سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
چگونگی ترورهای سیاسی و تاریخی به روایت پژوهشگران و محققان

در تقویم ایران هشتم شهریور عنوان «مبارزه با تروریسم» ثبت شده است. ترور و تروریسم، موضوعی است که حوادث بسیار تلخی را در ایران به جای گذاشت و بزرگان زیادی را در عرصه سیاست، علم و دانش به شهادت رساند. به مناسبت این روز مروری بر چند کتاب‌ با موضوع ترور و تروریسم داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روز هشتم شهریور در تقویم ایرانی به عنوان (مبارزه با تروریسم) ثبت شده است. به همین منظور با توجه به اطلاعاتی که در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده است با کلید واژه (ترور) سراغ کتاب‌هایی رفتیم که درباره ترور و تروریسم نوشته شدند. 

اطلاعات کتاب‌های زیادی با کلیدواژه (ترور) در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وجود دارد که ما در این گزارش تنها به کتاب‌های نوشته شده درباره ترور و توریسم پس از انقلاب پرداختیم. هر چند نیم‌نگاهی به کتاب‌های حقوقی ترور نیز کرده‌ایم. نخستین کتابی که به آن اشاره شده، کتابی از رون برگمن است که به ترورهای مبارزان فلسطینی و دانشمندان هسته‌ای اختصاص دارد. در میان کتاب‌ها، سیاست دوگانه اتحادیه اروپا درباره ترور نیز مورد توجه قرار گرفته است. 


*تو زودتر بکش: روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران
نويسنده : برگمن ، رونن - مترجم : خضاب ، وحید، تاریخ نشر ۱۴۰۱، قیمت ۱,۳۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر قم – قم، ۴۶۴ صفحه 

«تو زودتر بکُش» نوشته رونین برگمن، جلد اول از روایات نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد، از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران است. این کتاب آخرین اثر تحقیقی برگمن است. کتاب، روایتی ،اسرائیلی، از پیش زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر ترورهای صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها تمرکز دارد. برگمن، برای به دست آوردن تصویری از سیر و عملکرد این دستگاه‌ها، هزاران سند (که برخی از آنها، محرمانه بوده و به صورت غیر قانونی در اختیار او قرار گرفته) و تعداد بی شماری کتاب و مقاله را بررسی کرده است. اما اهمیت بیشتر این کتاب، به صدها مصاحبه اختصاصی نویسنده با کسانی برمی‌گردد که خود به صورت مستقیم در این سازمان‌ها (یا در وقایع مورد اشاره در کتاب) حضور داشته‌اند و رتبه سازمانی یا عملیاتی برخی از آنها نیز در بالاترین سطح بوده و همین، اطلاعات آنها را به معنای دقیق کلمه ،دست اول، کرده است. کتاب، تو زودتر بکش، به ترجمه وحید خضاب روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از 60 سال ترورهای موساد، از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران است.


*تئوری ترور: واکاوی ریشه‌های تئوریک و عملی مجاهدین خلق
نويسنده : بیافرین، علی، ناشر دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه)، تاریخ نشر ۱۴۰۰، قیمت ۴۰۰,۰۰۰، محل نشر قم، 144 صفحه 

مولف در این کتاب سراغ تاریخچه سازمان مجاهدین خلق رفته بعد از آن به چرایی تغییر اعتقادی و مبارز علیه استبداد و امپریالیزم تا دگرگون شدن در مولفه‌های سرمایه‌داری و بعدتر مبتذل‌ترین وجوه اخلاقی نشان می‌دهد که خط نفاق از شبیه‌ترین خطوط موازی با انقلاب اسلامی است که در هر دوره و مقطع با پوشش مناسب آماده رویاروئی نهایی با خط رهبری و انقلاب است. کمااین‌که سازمان مجاهدین توانستند برای مدت زمان قابل ملاحظه‌ای  و با استفاده از بعضی شخصیتها تا چند قدمی امام نفوذ کرده تا با کسب مشروعیت از ایشان در آخرین سنگر و مرجعیت نفوذ کنند. این مجموعه این امکان را می‌دهد تا سازمان را از زاویه‌ای تازه‌تر مورد ارزیابی قرار داده و فارغ از هر ساده‌انگاری به شناخت مصادیق پنهانی از خط نفاق با فاکتورهای زنده نزدیک شویم. 


*ترور بزرگ تاریخ: بر اساس لایحه درخواست مجازات آمران، عاملان و مباشران ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان
نويسنده : باقری ، حسن - ويراستار : حقیه ، سلویه،  ناشر اختر، تاریخ نشر ۱۴۰۰، قیمت ۴۵۰,۰۰۰ ریال ، محل نشر تبریز - آذربایجان شرقی- ۱۲۰ صفحه 

نگارنده کتاب با بهره‌گیری از مبانی حقوقی در اثر خود جنایت را در مقیاس و تراز حقوق بین‌الملل با مهارت و چیره دستی به رشته تحریر درآورده است. این اثر ضمن واکاوی علت حضور آمریکا در عراق و سوریه و در مجموع کشورهای خاورمیانه تاثیر این حضور بر ایران را هم مورد بررسی قرار داده و در ادامه تروریست دولتی را توضیح داده و به مباحث اصلی‌تر در کتاب پرداخته است. در بخش ضمائم کتاب وصیت‌نامه سردار سلیمانی نیز چاپ شده است.


*سیاست‌های دوگانه اتحادیه اروپا در قبال ترور
نويسنده : صفری‌نیا ، ناصر، ناشر اساتید دانشگاه ، تاریخ نشر ۱۴۰۰، قیمت ۹۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، 258 صفحه، 

تروریسم یکی از پدیده‌های بحث برانگیز قرن حاضر است. پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نقطه اوج خود رسید و ظرف مدت کوتاهی، ضمن به چالش کشیدن روابط بین‌الملل، تقریباً همه محافل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی جهان را تحت تأثیر قرار داد. امنیت ملی، مهم‌ترین بحث در ثبات سیاسی و استقلال یک کشور با یک واحد سیاسی است؛ زیرا برای هر کشور، تمامیت ارضی و ثبات و استمرار آن بستگی به امنیت ملی آن کشور دارد. نویسنده، به تروریسم و انواع آن، سیر تکوین گروه تروریستی داعش، تأمین مالی تروریسم و مصادیق تروریسم در حقوق بین الملل، نقش سازمان‌های بین المللی غیردولتی در مبارزه با تروریسم و راهبردهای اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم پرداخته است.


*ترور اندیشه، گروه فرقان مطهری، مرتضی
نويسنده : اندیشکده برهان، ناشر دیدمان،  تاریخ نشر ۱۳۹۸، قیمت ۱۵۰,۰۰۰ریال، محل نشر تهران – تهران،  ۵۰ صفحه 

کتاب حاضر، نوعي تحقيق تاريخي درباره علل و ريشه‌هاي ترور شهيد مطهری است که نگارنده در آن به روش اسنادی روي آورده و تلاش کرده از درون مطالعه کتابخانه‌ای به نسبت مفصل و دقيق، پاسخ پرسش‌ها را بيابد. در اين راستا، به نوشته‌ها و مصاحبه‌های به‌جا‌مانده از خود جناب علامه، دوستان و شاگردان ايشان، برخی اعضای گروه فرقان، مسؤولان پرونده و... استناد شده و از رجوع به منابع دست دوم، صرف نظر شده است.


*عکس، زندگینامه و خاطرات شهدای ترور بابل
نويسنده: نصیری، رویا، ناشر اکسیر قلم، تاریخ نشر ۱۳۹۷، قیمت ۳۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر بابل – مازندران، 164 صفحه 

سهم شهرستان بابل از شهداي ترور ايران ۲۱ شهيد است. از اين تعداد ۱۵ شهيد در بابل زاده و دفن شده‌اند. در اين كتاب در دو بخش بر پايه تاريخ شهادت اين شهدا «ابوالقاسم بزاز»، «حسين اصفهاني»، «مير رحيم طاهري»، «يحيي كاظمي»، «حجت‌الله توحيدي» و... معرفي شده‌اند. براي هر شهيد اطلاعات لازم شامل عكس، زندگي‌نامه، خاطره، نامه و وصيت‌نامه ارائه شده است.


*کارنامه سیاه: گذری بر حوادث تروریستی دهه ۶۰ به انضمام ۱۰۰ سند معتبر از جنایات منافقین
پدیدآور، موسسه راهبردی دیده‌بان، تدوين : قاسمیان ، علی - تدوين : سالاروند ، امیر، ناشر کلام ماندگار،  تاریخ نشر ۱۳۹۷، قیمت ۴۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر قم - قم
۴۵۲ صفحه 

کتاب حاضر، مروری بر عملکرد جنایت‌بار منافقین و بررسی گام‌به‌گام جنایات و حرکت نفاق و برملا ساختن حیله و ترفند منافقین از شروع انقلاب اسلامی تا زمان حال است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان اسلام و درصدر آن‌ها استکبار جهانی به‌ انحاء مختلف سعی در خاموش کردن نور انقلاب داشتند و این دسیسه‌ها همواره ادامه داشته و بانفوذ گروه‌های ضدانقلاب و التقاطی و به راه انداختن کارزارهای مسموم تبلیغاتی، خیانت و جنایت خود را نشان می‌دهند. این اثر بازخوانی اعترافات تکان‌دهنده برخی از اعضاء گروهک‌های تروریستی دهه ۶۰ می‌باشد که باهدف آگاهی بخشی به نسل‌های جوان گردآوری‌شده است.


*سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در قبال سوء‌ قصد به جان مقامات رسمی داخلی و خارجی با مطالعه در کنوانسیون‌های بین‌المللی
نويسنده : قدیمی ، عباس، ناشر پژواک عدالت،  تاریخ نشر ۱۳۹۶ ، قیمت۱۲۰,۰۰۰ریال،  محل نشر تهران – تهران، 218 صفحه

مولف در کتاب بر آن است تا با بررسی دقیق و موشکافانه بارزترین مصداق ترورهای سیاسی یعنی سوء‌قصد به جان مقامات داخلی و خارجی، نوع سیاست جنایی جمهوری اسلامی از لحاظ کیفری بودن و یا پیشگیرانه بودن اقدامات نظام حقوقی کشورمان را در قبال این جرم یافته و نوع نگاه کنوانسیون‌های بین‌المللی به این جرایم را بررسی کنیم. 


*ترکیب التقاط و ترور: بررسی عملکرد و اسناد گروه فرقان
نويسنده: روزی‌طلب، محمدحسن، ناشر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تاریخ نشر ۱۳۹۲، قیمت ۱۲۵,۰۰۰ریال، محل نشر تهران،  ۴۰۸ صفحه  

سال ۱۳۵۸ سال تثبیت انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران بود. در این میان، گروه‌های بسیاری در جهت براندازی نظام اعلام وجود کردند که گروه فرقان یکی از آن‌ها بود. گروه فرقان در اواسط سال ۱۳۵۶ تأسیس شد و پس از پیروزی انقلاب تصمیم گرفت به مبارزه مسلحانه با روحانیت بپردازد. نگارنده در کتاب حاضر به مرور چگونکی تشکیل شدن گروه فرقان در سال ۱۳۵۵ و زمینه های به وجود آمدن و اقدامات تروریستی این گروه در مصاف با انقلاب اسلامی و ملت ایران پرداخته است. این پژوهش با هدف نشان دادن ماهیت این گروه، بازخوانی ترورهای آن‌ها و اقدامات نهادهای انقلابی در تعقیب، دستگیری و محاکمه آنان منتشر شده است.


*تبار ترور (مروری بر تاریخچه و کارنامه‌ی تروریستی سازمان مجاهدین خلق)
نويسنده : کوشکی، محمدصادق، موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی،  تاریخ نشر ۱۳۸۷، قیمت ۳۹,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران،  ۴۸۰ صفحه 

سازمان مجاهدین خلق از جمله مشهورترین تشکل‌های سیاسی است که به واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد خود در طول عمر قریب به چهل‌ ساله‌اش، به تناوب کانون توجه سیاستمداران، پژوهشگران و عامه مردم قرار گرفته و برخلاف بسیاری از گروه‌های مشابه،‌توانسته است نزدیک به چهاردهه در صحنه سیاسی کشور (به مثابه یک عنصر قابل توجه) باقی بماند؛ اما به رغم این امر، چنان هاله‌ای از ابهام، گذشته و امروز این سازمان را فرا گرفته که کم‌تر پژوهشگری می‌تواند با شفافیت و دقت به توصیف و بررسی آن بپردازد. بررسی و مطالعه این گروه، علاوه بر بعد تاریخی، از جنبه دیگر نیز ضروری است و آن نقش چشمگیر، در مخالفت با نظام جمهوری و عناد با ارزش‌ها و تفکرات حاکم بر جامعه امروز ایران است. سازمان مجاهدین خلق از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تغییرات عظیمی را در همه عرصه‌ها شاهده بوده است، اما در یک عرصه مواضع خود را ثابت و مستحکم نگاه داشته است و آن چیزی جز ضدیت با حکومت اسلامی و نهاد ولایت فقیه نیست. از این رو به منظور مقابله با تهدیدات متنوع نشأت گرفته از این گروه، شناخت دقیق آن در اولویت قرار می‌گیرد. در کتاب حاضر، پیشینه و ابعاد و جنبه‌های ناگفته سازمان مورد توجه نویسنده بوده است.


در میان فهرست آثاری که به آنها اشاره شده است، بعد از تهران، قم بیشترین کتاب‌ها را به خود اختصاص داده است. در میان ناشران نیز مرکز اسناد انقلاب اسلامی با دو کتاب ناشر فعال در این موضوع است. این گزار به همه کتاب‌هایی که به ترور پرداخته‌اند اختصاص ندارد، بلکه گزینشی از چند کتاب درباره ترور است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها