد در صورت تأمین مینی‌بوس مناسب برای این امر، نیرو و منابع این کتابخانه‌ها را تأمین کند.

رفیعی با اشاره به پایان عملیات عمرانی ساختمان کتابخانه شهید بابایی زارچ، گفت: ساختمان کتابخانه تنها نیاز به تامین تأسیسات برقی و سیستم‌های برودتی و حراراتی دارد و در مرحله بعدی نیز لازم است برای محوطه بیرونی این کتابخانه فکر جدی بشود تا بتوان آن را تا پایان سال جاری تجهیز و افتتاح کرد.

وی همچنین خواستار توجه به وضعیت معیشتی کتابداران استان شد و پیشنهاد داد منابع صندوق وام قرض‌الحسنه کتابداران استان با حمایت استانداری و صنایع استان تقویت شود.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها، یکی از اقدامات ارزنده‌ای است که به رشد فرهنگ مطالعه کمک می‌کند.

وی همچنین بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در روستا‌های فاقد کتابخانه تأکید کرد و گفت: این کتابخانه‌ها می‌توانند نیاز مطالعاتی مردم حداقل ۱۵ روستای مجاور را تأمین کنند و با هزینه‌ای بسیار کمتر از ساخت و تجهیز و نگهداری یک کتابخانه ثابت اداره شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط