یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
نگاهی به کتاب «اسماعیل زنده است»

این روزها پیکر سه شهید بعد از تفحص و انجام آزمایشات DNA تشخیص هویت شده‌اند. یکی از آنها شهیدی است که درباره‌اش کتاب «اسماعیل زنده است» به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس اطلاعات و اخبار منتشر شده پیکر این سه شهید متعلق به شهیدان «اسماعیل لجک اورک»، «عبدالحمید انجول زاده» و «رمضانعلی میرزایی» است. درباره شهید لجک اورک پیشتر کتابی با عنوان «اسماعیل زنده است» چاپ و منتشر شده است.
 
وی در سال ۱۳۳۷ در خوزستان متولد شد و در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید و پس از ۳۹ سال به آغوش خانواده برگشت. شهید اسماعیل لجم اورک در دوران حکومت طاغوت نیز اهل مبارز بود و توسط ساواک دستگیر شد. کتاب «اسماعیل زنده است» در واقع مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، نامه‌ها و خاطرات شهید است.
 
این رزمنده دوران دفاع مقدس دوره راهنمایی از مدرسه اخراج و ممنوع التحصیل شد. پدرش در کارخانه ذوب آهن اصفهان مشغول بود، خانواده هم به همراهش به اصفهان رفتند. اسماعیل در ایذه ماند و به کار جوشکاری مشغول شد. سال 1352 به خاطر فعالیتش در گروه المهدی به وسیله ساواک دستگیر شد. تا وقوع انقلاب، چند بار دیگر هم به زندان افتاد. در این مدت با حجت الاسلام راشد یزدی که به ایذه تبعید شده بود، همکاری کرد و محور فعالیت های ایشان در منطقه می شود.
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه تعاونی 18 را راه اندازی کرد و به جوشکاری و تولید تانکر و... پرداخت تا سال 1361 که کارگاه را به دوستانش می سپارد تا بیشتر بتواند در جبهه باشد. شهید اسماعیل لجم اورک در عملیات محرم، رمضان و خیبر حضور داشت. او ابتدا آر.پی.جی.زن بود و در عملیات خیبر فرمانده گردان شد. روز سوم اسفند 1362 در عملیات خیبر به شهادت رسید و پیکر مطهرش در جزیره مجنون باقی می ماند.
 
کتاب «اسماعیل زنده است» از 8 بخش تشکیل شده است: از کودکی پذیرفته شده بود، بگو مرگ بر شاه، باید به فکر آینده باشیم، نظام جنگی اسمال، اسماعیل زنده است، یادداشتها و نامه ها، فریاد یا محمدا (اشعار و نوحه های حماسی) و ضمائم (اسناد و تصاویر).
 
در بخشی از یادداشت های شهید آمده است: «ارکان اصلی تشکیل دهنده نظام جنگی اسلام: 1. ایمان به غیبت، 2. محور فرماندهی (ولی امر)، 3. اطلاعات و عملیات، 4. نظم (کم من امور)، 5. نیروی انسانی، 6. حداقل سلاح موجود، 7. استفاده از زمین، 8. دوری از نظام جنگی شرق و غرب و 9. آموزش نظام جنگی اسلام.»

این کتاب توسط انجمن فرهنگی هنری شهید بهروز محمدی آماده شده و دفتر نشر معارف آن را روانه بازار نشر کرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها