دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
عملیات فتح 10 و کاهش خطر بمباران شهرها توسط ارتش عراق

عملیات فتح 10 در اواسط شهریور سال 66 با روش چریکی و جنگ‌های نامنظم دنبال شد. از جمله اهداف اصلی آن به شرط تحقق‌شان کاهش خطرکمین، ترور، گروگان‌گیری، بمب‌گذاری و مین‌گذاری توسط رژیم بعث عراق بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمد فیروزی: عملیات فتح 10 از جمله عملیات‌های تحت امر قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با روش‌های چریکی طراحی و اجرا شد. شروع این عملیات مربوط به 10 شهریور سال 66 در شمال شرقی استان اربیل عراق است البته بخش اصلی عملیات چریکی در تاریخ 13 شهریور همان سال اجرا شد. (لینک)

 
فتح 10 پاسخی به بمباران عراقی‌ها
علی سمیعی در کتاب «کارنامه توصیفی عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس» درباره اجرای عملیات فتح 10 می‌نویسد: «نیروهای تیپ 58 مالک اشتر نیروی زمینی سپاه با همکاری مجاهدین مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و پیشمرگان حزب‌الله کرد عراق نیروهای عمل‌کننده در عملیات بودند. هدف از اجرای این عملیات پاسخگویی به عراق در مقابل بمباران مراکز غیرنظامی ایران و گلوله‌باران روستاهای کردنشین بود.»

 
در دانشنامه الکترونیکی دفاع مقدس در مقاله‌ای پیرامون اجرای عملیات فتح 10 تاکید شده که در جبهه شمالی اهداف متعددی دنبال می‌شد که تامین مرزها بخشی از آن بود. در ادامه هم آمده است: «با مسدود شدن معابر مرزی، هرگونه عملیات نامنظم دشمن محدود می‌شد. کمین، ترور، گروگان‌گیری، بمب‌گذاری و مین‌گذاری به‌شدت کاهش می‌یافت. همچنین وجود منابع و تأسیسات اقتصادی عراق در کرکوک، اربیل و سلیمانیه بر اهمیت این جبهه می‌افزود.»
 
قرارگاه رمضان چه می‌کرد؟
در بخش دیگری می‌خوانیم: «عملیات در اربیل امنیت انتقال نفت عراق را به سواحل ترکیه در دریای مدیترانه به مخاطره می‌انداخت و تصرف سلیمانیه ضمن آنکه گامی بود به سوی کرکوک، باعث افزایش فشار معارضان کرد بر حکومت عراق می‌شد.»
 
محسن رشید در کتاب «اطلس جنگ ایران و عراق» ضمن توضیح درباره چگونگی تشکیل قرارگاه رمضان درباره عملیات‌های این قرارگاه و چگونگی همکاری کردهای عراقی با سپاه که در عملیات فتح 10 نیز رقم خورد، این‌طور می‌نویسد: «از پاییز 1364 با اعلام آمادگی جدی کردهای معارض عراق برای همکاری با نیروهای مسلح ایران، سپاه پاسداران به منظور هدایت جنگ‌های نامنظم، قرارگاه رمضان را تشکیل داد و استراتژی تعقیب متجاوز در جبهه شمالی اتخاذ شد. به این ترتیب محدوده زمانی عملیات برداشته شد و نیروهای مسلح ایران درصدد برآمدند تا در زمستان نیز جبهه شمالی را فعال نگه دارند. نیروهای معارض در حزب دموکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) که استان اربیل منطقه تحت نفوذشان محسوب می‌شد، بیشترین سهم را در همکاری با جمهوری اسلامی ایران در این محور داشتند و تحت فرماندهی قرارگاه رمضان سپاه و یگان‌های تکاور این قرارگاه در چندین عملیات مشارکت کردند. اتحادیه میهنی کردستان عراق (طالبانی‌ها) هم در محورهای سلیمانیه و کرکوک تحت فرماندهی قرارگاه رمضان، بیشترین مشارکت را در عملیات‌ها داشتند.»
 
زمان و مکان عملیات فتح 10
ابوالقاسم حبیبی در کتاب «کارنامه عملیات سپاهیان اسلام در هشت سال دفاع مقدس» درباره اجرای عملیات فتح 10 این‌گونه می‌نویسد: «عملیات چریکی فتح 10 در ساعت 1:45 جمعه 13 شهریور 1366 با رمز یا ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام به اجرا درآمد. این عملیات مانند سایر سلسله عملیات‌های فتح در عمق جبهه شمالی عراق و در محور شمال شرقی استان کردنشین اربیل عراق در منطقه عمومی سیدکان انجام شد.»
 
در ادامه همین بخش می‌خوانیم: «نیروهای ایرانی در ساعات اولیه عملیات مواضع‌ خودی را ترک‌ و بعد از اعلام رمز عملیات، با رعایت اصل استتار و غافلگیری‌، به عمق خاک عراق نفوذ کردند. تاکتیک‌های پیشرفته جنگ‌های چریکی پارتیزانی همراه با سرعت عمل نیروهای ایرانی، شروع موفقی برای این عملیات بود. در این تهاجم غافلگیرکننده 36 پایگاه حفاظتی و مقر فرماندهی گردان خفیفه در بلندی‌های این منطقه و ارتفاعات 1636، 1962، 1185، 1198، 1096 تحت کنترل کامل نیروهای ایرانی درآمد.»

 
دستاوردهای عملیات فتح 10
حبیبی در صفحه 184 اثر خود درباره دستاوردهای عملیات فتح 10 نیز توضیحاتی آورده است: « همچنین 15 دستگاه خودرو نظامی و چندین قبضه سلاح سبک و سنگین عراقی به آتش کشیده شد و بیشتر از پانصد نفر از نیروهای عراقی کشته، زخمی و اسیر شدند. ستوان سوم عبدالعزیز نفل، معاون توپخانه لشکر 33 سپاه پنجم ارتش عراق، نیز به اسارت نیروهای ایرانی درآمد. انهدام کامل مقر گردان خفیفه تحت امر لشکر 45 ارتش عراق که فرماندهی منطقه عملیاتی را به عهده داشت، از دیگر دستاوردهای عملیات فتح 10 است. نیروهای ایران در این عملیات همچنین موفق شدند پانزده دستگاه خودروی سبک و سنگین، چهار دستگاه خودروی مهندسی، سه زاغه انبار مهمات بزرگ، چندین قبضه سلاح انفرادی و وسایل مخابراتی عراق را به طور کامل منهدم کنند و تعداد زیادی از تجهیزات آن‌ها از جمله ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه سلاح انفرادی، مقداری مهمات و چند قبضه توپ ضدهوایی به غنیمت بگیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها