دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کتابخانه مرکزی شیراز؛ طرح فرهنگی برزمین مانده مدینه‌الشعرا

کارنامه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس دست کم در حوزه طرح‌های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر این استان فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و وعده‌های این پزشک کودکان منجر به سرانجام رسیدن طرح‌های عمرانی بر‌زمین مانده‌ای مانند کتابخانه و تالار مرکزی شیراز نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، محمدهادی ایمانیه در میانه سال 1400 سُکان استانداری فارس را به دست گرفت و از همان روزهای نخست قرار گرفتن بر مسند مسئولیت ارشد استان پهناور فارس، وعده‌های این پزشک 60 ساله، به‌سرانجام رساندن پروژه‌های بر زمین مانده بود. اکنون که یک‌سال از  ورود او به ساختمان میدان امام حسین(ع) شیراز می‌گذرد، بسیاری از این طرح‌ها همچنان بر زمین است و در حوزه فرهنگی دست‌کم 2 پروژه ملی ازجمله کتابخانه مرکزی و تالار مرکزی(مهر) در شیراز وضعیت مشخصی ندارند. استاندار فارس هر از چندی به مناسبتی قول‌هایی می‌دهد و دوباره برگ دیگری به پرونده پایان‌ناپذیر این پروژه‌ها افزوده می‌شود.
 
ایمانیه چندی پیش با اشاره به بلااستفاده بودن ساختمان قدیمی فروشگاه شهر و روستا که در میدان امام حسین شیراز قرار دارد، خواستار واگذاری این بنا از سوی مالک یعنی بانک ملی به منظور ایجاد کتابخانه مرکزی شیراز شد. اکنون او اظهار می‌کند که این واگذاری امکان ندارد، مگر اینکه بانک ملی از منافع خود در این ملک صرف‌نظر و آن‌را اهدا کند.
 
استاندار فارس که به‌مناسبت سی‌اُمین دوره هفته کتاب به بازدید برخی کتابفروشی‌های شیراز پرداخت، در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران ضمن تکرار وعده ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، اعلام کرد: با توجه به تفاهم‌ها، مقدمات فراهم و زمین مشخص شده و به‌زودی کار احداث کتابخانه مرکزی شیراز در محل و موقعیتی مناسب، آغاز خواهد شد و ساخت و پیگیری تالار مرکزی شیراز هم در حال انجام است.

        
(پروژه تالار مرکزی شیراز که از سال 1388 پیشرفتی نداشته است)
 
ایمانیه که عضو انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان فارس هم هست، نخستین روز از هفته 1401 درحاشیه حضور در جمع شماری از کتابفروشان شیراز، گفت: اخیرا با شهرداری و راه و شهرسازی توافق شد، در یکی از مناطق مرکزی شیراز و در کنار یکی از پارک‌ها برای ساخت کتابخانه مرکزی، زمینی اختصاص یابد و اجرا کار نیز به شهرداری سپرده شود. 
 
رئیس‌ هیات‌مدیره شبکه مجمع خیرین استان فارس، موضوع تبدیل ساختمان بلاتکلیف و بلااستفاده شهر و روستا به کتابخانه مرکزی شیراز را منتفی دانست و گفت: پیشنهاد تبدیل این ساختمان به کتابخانه مرکزی به دلیل حواشی و هزینه‌هایی که تملک و تجهیز آن داشت، فعلا منتفی شده و موضوع در قالب پیش‌بینی یک زمین مناسب برای احداث ساختمان، دنبال شده است.
 
استاندار فارس خطاب به رسانه‌ها: بانک ملی را مجاب به واگذاری کنید!
ایمانیه با انداختن توپ تحقق وعده‌هایی که در حوزه عمرانی و فرهنگی داده است به زمین رسانه‌ها، از پیگیری تکمیل تالار مرکزی شیراز خبر داد و درباره تعیین‌تکلیف ساختمان شهر و روستا و استفاده مناسب از این مکان، گفت: سال‌ها قبل شهر و روستا ازسوی بانک ملی خریداری شده است؛ این مکان به‌حتم برای تبدیل به مرکزی فرهنگی مناسب است اما کاش رسانه‌ها به‌عنوان نماینده افکار عمومی این موضوع را پیگیری و بانک ملی را مجاب کنند، ساختمان را برای کاربری فرهنگی به استان هدیه کند.
 
به‌گفته استاندار فارس، اندکی بیش از ۲۰۰ باب کتابخانه در فارس داریم؛ برای اینکه زمینه افزایش این تعداد فراهم و به توسعه فرهنگ کتابخوانی هم کمک شود، پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم و قطعا حامی و همراه اجرای آن‌ها خواهیم بود.
 
ایمانیه با تکرار اینکه ادارات مختلف دارای کتابخانه هستند، یکی از پیشنهادها را عمومی کردن این کتابخانه‌های دستگاه‌های دولتی اعم از دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان‌ها و نهادها دانست و اضافه کرد: یکی از پیشنهادهایی که اجرایی شده، بحث تاسیس کتابخانه سیار برای پوشش مناطق محروم و روستایی و عشایری است.
 
استاندار فارس همچنین یکی از پیشنهادها را کمک به سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای ایجاد و افزایش ارزش‌افزوده از محل املاک تحت مالکیت آن‌ها و تامین منابع مالی یا زیرساختی برای ایجاد و توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها دانست.
 
سرنوشت مشابه تالار مرکزی شیراز
از سویی ساخت تالار نیمه‌کاره مرکزی شیراز که از دوره دولت نهم بلاتکلیف مانده و چندی پیش بود که استاندار فارس از زدن سند این ملک به‌نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
 
       
(پروژه تالار مرکزی شیراز که پس از گذشت 15 سال به گفته استاندار فارس 35 درصد پیشرفت کرده)

دوشنبه 10 مرداد 1401 ایمانیه، استاندار فارس در جلسه بررسی روند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ استان فارس با اشاره به توقف 7 ساله پروژه احداث تالار مرکزی شیراز گفت: این پروژه 7 سال معطل درگیری 8 سازمان در استان بود و هر سازمانی که زمینی در محدوده اجرای این پروژه داشت، ادعایی را مطرح می‌کرد. هم اینک با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سند این ملک صادر خواهد شد. 
 
به گفته استاندار فارس، پروژه نامبرده به پیشرفت ۳۵ درصدی رسیده و با توجه به قول مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از احداث این تالار، طی چهار سال، هر سال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص خواهد یافت؛ علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان، از محل صندوق مسئولیت اجتماعی نیز کمک‌هایی به  این پروژه خواهد شد تا در کمتر از چهار سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

این در حالی است که بازسازی و بازآرایی کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز هم که زمانی کتابخانه ملی این شهر شناخته می‌شد درگیر و دار مشکلات گرانی مصالح و تغییر پیمانکار قرار دارد و براساس آنچه روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در حاشیه اعلام برنامه‌های هفته کتاب گفت: تا پایان سال جاری درهای کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب به روی علاقه‌مندان یارمهربان باز خواهد شد.
 
به گزارش ایبنا؛ پروژه ساخت کتابخانه مرکزی و تالار مرکزی شیراز در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت مصوب شد و از 15 سال گذشته استانداران متعددی وعده تکمیل این پروژه‌ها را دادند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها