چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
18 کتاب که رنج‌های آزادگان را به تصویر می‌کشد

درباره اسارت کتاب‌های متعددی چاپ شده‌اند و هر سال به لیست این آثار افزوده می‌شود. امسال هم 18 اثر شاخص در این حوزه چاپ و یا تجدید چاپ شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمد فیروزی: آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق تجربیات تلخی را از سر گذراندند. از برخوردهای غیر انسانی زندان‌بان‌ها تا تلاش گروه‌های سیاسی اپوزیسیون همچون مجاهدین خلق (موسوم به منافقین) برای جذب زندانیان جوان و نوجوان و استفاده ابزاری از آنها برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران؛ بیست و ششم مرداد سال 1369 که مصادف بود با ورود اولین گروه آزادگان به کشور فرصتی برای یادآوری رنج‌هایی است که این گروه در زندان‌ها و اردوگاه‌ها متحمل شدند.
 
آزادگان از منظر بسیاری از علاقمندان به حوزه فرهنگ مقاومت مصداق «شهدای ناطق» هستند و خوشبختانه درباره این گروه هر سال کتاب‌های متعددی چاپ می‌شود و سال به سال نیز به لیست آثار این حوزه افزوده می‌شود.
 
خبرنگار ایبنا به مناسبت 26 مرداد در این گزارش نگاهی به جدیدترین کتاب‌های حوزه ادبیات آزادگان و اسارت انداخته که براساس اطلاعات سایت خانه کتاب و ادبیات ایران طی 5 ماه سال جاری چاپ و یا تجدید چاپ شده‌اند.

 
آن بیست و سه نفر
کتاب «آن بیست و سه نفر» یکی از آثار مشهور در حوزه ادبیات اسارت و آزادگی است که توسط انتشارت سوره مهر روانه بازار نشر شده است. طی سال جاری چاپ هفتاد و سوم این کتاب 408 صفحه‌ای منتشر شده است.
 
این کتاب به قلم احمد یوسف زاده شامل شرح خاطرات وی از نحوه اسارت و هشت ماه ابتدایی آن است. وی که در سن شانزده‌سالگی، داوطلب اعزام به جبهه می‌شود و پس از گذراندن دوره آموزش نظامی از طرف سپاه کرمان و تیپ ثارالله این استان به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی در جریان عملیات الی بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر می‌شود، به اسارت در می‌آید. در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی که برای خود و گروه بیست‌وسه نفره‌شان افتاده را برای خوانندگان با قلمی شیوا و گیرا روایت نموده است. این کتاب، به شدت گیرا است و موضوع آن نیز از آن دست مضامینی را در خود دارد که هر خواننده‌ای کمتر با آن روبرو شده و بسیار دست‌نخورده و بکر است.
 
تابستان 1369
کتاب «تابستان 1369» شامل چهل خاطره از لحظه اسارت رزمنده‌های ایرانی است که به قلم مرتضی سرهنگی کتابت شده است. این کتاب هم از دیگر آثار نشر سوره مهر است که در 324 صفحه برای اولین بار در سال جاری منتشر شده است.
 
عناوین فصل‌های این کتاب به غیر از بخش اشاره‌های نگارنده و قدردانی به ترتیب عبارتند از: خاک مادری، نامه آقا سید، خانواده زلفی، نامه‌های چشم به راه، خود فروخته‌ها، آن دو انگشت، پای کوه سورن، خلف نی‌نواز، نامه خلبان، ده دقیقه به نه صبح، جشن تولد در سلول، پول یادگاری، علی تهرانی، جنگ با کلوخ، قوم و خویشی با گلوله‌ها، دیده‌بان توپخانه، نامه‌ای برای الماس، فرصت ترسیدن، محسن آمریکایی، کاغذ لف، اسارت یک محافظ، دردسرهای یک اسم بویه، ظاهر بدری- هیولای زندان، بیسکوییت گرجی، خنده‌های دربند، حاج رضا مرادمند، در لباس خودی، یک گونی آرد، انگشتر غنیمتی، گوش‌برها، پارس سگ [اصطلاح درست فارس پاس سگ است]، اسارت با غرور، جوانمرد گیلانی، شیون آب، منتظر بودیم، سرهنگ قصه‌گو، آن شب بارانی، وقتی برگشتی...، خداحافظ...

 
زمان ایستاده بود
کتاب «زمان ایستاده بود» اثری به قلم فرزانه قلعه‌ قوند، نویسنده نام آشنا و فعال در حوزه ادبیات اسارت است. چاپ پنجم این کتاب از سوی نشر پیام آزادگان در 312 صفحه اوایل تابستان امسال منتشر شد.
 
در بخشی از این کتاب آمده است: «تردیدی نیست که آزادگان اتفاقی و بی هیچ رسالتی، بین دیوارهای سرد و سنگی اردوگاه‌های مخوف بعثی، سبز نشده بودند. آنها همچون حضرت زینب (س) که رسالت انتقال پیام نهضت حسینی و مکتب شیعه را به عهده داشت، توانستند با صبر و صلابت، تامل در احادیث و روایت و در سایه رهبری و مدیریت صحیح و مستمر، علاوه بر خودشناسی و خودسازی، در انتقال پیام انقلاب اسلامی به جهان نیز نقش به سزایی ایفا کنند.»
 
صدای شکستن استخوان
کتاب «صدای شکستن استخوان»، اثری به قلم حسن تاجیک شیر (خاطرات خودنگاشت) است و این کتاب هم توسط انتشارات پیام آزادگان در 218 امسال تجدید چاپ شد.
 
در بخشی از این کتاب ناشر اثر که به شکل تخصصی در حوزه ادبیات آزادگان کار می‌کند، این‌طور نوشته است: «خواننده کتاب صدای شکستن استخوان در ادامه همراهی با این آزاده می‌تواند به جبهه‌ها جنگ سفر کند و با او به اردوگاه دشمن بعثی برود و با حدود 40 هزار نفر آزاده سربلند به میهن اسلامی بازگردد.»
 
گل کاشتی عباس
کتاب «گل کاشتی عباس» روایت اسیر آزاد شده ایرانی عباس حسینی‌زاده خالدی است. این کتاب هم به قلم فرزانه قلعه قوند، یکی دیگر از آثار نشر پیام آزادگان است. این اثر 220 صفحه‌ای، بهار امسال برای اولین‌بار روانه بازار نشر شد. کتاب به غیر از مقدمه و آغاز شامل این چهار فصل است: کودکی و نوجوانی، جنگ، اسارت و بوی وطن.
 
عکس دسته جمعی
کتاب «عکس دسته جمعی» شامل روایت اسیر آزاد شده حجت الاسلام حاج شیخ علی مراد زاده آرانی است. این کتاب توسط حسن کشایی آرانی گردآوری و در 144 صفحه نشر پیام آزادگان آن را منتشر کرده است.
 
چند وجب جالی خالی
کتاب «چند وجب جالی خالی» هم از مجموعه آثار نشر پیام آزادگان است که توسط حسن حاجی عباس اوغلی (خاطرات خودنگاشت) به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در 104 صفحه امسال برای اولین‌ بار منتشر شده و شامل 9 فصل و آلبومی از خاطرات است.
 
ناشر در ابتدای این کتاب درباره ویژگی‌های اثر می‌نویسد: «بی تردید اسارت سرنوشت تلخی است که ناگزیر در پرونده بعضی از مردان جنگی نوشته می‌شود. قهرمان این کتاب نیز مانند سایر آزادگان در زمره صابران روزگار است. خواننده این کتاب در ادامه همراهی با این آزاده می‌تواند پای حرف‌های صادقانه این آزاده سربلند بنشیند، با او از جبهه‌های جنگ بگذرد، به اردوگاه دشمن بعثی برود و با حدود 40 هزار ازاده سربلند به میهن اسلامی بازگردد.»
 
جز زیبایی ندیدم
کتاب «جز زیبایی ندیدم» شامل خاطرات ازاده سرافراز جانعلی حسن‌خانی (غواص عملیات کربلای 4) است. این اثر توسط محمد سجاد حاجی‌لوئی به رشته تحریر درآمده و نشر بایا در 226 صفحه چاپ اول آن را بهار امسال روانه بازار نشر کرده است.
 
این اثر شامل 14 فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: کوچه پس کوچه‌های کودکی، جوانی و سربازی، آشوب- انقلاب، تشکیل زندگی زیر سایه جنگ، یاری یار همیشگی، پادگان شهید مدنی، سلام بر غواصی،‌آخرین دیدار، بوی عملیات می‌آید، لای لای غواصلار، جز زیبایی ندیدم، زندان‌های مخوف بغداد، آغاز یک پایان و نسیم خوش آزادی.
 
من 15 ساله بودم
کتاب «من 15 ساله بودم» روایت نوجوان بسیجی علی شعبان نسب از زندان‌های رژیم بعث عراق است. این کتاب توسط بابک روزبه به رشته تحریر درآمده و نشر صریر (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) آن را فروردین ماه روانه بازار نشر کرد.
 
در بخشی از این کتاب 136 صفحه‌ای آمده است: «علی، نوجوان بسیجی دهه پنجاه با همه شور و نشاط و رویاهای نوجوانی، آن هنگام که در دفاع از اسلام و سرزمین مادری خویش را نظاره‌گر دید، هیچ‌گاه عقب نشستن در سرودن این حماسه را از همسال‌های خود جایز ندانسته و همواره سعی در پیشی گرفتن در دفاع از وطن را در نظر داشت...»
 
آزاده در بند
کتاب «آزاده در بند: خاطرات آزاده سرافراز محمدعلی پور» اثر انتشارات سفیر اردهال است که در 38 صفحه منتشر شده است. این کتاب ضمن اشاره به شروع فعالیت‌های آزاده یاد شده و ماجرای اعزام به جبهه جنوب درباره اسارت و جزییات آن مطالبی را در بر دارد. این کتاب توسط حبیب الله فرجی زاده به رشته تحریر درآمده است.
 
ساعت یخی
کتاب «ساعت یخی» شامل خاطرات شفاهی آزاده مرتضی ایروانی است. این کتاب توسط مجتی داداشی گردآوری شده و انتشارات کاشف علم در شهر دهاقان اصفهان برای اولین بار در سال جاری آن را روانه بازار نشر کرد. این کتاب شامل چهار فصل اصلی درباره آزاده ایروانی است: زندگی قبل از اسارت، شروع اسارت، اردوگاه هفتاد و دو ملت، قفص الحرس الخمینی.
 
پری
کتاب «پری» شامل خاطرات پرور زالی اصلی همسر آزاده شهید سید طاها سید خلیل الهی است. این کتاب 72 صفحه‌ای به قلم اعظم شریف توسط نشر خط هشت در اردبیل چاپ شده است. نویسنده در بخشی از اثر می‌نویسد: «آنچه لازم بود من از زندگی یاد بگیرم از پری و زندگی‌اش آموختم... از پری عزیز شرمنده‌ام که با یادآوری خاطراتش، آزرده خاطر شد. امیدوارم توانسته باشم که در حد توان خود رنج‌های این بانوی فداکار را به خوبی به تصویر کشیده باشم تا یادگاری بماند که اگر ایران هنوز پابرجاست به خاطر پشتیبانی این شیر زنان از همسران‌شان و تحمل روزهای سخت زندگی بوده است.»
 
کمپ 9
کتاب «کمپ 9» اثری به قلم محمد شالچی (خاطره خود نگاشت) است که نشر پارس تاک (شهرستان بروجرد) آن را در 114 صفحه منتشر کرده است.
 
ناشر در معرفی صاحب اثر نوشته است: «محمد شالچی یک فرد معمولی از چند ده میلیون ایرانی است. او زندگی معمولی خود را دارد و همچون دیگر مردم به زندگی خود ادامه می‌دهد و به ارتش می‌پیوندد. هنوز یک ارتشی معمولی است...»
 
سلول‌های انفرادی (2 جلد)
کتاب‌های «سلول‌های انفرادی» یک مجموعه دو جلدی به قلم محمدتقی عزیزیان و اقدس مهران‌پور است که در مجموع شامل 146 صفحه است. این اثر توسط نشر پراکنده (خرم آباد) روانه بازار نشر شده است.
 
بوی عنبر
کتاب «بوی عنبر» شامل خاطرات دوران دفاع مقدس آزاده سرافراز سید محمد عقیلی است. این کتاب توسط نشر نورالشهدا (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اداره کل استان گلستان) در 236 صفحه به قلم حسن دسترسی روانه بازار نشر شده است.
 
همراهان قاطع 1
کتاب «همراهان قاطع 1» شامل گزیده‌ای از خاطرات اسرای ایرانی جنگ تحمیلی در زندان‌های بعثی است که توسط محمد شریف جعفر پور به رشته تحریر درآمده و نشر سنگ نبشته (خرم آباد) در 62 صفحه آن را در سال جاری روانه بازار نشر کرده است.
 
عشق پایدار
کتاب «عشق پایدار» اثری درباره زندگی غلامحسین جوزیان از آزادگان جنگ تحمیلی است که زینب جوزیان همسر او ماجراهای این کتاب را روایت کرده است. این کتاب توسط میترا کمالی فر به رشته تحریر درآمده و نشر سوره‌های عشق (وابسته به سپاه امیر المومنین (ع)) از ناشران ایلامی آن را در 304 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها