دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
«مهاجر سرزمین آفتاب» یادگاری از تنها مادر شهید ژاپنی

این هفته قرار است طی مراسمی از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب برای کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» رونمایی شود، کتابی به قلم حمید حسام که توانسته ویژگی‌های شخصیتی مرحوم سبا بابایی (کونیکو یامامورا)، تنها مادر شهید ژاپنی را به تصویر بکشد و یاد او را زنده نگاه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد فیروزی: در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت هرسال کتاب‌های زیادی منتشر می‌شوند. در همین بهار امسال براساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران تعداد 425 عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر شد که سهم کتاب‌های چاپ اول 289 عنوان اثر بود. با این حال کتاب‌هایی که بتوانند تجدید چاپ‌های مکرر با شمارگان بالا تجربه کنند هنوز زیاد نیستند. کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» اثری به قلم حمید حسام (منتشر شده در انتشارات سوره مهر) یکی از کتاب‌های موفق این حوزه قلمداد می‌شود.
 
این اثر به سرگذشت کونیکو یامامورا، تنها مادر شهید ژاپنی می‌پردازد که اوایل تابستان امسال بعد از یک دوره بیماری به دیدار حق شتافت. آن مرحوم که قبل از انقلاب به ایران آمده بود و همراه همسرش به فعالیت‌های مبارزاتی انقلابی می‌پرداخت و با حضورش در ایران نام و نام خانوادگی «سبا بابایی» را برگرفته از یک نام قرآنی و نام خانوادگی همسرش برای خورد برگزید.
 
فرازی از کتاب زندگی سبا بابایی
در واقع «کونیکو یامامورا» بعد از آشنایی با یک تاجر مسلمان ایرانی و ازدواج با او، ژاپن را به مقصد ایران ترک کرد و کتاب هم فراز و فرودهای زندگی او را تا اواخر عمر نشان می‌دهد. در بخشی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره انتخاب یک همسر ایرانی توسط کونیکو یامامورا و مقاومت خانواده‌اش این‌ طور آمده است: «همین‌که پا به اتاق گذاشتم، برادرم، هیداکی، با توپ پٌر به سراغم آمد و، درحالی که پدر و مادرم می‌شنیدند، سرم داد زد و با صدای بلند گفت: «تو هیچ می‌فهمی زندگی با یک مسلمان چه سختی‌هایی دارد؟! آن‌ها هر گوشتی نمی‌خورند! شراب نمی‌خورند! اصلاً تو می‌دانی ایران کجای دنیاست که می‌خواهی خاک آبا و اجدادیت را به خاطرش ترک کنی!؟» ... بغض کردم و رفتم توی اتاقم؛ همان‌جا که اتسوکو نشسته بود و با غیظ و غضب نگاهم می‌کرد. ناامیدی و دلتنگی بر سرم آوار شد...» (لینک)

خوشحالی مرحوم کونیکو یامامورا از بودن در ایران
مرحوم سبا بابایی در مراسم رونمایی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» در تابستان سال 1399 خود را این‌گونه معرفی کرده بود: کونیکو یامامورا هستم اهل ژاپن، البته نیم قرن پیش به ایران آمدم و مسلمان شدم. در ایران زندگی می‌کنم و حالا یک ایرانی هستم. خوشحالم با اسلام آشنا شدم. اگر همانطور که در ژاپن زندگی می‌کردم باز هم به زندگی ادامه می‌دادم چیزی درباره اسلام و خدا نمی‌دانستم اما شکر می‌کنم که آقای بابایی [اشاره به همسرش] من را با اسلام آشنا کرد. هر چه بیشتر آشنا می‌شوم از گذشته زندگی خودم تعجب می‌کنم.
 
کونیکو یامامورا در آن مراسم بابت حضورش در ایران و فعالیت‌هایش ابراز خوشحالی کرد و گفت: از اینکه به ایران آمدم (پیش از انقلاب) کم کم محیط زندگی من داشت رنگ و بوی انقلابی می‌گرفت. چرا که همه انقلابی و پیرو امام بودند. (لینک)

 
نظر حمید حسام درباره «مهاجر سرزمین آفتاب»
همان‌طور که اشاره شد کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» از جمله آثار حمید حسام، مولف و نویسنده نام آشنای حوزه دفاع مقدس است. او در مراسم رونمایی از این کتاب که در برگیرنده یاد و خاطرات مرحوم کونیکو یاماموراست گفته بود: این کتاب روایت خاطرات خانم کونیکو یامامورا (سبا بابایی) است و شامل مجموعه اتفاقات و ماجراهای شگفت‌انگیز 80 سال زندگی ایشان 20 سال در ژاپن و 60 سال در ایران است البته تمامی ماجرا را نمی‌توان در 245 صفحه کتاب نوشت.
 
وی همچنین گفت: وقتی به ساحت هجرت از شرق آسیا به ایران ناشناخته آن روز می‌نگریم جذابیت‌های این اثر دو چندان می‌شود آن هم برای فردی که علاقمند به هجرت است. بنابراین این کتاب دو ساحت دارد؛ نخستین ساحت هجرت از شینتو به آئین اسلام و شیعه و دیگری مهاجرت از ژاپن به ایران است.

به گفته این نویسنده، این قصه یک حلقه ارتباط دارد و آن اسدالله بابایی است که 60 سال پیش در یکی از شهرهای ژاپن به تجارت می‌پرداخته و کار او مقدمه آشنایی و یک زندگی پرفراز و نشیب می‌شود.
ترجمه کتاب به 6 زبان دیگر
از جمله نکات جالب توجه در این کتاب متفاوت با سایر آثار حوزه دفاع مقدس اینکه «مهاجر سرزمین آفتاب» به ۶ زبان ترجمه شده است. در اینباره حمید حسام نویسند اثر ضمن تاکید بر اینکه خاطرات کونیکو یامامورا یک سوژه بین‌المللی است، درجایی می‌گوید: تقاضای ناشری در توکیو برای ترجمه این کتاب نشان می‌دهد که درون مایه‌های مشترک انسانی زیبایی در بیان خاطرات این مادر شهید بوده که موجب انگیزه ناشران خارجی برای ترجمه آن شده است.
 
وی با اشاره به استقبال مخاطبین از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» گفت: این کتاب تاکنون به 6 زبان مختلف ترجمه و ۱۳ بار تجدید چاپ شده است. (لینک)

این کتاب با وجودی که مدت زیادی از چاپ آن نمی‌گذرد، تجدید چاپ‌های مکرری شده است و بعد از آن اظهارات حمید حسام بازهم چندین مرتبه دیگر تجدید چاپ شد. ضمن اینکه برای آن پویش‌ ترویجی هم برگزار شده است. خبر دیگر درباره کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» هم که در روزهای اخیر در صدر اخبار حوزه فرهنگی قرار گرفته اینکه روز چهارشنبه صبح (ساعت 10) قرار است طی مراسمی در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما از متن تقریظ رهبر انقلاب برای این کتاب رونمایی شود که با اعلام این خبر و برگزاری مراسم پیش‌ بینی می‌شود کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» بازهم تجدید چاپ و فروش‌های بیشتری را در آینده تجربه کند و تمایز خود را با دیگر آثار حوزه دفاع مقدس هر روز بیشتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها