کتاب‌های مفید و خواندنی در روزهای استرس‌زا

ضرورت بهره‌گیری از علوم روانشناسی در مسیر تاب‌آوری اجتماعی

امروزه با توجه به فشارهای متعدد اجتماعی و اقتصادی، بسیاری از مردم با شرایطی پیچیده مواجه می‌شوند که بر روان و اعصابشان اثر مستقیم می‌گذارد و استرس و اضطراب مفرطی را به وجود می‌آورد. این بسته پیشنهادی به شما در کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.
ضرورت بهره‌گیری از علوم روانشناسی در مسیر تاب‌آوری اجتماعی
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) امروزه با توجه به فشارهای متعدد اجتماعی و اقتصادی، بسیاری از مردم با شرایطی پیچیده مواجه می‌شوند که بر روان و اعصابشان اثر مستقیم می‌گذارد و استرس و اضطراب مفرطی را به وجود می‌آورد. بدون شک مراجعه به روانکاو و روانپزشک راه‌‌حل شناخته شده ای هست اما می‌توان به مدد کتاب‌های این حوزه نیز تا حد قابل قبولی از ناملایمات و تنش‌ها بکاهیم. در همین راستا، بسته‌ای متشکل از کتاب‌های روانشناسی را در این باره ادامه معرفی می‌کنیم.
 


کتاب «روانشناسی سوگ»
نویسنده: ریچارد گراس، ناشر: نویسه پارسی
کتاب «روان‌شناسی سوگ» یکی از موجزترین پژوهش‌های دوران ما درباره‌ سوگ و مواجهه با فقدان است؛ اینکه سوگواری چیست و ما برابر این ناگهانیت مرگ عزیزان‌مان، یک‌به‌یک چه‌گونه خواهیم بود و چه‌طور می‌توانیم تاب بیاوریم. اگر عشق عمیق‌ترین لذت زندگی‌ست، فقدان محبوب، عمیق‌ترین سرچشمه‌ رنج است و به همین دلیل است که مجبوریم با تجربه‌ اولی، دومی را نیز بپذیریم و این مهم به فهم دقیقی از سوگواری نیازمند است. روان‌شناسی سوگ، با دقت‌نظری شگرف در همه‌ نظریه‌های روان‌کاوی و روان‌شناسی، تلاش می‌کند ما را به فهم این تجربه و چگونگی مواجهه با آن نزدیک کند.
 
 

کتاب «تاب‌آوری»
نویسندگان: جورج اورلی، داگلاس استروز، دنیس‌کی مکورمک؛ مترجم: مهدی محی‌الدین بناب
تاب‌آوری توانایی بازیابی کامیابی تا موفق شدن یا خلاق‌تر شدن در انتخاب کردن است. در این کتاب در رویکردی روان‌شناختی پنج عامل تاب‌آوری معرفی و روش‌ها و توصیه‌هایی مطرح می‌شود که خواننده بتواند به یک خودکارآمدی سودمند دست یابد.
 
 

کتاب «اضطراب»
نویسنده: ریکی امانوئل؛ مترجم: سینا رویایی، ناشر: نگاه
تا کنون کتاب‌های زیادی درباره اضطراب نوشته شده است؛ یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این حوزه توسط ریکی امانوئل نوشته شده و سینا رویایی آن را ترجمه کرده است. از نظر «فروید» دلمشغولی در مورد محرومیت از چیزهایی که عاشقشان هستیم، یکی از محوری‌ترین عوامل بروز اضطراب است؛ کودکی که قبل از بیدار شدن اعضای خانواده کادوهای تولدش را باز می‌کند احتمالا هنوز نمی‌داند بخشی از لذت هدیه گرفتن سهیم کردن دیگران در تجربه «دادن» و «گرفتن» است. شاید دخترک تازه بالغی که به بدنش زخم می‌زند تا جاری شدن خون را ببیند، بدین ترتیب احساس رهایی می‌کند. شاید فکر می‌کند سرانجام توانسته منشأ درد و اضطراب را بشناسد و از خود دفع کند. این کتاب کمک می‌کند بفهمیم «اضطراب» چیست و ریشه اضطراب‌های ما در کجاست؟
کتاب «خودکارآمدی و کاهش استرس»
نویسندگان: حسین روزبهانی، ناصر امینی؛ ناشر: رشد فرهنگ
خودکارآمدی، عبارت است از باور فرد، در این خصوص که توانایی انجام فعالیت را دارد یا خیر. خودکارآمدی با توجه به احساست فکر و عمل انسان‌ها متفاوت است. خودکارآمدی عموماً در حوزه اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، بدین معنا فرد می‌تواند خودباوری نسبتاً محکمی در حیطه‌ها و دامنه‌های مختلف یا موقعیت‌های عملکردی خاصی داشته باشد. این کتاب به خودکارآمدی و کاهش استرس در شما کمک می‌کند.
 
 
کتاب «راهکارهای کاهش فشارهای روانی (استرس)»
نویسندگان: سیدسعید موسوی، حسن قربانی
در کتاب حاضر، مقابله با استرس راه‌حل‌های عملی و مؤثری را به خواننده پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند در برابر فشارهای روانی مورد استفاده قرار دهد و به خواننده کمک می‌کند تا اقتدار زندگی خود را مجدداً به دست بیاورد. مؤلف بیان می‌دارد که ما می‌توانیم بیاموزیم که چگونه استرس‌های خود را که ناشی از نیروها، احساسات، رفتارها و اعتقادات منفی است کنترل کنیم و همین‌طور رفتارهای متداول نابودکننده‌ای را که مدت‌هاست باعث بیماری در جامعه شده است.
 
 

کتاب «فنون آرمیدگی و کاهش استرس»
نویسندگان: نویسنده : مارتاس دیویس، متیو مکی، الیزابت‌رابینز اشلمن؛ مترجم: مهرداد فیروزبخت؛ نشر: ارسباران
در رابطه با محتوای کتاب فنون آرمیدگی و کاهش استرس، سرفصل‌ها، مخاطبان و چند خطی در رابطه با نویسنده و مترجم کتاب صحبت کنیم. در جهان امروز در معرض بسیل بسیار زیادی از انواع اطلاعات، از جمله در معرض سیل اطلاعاتی که مربوط به استرس و مدیریت استرس می‌باشد، قرار گرفته‌ایم. ویژگی منحصر به فرد کتاب فنون آرمیدگی و کاهش استرس، آن می‌باشد که فوراً به چیزی که به شما مربوط است یعنی به عواملی که باعث استرس در زندگی انسان و طرز واکنش نشان دادن شما به این عوامل شده‌است، می پردازد. هنگامی که منبع استرس را شناسایی نمایید، شما می‌توانید به سوی فنون هدایت شده که در وضعیت خاص زندگی‌تان، می‌تواند به شما کمک کند.
 
 

کتاب «درمان اضطراب فراگیر»
نویسنده: رامین راشدنژاد؛ نشر: نادریان
اختلال اضطراب فراگیر، شایع‌ترین اختلالی است كه همزمان با اختلال روانی دیگری یافت می‌شود؛ اختلال دوم معمولا «جمعیت هراسی»، «هراس اختصاصی»، «اختلال هول» یا یكی از اختلالات افسردگی است. «تنش حركتی»، شایع‌ترین ویژگی بالینی این اختلال است. در این كتاب به بررسی اختلال اضطراب فراگیر و چگونگی مدیریت آن، پرداخته می‌شود.
 
 

کتاب «مشاوره و روان‌درمانی: روان‌درمانی روان‌پویشی: هنر گوش دادن»
نویسنده: جی فریدریکسون؛ مترجمان: : حمیدرضا آقامحمدیان‌شعرباف، علی نقوی، مهدی جواهری
در کتاب حاضر، با تکیه بر علم مشاوره و روان درمانی روان پویشی، یکی از مهارت‌های اساسی درمانگری روان تحلیل‌گری، یعنی هنر گوش دادن، معرفی و بررسی می‌شود. هنرگوش دادن در سه بعد، «پی بردن به تعارض‌ها»، «پی بردن به ارتباطات ناهشیار» و «پی بردن به دفاع‌ها»، مطرح شده است. براین اساس، دیدگاه روان‌پویشی در هنر گوش دادن، امکان استنباط احساسات و افکار نیمه هشیار و ناهشیار را فراهم می‌کند. در کتاب تمرین‌هایی نیز ارائه شده است که به مخاطبان نشان خواهد داد که چگونه می‌توانند نظریه‌های متفاوت را در حوزة گوش دادن، در عمل اجرا کنند. همچنین گزارشی از جلسات درمان واقعی بیماران در این حوزه بیان و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است بدین ترتیب، رابطة نظریة و علم، مشخص شده و مخاطبان بهتر می‌توانند به پرورش این مهارت خود بپردازند.
 
 

کتاب «روان درمانی روان‌درمانگران»
نویسنده: جفری‌ای کاتلر؛ مترجمان: احسان شریفی، امین قشلاقی، سیدرضا میرمهدی، میلاد نوروزی؛ ناشر: سخنوران
بخش یک این کتاب مراحل متوالی ارزیابی فرایند درمان را ارائه می‌دهد که به شما در شناسایی منابع خاص شادی و سختی در زندگی حرفه‌ای و شخصیتی کمک می‌کند. بخش دوم کتاب به شما کمک می‌کند تا مسائل و مشکلاتی را حل کنید که با توجه به مراحل موردنظر و پیشنهاد روش‌هایی برای ایجاد سرگرمی و رضایت بیشتر در کاردرمانی شناسایی شده است.

 
 

کتاب «مهارت مدیریت استرس: راهکارهای پیشگیری و درمان‌های نوین (غیر دارویی)، تمرین‌های عملی در پیشگیری از استرس، استرس در دوره‌های مختلف زندگی زنان...»
نویسندگان: محبوبه والیانی، امید امیرخانی؛ ناشر: اعلی
از آغاز زندگی بشر، استرس بخشی از زندگی انسان بوده و گاهی از طریق تقویت نیروهای انسانی و بروز واکنش‌های به موقع در برابر خطرات، امکان ادامة زندگی، بقا و ماندگاری را برای او فراهم نموده است. در سیر تکامل انسان، استرس همواره برای افرادی که قادر به کنترل و هدایت آن نبوده‌اند، به عنوان یک نقص مطرح‌شده و این در حالی است که نیاکان ما به طور غریزی قادر به کنترل آن بوده‌اند. اگر استرس، کنترل و هدایت نشود، منشا بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی از قبیل افسردگی، اختلالات خواب و... می‌گردد. بنابراین به دلیل اهمیت نقش استرس در زندگی نگارنده در کتاب حاضر نخست علل و عوامل موثر در بروز استرس را بیان کرده، سپس استرس در زنان و در دوره‌های مختلف زندگی و باروری آنان را نیز مورد بررسی قرار داده و در پایان راه‌کارهایی برای پیش‌گیری و یا عدم پیش‌رفت آن ارائه داده است.
 
کد مطلب : ۳۲۶۸۵۸
https://www.ibna.ir/vdcjimetouqe8oz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

هفته کتاب 1401